Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla ändträ efter uppsågning  (läst 4868 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Måla ändträ efter uppsågning
« skrivet: 10 maj-17 kl 20:53 »
Har ett litet hemmabyggt sågverk o har börjat sågat en del virke. Ffa ek. Det spricker när det torkar. Har målat ändträt med oljefärg vid något tillfälle. Ser på youtubefilmer att de använder något som kallas anchor seal i USA. Verkar vara någon vax-baserad smörja. Finns det något liknande att få tag på i Sverige. Verkar mindre kladdigt än oljefärg och kanske funkar det i minusgrader.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 21:15 »
Har du inte möjlighet att torka så långsamt som på gammalt hederligt vis (där man vattenbegjuter ändträet inledningsvis) så fungerar det utmärkt att stryka på billigt PVAC-lim för utomhusbruk på ändträet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #2 skrivet: 10 maj-17 kl 21:35 »
Jag känner ett par småsågare som bägge hävdar att ek bör ligga minst ett år innan man sätter sågen i det. OBS gäller om inte bara ek så iaf inte de flesta andra träslag.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #3 skrivet: 11 maj-17 kl 17:08 »
Har du inte möjlighet att torka så långsamt som på gammalt hederligt vis (där man vattenbegjuter ändträet inledningsvis) så fungerar det utmärkt att stryka på billigt PVAC-lim för utomhusbruk på ändträet.
Hur går en vattenbejutning till?
Lim är värt att testa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #4 skrivet: 11 maj-17 kl 17:08 »
Jag känner ett par småsågare som bägge hävdar att ek bör ligga minst ett år innan man sätter sågen i det. OBS gäller om inte bara ek så iaf inte de flesta andra träslag.

/Mats
Har de då bestruket ändträt medan det ligger 1 år?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #5 skrivet: 11 maj-17 kl 17:32 »
Hur går en vattenbejutning till?

Trädgårdsslang. Vatten då och då, tätast intervall just efter uppsågningen, allt längre emellan allt eftersom tiden går.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #6 skrivet: 11 maj-17 kl 19:48 »
Har de då bestruket ändträt medan det ligger 1 år?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jag vet faktiskt inte, meen det slår mig nu att anledningen att låta det ligga nog är för att spänningar i trät ska dämpa sig.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #7 skrivet: 11 maj-17 kl 22:01 »
Jag vet faktiskt inte, meen det slår mig nu att anledningen att låta det ligga nog är för att spänningar i trät ska dämpa sig.

/Mats

När det gäller europeisk ek, så är det garvsyrehalten i träet som man vill sänka innan sågning. Jag är ganska övertygad om att spänningarna i virket inte förändras om man sågar efter ett eller efter tre år.

Tarkett tex låter som regel ekstockarna ligga i minst ett år för att sänka garvsyrehalten innan de sågar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #8 skrivet: 14 maj-17 kl 11:00 »
När det gäller europeisk ek, så är det garvsyrehalten i träet som man vill sänka innan sågning. Jag är ganska övertygad om att spänningarna i virket inte förändras om man sågar efter ett eller efter tre år.

Tarkett tex låter som regel ekstockarna ligga i minst ett år för att sänka garvsyrehalten innan de sågar.
Hur påverkar garvsyrehalten resultatet av uppsågning?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla ändträ efter uppsågning
« Svar #9 skrivet: 15 maj-17 kl 18:35 »
Garvsyra missfärgar ekträet vid kontakt med tex metall eller med trälim.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser