Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp och vattenlås  (läst 2314 gånger)

Johan Asplund

  • Inlägg: 1
Avlopp och vattenlås
« skrivet: 14 maj-18 kl 02:38 »
Hej.

Har planer på att till gäststugan dra in vatten för en dusch, och således även ett avlopp.

Bra att veta:
Har kammarbrunn relativt nära, eventuellt redan avlopp indraget. Håller på att kolla detta.

Huset har mullbänk som ligger på det bärande bjälklaget.

I huset står vattenpumpen försänkt i en liten gjuten källare. Detta utrymme tänker jag isolera och installera någon form av värme i. För att slippa frusna ledningar vid överraskande köldknäppar, och kanske kunna ha rinnande vatten något längre än idag.

Har inte så gott om plats att arbeta under huset som jag sett andra har det.

Frågorna:
Kan jag ha vattenlåset 3-5 meter från duschen? Då blir det lättare att tömma/rengöra samt kan hållas på plusgrader ihop med pumpen.

Är inte supersugen på att såga i bjälklaget för att dra avloppsrören, så funderar på att dra rören under huset. Men då tänker jag att kyla kan bli ett problem? Blir runt -15 som kallast här.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp och vattenlås
« Svar #1 skrivet: 14 maj-18 kl 08:20 »
Det är inte bra att ha vattenlåset så långt ifrån eftersom det kan bli hävert i vattenlåset och allt vatten i röret innan far igenom med fart. Och händer inte det så kommer du i alla fall att ha ett fyllt rör fram till vattenlåset där smuts kommer att sätta sig. Eller ett långt rör som är tomt, men inte bakom vattenlås så att det kan lukta, om du sätter ett grunt vattenlås. Tror i och för sig att det inte blir så mycket lukt av 3-5 meter plaströr från en dusch. En annan lösning (som också egentligen är fel) är att sätta vattenlåset en halvmeter nästan rakt under duschen och låta röret ut ur huset gå med normalt fall därefter. Då missar du dina stockar och slipper fruset vatten i vattenlåset på vintern.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Avlopp och vattenlås
« Svar #2 skrivet: 14 maj-18 kl 09:50 »
En möjlighet är att ha ett rör från duschen till en golvbrunn med vattenlås, som också fungerar som luftning. 
Det finns golvbrunnar med sidoinlopp för just det ändamålet, t ex https://www.purus.se/produkter/produkt/vage-oe150-mm/ .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser