Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar  (läst 27307 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #20 skrivet: 20 feb-13 kl 12:34 »
http://www.blocket.se/vasterbotten/Fordson_Major__59_44668083.htm?ca=22&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Traktor_45389806.htm?ca=22&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/BM_320_Buster_45382507.htm?ca=22&w=3
http://www.blocket.se/halland/Bm__320__62a__lastare__25000___43256651.htm?ca=22&w=3

Finns hur många lämpliga som helst nu till bra priser! Köper du något dyrare räknar du aldrig hem pengarna för den körning du har.
Glöm inte att parktraktorerna har en max hastighet på c:a 15 km/tim. mot en riktig traktors 30. Detta frestar de flesta att köra på max varvtal alldeles för ofta, med tidigt haveri som följd.
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 12:48 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #21 skrivet: 20 feb-13 kl 12:35 »
http://www.kompakttraktor.com/page3.html

Jag skulle nog hellre satsa pengarna på en begagnad japan. Halva priset och dubbla kvalitén.
Kolla maskinerna på ovanstående sida , renoverade och fina som attan.


Har också blivit väldigt intresserad av ovanstående kompakttraktorer. Som komplement till min stora skulle det vara perfekt med en maskin med låg marktryck.  Lite skeptisk till företaget bara. Inget organisationsnummer på företaget, har inte hittat namnet i företagsregistret och inte hittat några kontaktuppgifter utöver mejlen. Någon som handlat en traktor där, eller är det för bra för att vara sant?
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #22 skrivet: 20 feb-13 kl 12:45 »
Nej den var inte lätt att hitta nåt om... ::)  Bart Postema, heter han som ligger bakom företaget. Sysslar med ekoturism, stuguthyrning och traktorförsäljning då tydligen. 
Men verkar helt omöjlig att hitta i nåt av alla register.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #23 skrivet: 20 feb-13 kl 14:25 »
Har en gammal MF135 utan frontlastare. Att köpa till en frontlastare och få hjälp att få dit den kostar så pass att det känns meningslöst, dessutom är jag lite trött på gammalt sunk som havererar titt som tätt. När jag plogar med 135an utan bakvikt fastnar jag lätt när jag lyfter plogbladet, hänger jag på bakvikt så styr det inte när jag sätter ned plogbladet. Så en 4WD skulle vara väldigt rart. Av dem som kan mer än jag i grannskapet har jag förstått att lastare och 2WD är en ganska kass kombination. Så jag började titta på beg 4WD med lastare av känt märke och man får ingenting för under 100 kkr och de man får är minst 20 år gamla.


Där nånstans började tänket på kinatraktor.


Men visst, en beg minitraktor verkar ju vettigt. Då är ju frågan hur seriös den länkade säljaren är.


Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #24 skrivet: 20 feb-13 kl 15:25 »
jag tror ändå att en mahindra/DF passar. så det så!:)

vad ska du med en liten pluttraktor i skogen att göra?
köp nytt o slipp strul...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #25 skrivet: 20 feb-13 kl 15:33 »
Det är såklart sant att drift på alla hjul underlättar med frontlastare men det finns bättre och sämre tvåhjulsdrivna. Just MF135 är nog den tvåhjulstraktor som lämpar sig sämst för lastare. BM har ofta bättre avvägning i balansen (nu riskerar jag att utmåla mig som en BM-tok med tanke på hur många gånger jag skrivit ner MF för BM, men det är erfarenheterna hemmifrån).

Jag skulle defintivt satsa på tvåhjulare. Rättare sagt jag har gjort det. Men utan lastare, vilket jag sätter dit när jag hittar lämpligt objekt. Förslagsvis något liknande länkarna postade här över.

Buster är ingen pluttraktor. Däremot har jag för mig den saknar lågväxel vilket jag vill ha i skogen. Köp svenskt järn så spar du kulor både på inköpet och bränslet.

Edit: Ett tips är ju att använda styrbromsarna.
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 16:17 av besk »

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #26 skrivet: 20 feb-13 kl 16:13 »
Jag tycker 200000 för en kinatraktor inkl hytt och lastare är rätt mycket pengar. Men har man råd är det nog inga problem att göra det torpjens tänkt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #27 skrivet: 20 feb-13 kl 16:29 »
200.000, nja, man kan ju få deras demoex utan hytt och lastare för 63.ooo http://www.traktorimport.se/


Styrbroms. Jo, om bromsarna är bra. När jag försökt kolla upp ersättare till min gamla MF135 för att ha en traktor för det jag beskrivit ovan och lite annat så faller det alltid på att det är gammalt och måste renoveras = massa pengar för jag klarar bara enklare jobb själv. Eller så saknas t.ex. lastare och då kostar det massa pengar att hitta en passande och få den på plats. Eller så är allt schysst men då är den så gammal att det är svårt att få tag i delar.


Jag tror också att nytt är nytt liksom. Kan jag få loss en traktor som klarar det jag behöver för 100.ooo så är det ok om den är bra och håller och lätt att serva och laga. En 25-30 år gammal JD eller något liknande för de pengarna känns inte så lockande. Rasar något där så har det plötsligt blivit dubbla kostnanden. Dessutom är de stora, tunga och klumpiga.


Jag tackar för alla tips och svar.
/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #28 skrivet: 20 feb-13 kl 16:41 »
Citera
Men har man råd är det nog inga problem
Nej det var just den lilla detaljen.........

Många, för att inte säga all, av oss som "snart är fullvuxna" minns hur roligt det var som liten pajk att köra maskiner. Helst skulle de va stora och finessrika också. Djefla tur att parktraktorer inte förekom i lantbruket då.  ;D

De flesta av oss har också hunnit uppleva stunder av ånger, då vi köpt något roligt och dyrt och sen upptäckt vi velat (eller rent av behövt) pengarna till något annat.

Citera
Jag skulle defintivt satsa på tvåhjulare. Rättare sagt jag har gjort det. Men utan lastare, vilket jag sätter dit när jag hittar lämpligt objekt. Förslagsvis något liknande länkarna postade här över.

Kolla lite hur långt fram lastaren sitter. Är den för lång i förhållande till traktorn, eller är monterad för långt fram, så blir det framtungt. Med skopan nära framhjulen så funkar de flesta traktorer. Oavsett är servostyrning är ju bra.  :D

Citera
En 25-30 år gammal JD eller något liknande för de pengarna känns inte så lockande. Rasar något där så har det plötsligt blivit dubbla kostnanden.
Jo, men om du nu inte tvunget ska ha en giftgrön traktor så kostar det inte så mycket att reparera.  Köp en vanlig röd eller blå istället.  ;)
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 16:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #29 skrivet: 20 feb-13 kl 16:57 »
Kolla lite hur långt fram lastaren sitter. Är den för lång i förhållande till traktorn, eller är monterad för långt fram, så blir det framtungt. Med skopan nära framhjulen så funkar de flesta traktorer. Oavsett är servostyrning är ju bra.  :D

Det är just det som är 135:ans bekymmer. Svårt att fästa lastaren tillräckligt långt bak, särskilt som den är så jäkla kort i nosen och kort mellan axlarna, och då blir det bara gungbräda av det. Om man istället satsar på en 430  ::) eller en Buster så
finns det gott om fabrikstillverkade fästjärn för Ålölastare som är väl avstämda för att gå precis om nosen. Då är det enda man behöver tänka på att skaffa en traktor med frisk och utbyggd hydralik.

Sen går det ju alltid att måla den grön om man vill...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #30 skrivet: 20 feb-13 kl 17:00 »
Det står att Dong Feng har tillverkat traktorer sedan 1951. Det skulle vara kul att se en 50/60-talare från Dong Feng.

Men Dong Feng! Det var ju dem lastbils-Volvo köpte in sig i nyligen.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #31 skrivet: 20 feb-13 kl 17:01 »
200.000, nja, man kan ju få deras demoex utan hytt och lastare för 63.ooo http://www.traktorimport.se/


Styrbroms. Jo, om bromsarna är bra. När jag försökt kolla upp ersättare till min gamla MF135 för att ha en traktor för det jag beskrivit ovan och lite annat så faller det alltid på att det är gammalt och måste renoveras = massa pengar för jag klarar bara enklare jobb själv. Eller så saknas t.ex. lastare och då kostar det massa pengar att hitta en passande och få den på plats. Eller så är allt schysst men då är den så gammal att det är svårt att få tag i delar.


Jag tror också att nytt är nytt liksom. Kan jag få loss en traktor som klarar det jag behöver för 100.ooo så är det ok om den är bra och håller och lätt att serva och laga. En 25-30 år gammal JD eller något liknande för de pengarna känns inte så lockande. Rasar något där så har det plötsligt blivit dubbla kostnanden. Dessutom är de stora, tunga och klumpiga.


Jag tackar för alla tips och svar.
/Torpjens


Håller helt med, exakt min erfarenhet.

Gamla lastare på gamla traktorer är ju inte tokroliga att arbeta med. Klumpigt och skraltigt och långsamt är ju det man vanligtvis får om man köper gamla maskiner. De funkar ju men man sätter sig ju inte och arbetar i dem i flera timmar med glädje inte.

Jag ska köpa en sådan där mini-japan så fort jag betalat av lånet på huggarvagen.. Den kommer bli perfekt här, smidig att gödsla ut med men går ändå att lyfta en rundbal med hö. Går att köra balvagnar och hövändare med och massa andra redskap. . Kommer funka kalas med min lilla huggsrvagn också.

Jag tror nog att man är mer nöjd med en sådan än en 50 år gammal ttaktor med en gammal lastare.. Iaf i mitt fall.

Men kinatraktorerna är jag lite tveksam till.. jag köper kinamaskiner ibland, en medveten strategi att betala mindre men då vet man att manglr avkallpå kkvalitén. . Så är det.  En sådan traktor kommer att gå sönder det första året men du kommer få reservdelar snabbt och du kommer irritera dig på en del lösningar. .

Japsarna är beprövade och genomarbetade. Därför tror jag mer på en sådan

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #32 skrivet: 20 feb-13 kl 17:06 »
Vill man köpa en traktor för 100 000 så får man ju naturligtvis det. Men jag tycker ju inte det rimmar med självhushållartankar precis.  Själva tanken är ju att hålla ner kostnader och spara in på utgifterna genom att odla sin mat.

Tänker man sig att man äter grönsaker för 10 kr per dag året runt så är det 3650 kr per år.  Då tar det 27 år innan en traktor för 100 000 har betalat sig och börjar ge vinst.

Men som sagt.. skoj är det ju.. och roligt måste man ju också få ha  :)

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #33 skrivet: 20 feb-13 kl 17:09 »
Tänker man sig att man äter grönsaker för 10 kr per dag året runt så är det 3650 kr per år.  Då tar det 27 år innan en traktor för 100 000 har betalat sig och börjar ge vinst.

23 år till så är den inkörd.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #34 skrivet: 20 feb-13 kl 17:14 »
Jag har en kompis som tänkte ungefär som du.Titta runt på olika kinatraktorer .Det föll på kvaliten det är ju en liten chansning hur länge dom håller,det andra är andrahandsvärdet vad får du om några år. För hans del blev det en ny case jx 60.dom ligger på 310000 nu det är förmånliga räntor på traktorköp.Med lastare glömde jag. Säger absolut inte att det är något för dig men ska man ta med andrahandsvärdet i beräkningen är jag inte säker på att det är en sämre affär.Men visst det kanske är lite overkill i ditt fall.Att du vill ha 4WD förstår jag mycket väl dom som inte förstår det har förmodligen inte kört så mycket som dom vill påskina.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #35 skrivet: 20 feb-13 kl 17:20 »
Vill man köpa en traktor för 100 000 så får man ju naturligtvis det. Men jag tycker ju inte det rimmar med självhushållartankar precis.  Själva tanken är ju att hålla ner kostnader och spara in på utgifterna genom att odla sin mat.

Tänker man sig att man äter grönsaker för 10 kr per dag året runt så är det 3650 kr per år.  Då tar det 27 år innan en traktor för 100 000 har betalat sig och börjar ge vinst.

Men som sagt.. skoj är det ju.. och roligt måste man ju också få ha  :)

Ska man avrunda så vårdslöst kan man ju lika gärna säga att de kostar 50 000..

Men självhushållning måste ju inte ha som utgångstpunkt att det ska vara det billigaste alternativet. . Kan vara miljövänlighet, etiska skäl o.s.v.
Och mer miljövänligt lär det ju vara med en minitraktor jämfört med  ett gammalt skrälle..

Och som sagt, arbetsglädje och arbetsmiljö är ju också aspekter i det hela.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #36 skrivet: 20 feb-13 kl 17:23 »

@Halte: Tror du japanen klarar även lite tyngre grejer som att ploga vägen, plöja och harva?


@Existens!: Jag håller med om att det inte är så självhushållande med en nyare traktor även om det är en mindre och enklare modell.


En skillnad mellan dig och mig är kanske att du är händig med maskiner, det är inte jag mer än ganska begränsat. Jag måste leja hjälp för det mesta som ska göras (jag klarar oljebyte, filterbyte och enklare utbytesoperationer själv). Så en äldre maskin blir för mig dyr. Det är ungefär som med bilar. Jag har en liten Toyota Yaris som köptes ny 2006. När jag räknar värdeminskning, reparationer, skatt, bränsle, däck etc. så kommer jag ned i dryga 25 kr/mil och det är i och för sig dyrare än den gamla MB jag hade förut som klarade sig på knappt 20 kr/mil men den stog still ibland vilket gav mig problem.


Visst kan man tycka att det är dumt att slänga ut pengar på sånt som en traktor och ja, jag är priviligierad som kan överväga ett sånt köp. Å andra sidan är det inge kul att tvingas lämna på verkstad eller be grannarna plöja eller ploga för att grejerna inte håller ihop.


Jag har större behov av grejer som funkar än att hålla priset i botten.


Men visst, är det någon som har en bra traktor i gott skick där allt funkar och som har lastare och funkar bra med den och som är lätt att få service på och klarar det jag radat upp tidigare så är det bara att hojta till, jag köper gärna.


/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #37 skrivet: 20 feb-13 kl 17:42 »
Klart du kan ploga snö, plöja och harva med den. . Frågan är ju hur stora fält du vil bruka. För typ frilandsodling lär den funka.

Googla på "yanmar plowing" så finns det filmer och bilder på både snöröjning och plöjning.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #38 skrivet: 20 feb-13 kl 17:47 »
Klart du kan ploga snö, plöja och harva med den. . Frågan är ju hur stora fält du vil bruka.


5 ha styv lera...  :P  /Jens


Edit: Innan nån hakar upp sig; jag vet att jag nämnde 2 ha ovan. Saken är den att vanligen plöjs inte allt samma år.


Väg som ska plogas:

« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 17:59 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #39 skrivet: 20 feb-13 kl 17:52 »
5 Ha är ju trots allt inte så lite att plöja och harva. Och lera går tungt, så 40 hk måste du ha om du ska kunna köra med en 2-skärig plog där och få nån slags kvalitet på plöjningen.  Man måste kunna hålla lite fart och djup om det ska bli nån reda med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 4 användare
fri, tuslus, von tratt, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser