Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har jag gjort? Det blev inte vin men gott ..  (läst 1876 gånger)

wolf

  • Inlägg: 2
  • Hus från sekelskiftet med storvuxen trädgård.
    • Västmanland
Vad har jag gjort? Det blev inte vin men gott ..
« skrivet: 12 mar-17 kl 00:56 »
I höstas stod krikonträdet fullt av frukt som vanligt, och efter att äppelcidern tappats av så tog jag reda på bottensatsen och använde den för att fortsätta jäsa krikon.

Jag rev krikon ca 12l och blandade i ca 4liter körsbär som låg i frysen sedan året innan. Inget tillsatt socker. Slog kokande vatten över det och efter ett dygn sila jag av frukten och jäste bara på vätskan tillsammans ett gäng humlekottar från egen buske som jag slog varmt vatten över (ca 0,5l) och lät svalna. Jag satte på jäsning i glasdemanjan tillsammans med lite av bottensatsen från tidigare äppelcidern  och det bubblade upp (om något svagt) i ca två dagar, sen var det över. Med alla projekt så blev vinet ståendes så,  med vattenlås o allt.

I november hade vi gjort öl som skulle buteljeras. Då kom jag på vinet och röck av hättan på demanjanen, och det såg och luktade ok, så jag smaka.
Det smakar mycket syrligt, surt och fruktigt, en tunn smak som lätt försvinner. Avsaknaden av alkohol gör mig förbryllad varför den klarat sig så bra?
Kanske max är 1% alkohol i denna.
Den åkte med i buteljering, fick en liten sockerdos i hopp om att få kolsyra i flaskan, men nu i mars, sitter vid köksbordet och smakar av, så smakar det precis som tidigare, tyvärr också utan bubblor.

Vad kan det ha blivit för något?
Som ren saft smakar det inte och den borde också blivit möglig eller förstörd efter så lång tid.

Drycken är halvklar, utan simmande grejer och tunn i färg. Den oxiderar ganska snart åt brun om den får stå i glas, efter ett par timmar.

Mjölsyrat?
Kan det vara farligt?
I vanliga fall brukar jag gå på smakar&luktar det ok är det ok, men då är det ju alltid alkohol med oftast som konserverar.

Tacksam om någon har ide på vad som kan ha hänt och vad det blivit av saken :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare
mommo, xaelanar, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser