Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så Klematis  (läst 5768 gånger)

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
Så Klematis
« skrivet: 07 dec-14 kl 11:51 »
Idag gick jag förbi min gamla kolonilott och blev lite vemodig. Där finns en fantastisk klematis som blir enorm varje sommar (jag har brukat klippa ner den i april). Den klättrar över ett vindskydd med tak och det blir ganska små, gula klockor på den. Idag gick jag in och knyckte en gren (eller vad det heter?) med "pälsbollar" på. Inuti pälsbollarna är fröna. Det verkar inte helt torra. Jag tänkte så dem och få massor av klematisar  :D

Så nu behöver jag hjälp. Behöver Klematisfrön en kylperiod innan de ska sås? Vissa frön behöver ju det. Ska jag hänga grenen med pälsbollar på tork inomhus över vintern? Tacksam för tips och råd.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Så Klematis
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 12:59 »
Kan det vara en gullklematis du har tagit frön från?

Jag har sått klematis 'korean beauty' tidigare. Den har också gula klockor och beskärs på våren för att sedan blomma på årsskotten. Jag stratifierade inte de fröna utan sådde direkt inomhus i januari-februari någon gång. Det gick jättebra och jag fick ett gäng små plantor som jag planterade ut under sommaren här och var i min förra trädgård och gav bort ett gäng till vänner. Jag tror till och med att de blommade första sommaren.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Så Klematis
« Svar #2 skrivet: 07 dec-14 kl 13:02 »
Häng inte på tork i alla fall, inget blir bättre av att fröna torkar. Nu har de ju redan fått lite köldperiod av att ligga fuktiga i de där frökapslarna, det kanske räcker. Lägg i fuktig jord och se vad som händer. Bäst brukar det gro om temperaturen varierar mellan rumstemperatur på dagen och 10 grader på natten, ungefär som det är ute i maj.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Så Klematis
« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 13:35 »
Tack för råd  :)
Då sår jag några redan nu, problemet är väl att det är lite för varmt inomhus, men jag kan ju ställa krukorna i mitt iskalla badrum på natten. faktum är ju att jag har så mycket att jag kan göra lite olika. Några kan ju få sig en lite tuffare köldknäpp på balkongen om det skulle bli kallare.
Roligt att höra att du lyckades med sådden Mmeo.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Så Klematis
« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 13:38 »
Har du många så kan du lägga några i en kruka med fuktig jord i kylskåpets grönsakslåda i en månad eller två. Kylperioden är mest effektiv när fröna är fuktiga och temperaturen är 0-5 plusgrader. Vid minusgrader eller när fröna är torra avstannar processen.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Så Klematis
« Svar #5 skrivet: 07 dec-14 kl 14:16 »
Jag hade provat utan att trassla med sådder i kylskåpet. Min grodde snabbt och med nästintill 100% grobarhet. Inte fick de några kyliga nätter heller utan stod i normal rumstemperatur, men med tillskottsbelysning. Men jag kan ju ha haft tur eller att det skiljer sig mellan olika sorter i och för sig.  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Så Klematis
« Svar #6 skrivet: 07 dec-14 kl 14:26 »
Det skiljer sig mellan olika sorter men det verkar ju som om dina kan ha varit av samma sort.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Så Klematis
« Svar #7 skrivet: 07 dec-14 kl 16:00 »
Ja, jag tycker det låter som närbesläktade sorter i alla fall.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Så Klematis
« Svar #8 skrivet: 07 dec-14 kl 16:20 »
Ja så här runt jul så har man ju i och för sig en del annat i kylskåpet. I det här vädret kunde jag ju faktiskt ställa någon kruka på balkongen och några direkt på fönsterbrädan. Ska bli kul att se vad som händer  :D
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Så Klematis
« Svar #9 skrivet: 07 dec-14 kl 16:28 »
Ja, har du inte ont om fröer är det ju kul att experimentera och se vad som ger bäst resultat.   :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser