Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa hund  (läst 2030 gånger)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
Skaffa hund
« skrivet: 26 mar-17 kl 23:39 »
Hej

Bor på en gård norr om Uppsala. Sedan januari arbetar jag hemifrån vilket innebär att jag sitter vid datorn ca. fyra timmar om dagen. resten av tiden är fritid. Brukar gå på skogspromenader varje dag på ca. två timmar i snitt. Så varför inte göra det med en kompis.

Har nu bestämt mig för att skaffa hund.  Kommer att i princip kunna vara med hunden hela tiden.

Jag kommer att stängsla in gården, ytan som stängslas in blir ca. 2000 kvm.
Min tanke är att hunden alltid kommer att kunna röra sig fritt på gården, när vädret tillåter.

Senare i år, kommer jag att skaffa ca 8-10 höns, som kommer att befinna sig inom det instängslade området.
Jag åker ner till Sthlm, varannan vecka och träffar mina vuxna barn och min gamla mor. Stannar bara över dagen. Under dessa sammankomster kan vi vara upp till sju personer som mest. Annars är jag mest hemma och  inom lokalområdet.

För ca. tio år sedan var jag särbo med en tjej, hon hade en Schäfer. Hunden bodde hos mig i ca. tre år, eftersom jag kunde ha med mig hunden på mitt dåvarande jobb och hunden fick vara på landet. Matte träffade sin hund på helgerna, när hon kom hem till mig.
Hunden och jag kom mycket bra överens, jag saknade nog hunden mer än vad jag saknade hennes matte, när det tog slut. Detta är  erfarenheten jag har av hundar.


Mina önskemål gällande hund, är att den är snäll. Gärna lite "vaktig", gärna att den också kan springa fritt ibland, när vi går på promenader.  Ingen problem hund.  Efter att fått lära känna hönsen ska kunna vistas fritt med dom och kanske skydda dom mot räven. Att hunden ska klara att vara ensam ca. två timmar någon gång ibland.

Kan mycket väl tänka mig att skaffa en omplaceringshund dock inte gammal, vill ju kunna vara med hunden många år framöver. En tidigare jobbarkompis hade en Amstaff, en otroligt snäll och fin hund. Hans ungar klättrade på den och tog hans leksaker utan några problem, rörande att se. Även bra med andra hundar.

Är lite sugen på en sådan, men lite orolig för vad det är för hundar som säljs på Blocket.

Skulle vara tacksam för råd om den rasen eller om ni kan tipsa om någon annan ras som skulle kunna passa. Eller något annat att tänka på.

Kanske ni har en hund för omplacering eller känner någon som har.

 Tack på förhand








 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser