Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan mina kycklingar få tillgång till mer än startfoder?  (läst 4186 gånger)

mkaro

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Hej!
Är nybliven hönsmamma sedan igår till några fina små hedemorakycklingar! (ca 1 vecka gamla)
Så nu undrar jag hur jag skall lägga upp deras utfodring framöver?
De har nu fri tillgång på startfoder och kommer få det de närmsta veckorna. Men när kan jag tex introducera gräs, spannmål mm?
Hade de fått gå med sin mamma antar jag att det är naturligt att de skulle fått följa med henne och prova på saker rättså snabbt?

Sedan undrar jag också lite mer övrigt om deras utveckling, som jag förstått det så kan man börja introducera sittpinne lite innan 3 veckors ålder? Stämmer det?
Hur gamla brukar de vara när man kan låta de vara utan värmelampa?

Tacksam för svar!

MVH
Maria

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
Hej, vad kul med dina första kycklingar, men sorgligt att de inte har någon mamma, Har du någon annan höna som kanske kan bli "fostermor"?. Men annars får du agera som det... Ja , du kan ge lite päron, melon redan efter någon vecka, o hittar du våtarv? (ett ogräs som trivs i rabatter)  även havrekross/kornkross kan du blanda med "startfoder", jag ger mina kycklingar undulatfrön också, de är lätta att gro...Jag brukar även gräva efter mask, fånga flugor mm, så de lär sig att även fånga, o få smak på de med Ha du framme en sittpinne, de hoppar nog upp på den när de vill...och värmelampa, du ser när de inte är under den , behövs den nog ej... (kanske om nätterna, då är det lite svalare)
Lycka till, från en Kindahöns mor
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

mkaro

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Hej!
Tack för svar!  :D

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
När jag hade kycklingar gav jag dom kokt ägg. Dom blev friska och växte bra.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sjul, tuslus, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser