Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge tillsammans med tackor  (läst 7624 gånger)

andreasm

  • Inlägg: 10
Bagge tillsammans med tackor
« skrivet: 07 okt-14 kl 17:11 »
Jag ska precis köpa mina första får, fyra tackor (gutefår), och behöver skaffa en bagge från en annan besättning. Det enklaste skulle ju vara om alla djur kunde gå tillsammans hela året men jag har förstått att det kan bli problem med lamm som kommer lite för tidigt på säsongen.
Om man skiljer på baggen och tackorna (med lamm) under sommaren, kan baggen gå helt ensam i egen inhängnad eller bör han/måste han ha sällskap?



vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #1 skrivet: 07 okt-14 kl 17:53 »
Jag tycker att största problemet med att ha baggar med tackorna är under högdräktigheten när djuren står inne och får kraftfoder. Baggar ska inte ha något kraftfoder - eller väldigt lite, pga urinstensrisken. Jag brukar lösa det med att jag gör en egen liten box till baggen inne i fårhuset, så att han kan ha sina damer runt omkring sig, även om han inte kan gå fritt ;D

Nästa jobbiga period är innan betäckningen. Om du har Gutar så brunstar de sannorlikt på hösten (november och framåt) Då vill man gärna ha bort baggen senast 1 oktober. Då kan han antingen gå med slaktlamm som har skilts av, eller så får du ställa honom i nämnda box i fårhuset (där känner han sig hemma, nu 8)) Man får ha en bagge stående själv så, i typ en månad (kan inte direkta ordalydelsen) På det viset har du ett första datum som lammen kan komma, uträknat efter när du släpper baggen. Om du släpper baggen senare (än 1 november) är det inget problem, eftersom tackorna då går runt honom, när de går inne och får vinterfoder...

Under sommarhalvåret (betesperioden) är det inget problem att ha baggen med tackorna/lammen. (Om man inte har tackor som brunstar året runt - då är det ett jätteproblem!!! Men man får välja ras, efter de förutsättningar man har!!!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #2 skrivet: 08 okt-14 kl 18:35 »
Jag har gutefår, och tackorna går med baggen hela året, eftersom de bara brunstar en gång om året. Har dem på lösdrift med tillgång till ladugård att gå in i,om de vill. Har aldrig haft problem med baggen  vid lamning, då tackorna för det mesta lammar ute, eller inne i ladugården, om de önskar. Efter lamning får tackan vara instängd i lamningsbox 1-2 dagar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #3 skrivet: 08 okt-14 kl 18:53 »
Om man skiljer på baggen och tackorna (med lamm) under sommaren, kan baggen gå helt ensam i egen inhängnad eller bör han/måste han ha sällskap?

Nej han kan inte gå ensam, det är inte tillåtet för får är flockdjur. Ska du stänga in fåren på stall under vintern eller ska de gå lösa och ha stallet öppet?
Eftersom du vill ha lamm finns ingen anledning till att han ska gå ensam under sommaren. Om du skiljer ifrån bagglammen från tackorna under juli-aug så kan baggen gå med bagglammen tills du ev skickar baglammen på slakt. Och skickar du bagglammen på slakt i okt/nov är det väl ändå dax att släppa ihop baggen med tackorna.

Om du inte vill ha baggen med tackorna under säg feb-november så måste han gå med en annan bagge då, dvs nåt bagglamm du sparat från året innan. Man kan också kastrera en bagge så när baggen ska gå ihop med tackorna så släpper man även in den kastrerade baggen som alltid hänger med baggen som ska betäcka.

Jag hade baggen ihop med tackorna från jag köpte honom i sept, till aug året efter då han fick gå med bagglammen ett tag. Ett problem är dock när man ska ge kraftfoder i slutet av dräktigheten och när lammen är små, och baggen är ju den som är mest hungrig och vill ha, och han ska inte ha nåt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #4 skrivet: 19 okt-14 kl 10:12 »
Jag har också gutefår. Min bagge ska släppas med tackorna nästa helg, han har sällskap av 2 bagglamm som flyttar samtidigt med mitt "baggsläpp".
Baggen går med tackorna tom lucia, sen går han i en fålla vägg-i-vägg" med tackorna. De delar vindskydd men han kan inte gå in till dom, bara nosa genom fårgrindar... Hans fålla är stor och har sällskap av 2 Hereford kvigor som han gärna går med när det är ljust ute. På kvällen går han till vindskyddet där han sover med tackorna.
Herforden har ett eget vindskydd som han mer än gärna delar när det regnar mitt på dan  ;)

Jag har haft djurskyddsinspektör på gården som tycker att detta är en bra lösning. Medans baggen betäcker har jag även några tacklamm som går med kvigorna som INTE ska betäckas, de byter plats med honom vid lucia då.
En del har jag 2 baggar och då går de tillsammans fram tills 20 maj då det får gå ihop med tackor och lamm under sommaren och blir skiljs sen av med bagglammen första veckan i augusti.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 20:07 »
Jag har Värmlandsfår och ska snart ge mina tre tackor en bagge.

När måste han han flyttas? får han närvara i hagen vid lammningen eller innebär det en direkt risk?
Om man nu fortsätter att han inte är en direkt otrevlig herre alltså.

Min plan var ju att han skulle få några bagglamm att sedan gå med i egen hage till sommaren som sedan åker till slakt när min avelsbagge kan återföras med tackorna.

Är jag naiv? jag är ju förberedd att skicka han på slakt efter utfört arbete under vintern men hade ju gärna sluppit skaffa ny bagge varje höst.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #6 skrivet: 15 sep-15 kl 21:01 »

När måste han han flyttas? får han närvara i hagen vid lammningen eller innebär det en direkt risk?

I våras hade jag bagge med tackorna. De är utegångsdjur. När ena tackan skulle lamma gick hon och gömde sig inne i ladugården i ett bås och låg där några timmar,  så hon fick vara i fred för baggen visste inte var hon var. När en annan tacka skulle till att lamma så var baggen med henne  så det var tur att jag kom och kunde skilja dem åt, annars vet jag inte hur det hade gått. Hon fick alltså inte vara i fred för honom och det såg ut som han försökte betäcka henne. En annan gång var tackan med baggen ute i hagen, men han brydde sig inte, men när jag såg det var på gång så tvingade jag in henne i ladugården. Min poäng är att ska man ha baggen ihop med tackorna under lammning tror jag det är bäst att ha koll så man kan se till att han inte stör.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #7 skrivet: 16 sep-15 kl 08:09 »
Ok, så om man bara har lite koll och är beredd att isolera någon av parterna så löser det sig. Baggar kan inte vara ofina till lammen då? jag tänker lite på trångsynta hankatter...men dom är ju inte flockdjur.


Hur gör ni andra som har en liten flock med bara en bagge och inte är sugna på att utöka varje år?
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bagge tillsammans med tackor
« Svar #8 skrivet: 17 sep-15 kl 13:15 »
När vi bara hade en bagge och få tackor fick han stå i en box bredvid tackorna. Han hade full koll på dem och kunde ha noskontakt över och genom en grind. När lamningen var klar fick han gå med dem igen. Efter det har vi alltid haft två baggar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 5 användare
peterm, xaelanar, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser