Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utedass  (läst 28723 gånger)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
Utedass
« skrivet: 22 jul-11 kl 10:19 »
Jag saknar ett dass. Finns det någon byggkunnig som kan ge information om hur man gör samt kanske bifoga ritningar och bilder på bra byggda utedass. Jag har inte själv byggt något större så ett dass kanske vore en bra början. Tack på förhand.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Utedass
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 22:57 »
Hallå ! :)

Ms_Agda

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Utedass
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 20:59 »
Ett enkelt utedass består väl egentligen bara av en tunna för själva latrinen (skit + piss) och något att sitta på ovan tunnan. Ofta placerar man det i ett uthus eller bygger, enl. tips i svaret ovan, ett nytt "dass".

Några måsten ang. utformning finns ju inte. Jag själv har haft ett antal olika lösningar då jag bott utan trekammarbrunn. Anledningen till att alla utedass-ritningar har en lucka på baksidan är ju för du ska spara på ryggen då du lyfter ut tunnan. Du kan likväl konstruera ett dass där du lyfter tunnan uppifrån, så hade jag det under ett par år. Sen ut i latrinkomposten. 

Faktum är att ett vanligt utedass ofta är bättre och mer lättskött än en "mullis" som en del väljer att ha då avlopp saknas. Hoppas du kommer på en bra lösning. Du kan ju kanske googla på bilder på dass för inspiration.



Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: Utedass
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 21:13 »
Ett tips, komforten på ett utedass blir extremt mycket bättre med en Dass-Isak eller annan motsvarande urinseparering.
Plan - Do - Check - Act

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Utedass
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 21:27 »
Ett tips, komforten på ett utedass blir extremt mycket bättre med en Dass-Isak eller annan motsvarande urinseparering.


Bra tips! Det är mest urin som luktar så kan det separeras blir det ett "väldoftande" dass.

Varför ha tunna över huvud taget? På mitt dass finns ingen tunna utan allt hamnar på marken under dass. Med jämna mellanrum är det bara att öppna luckan bak och ta grepen och blanda runt. Är det mycket eller redan förmultnat skrapas det ut till ett utrymme bakom dass. Enkelt och relativt luktfritt. Fast ännu mer luktfritt skulle det vara med urinseparering.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Huggorm

  • Gäst
SV: Utedass
« Svar #6 skrivet: 29 jul-11 kl 21:33 »
Vill man inte lägga pengar och möda på ett urinseparerande dass, så kan man helt enkelt låta bli att pissa där inne. Så gör jag, och det är i princip luktlöst.

Ms_Agda

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Utedass
« Svar #7 skrivet: 30 jul-11 kl 20:27 »

Varför ha tunna över huvud taget?

Mitt senaste utedass hade jag i uthus som angränsade till själva trädgårdstomten, därför valde jag tunna. Dessutom låg dricksvattenbrunnen 4 meter ifrån, och där vill man helst inte ha in fekalier. Men helt rätt - ligger det väldigt "off" så finns ju ingen anledning till tunna, om man inte vill kunna transportera skiten på ett enkelt sätt.

Kissa kan man ju göra, som Ett svart får skriver, på helt andra ställen. Ibland i a f. En tunna piss väger bra mer än en tunna skit...

Ang. lukt så har jag aldrig känt av någon, eftersom mina dass befunnit sig i uthus med god ventilation. Har alltid strött på lite spån eller jord efter besöket. Däremot i dagsläget, då jag bor med trekammarbrunn och toalett inomhus som många andra... kan lukta helvete ibland. Ibland saknar jag ett utedass. 

Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Ms_Agda

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Utedass
« Svar #8 skrivet: 30 jul-11 kl 20:44 »
Glömde skriva:

En separett (som föreslagits ovan) är absolut ett jättebra alternativ. Speciellt om du odlar en del. 1 del urin / 8 delar vatten är grym näring för växtligheten. Hade jag inte använt urinen som växtnäring skulle jag dock strunta i separett. Men det är ju jag.
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Utedass
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 21:14 »
Vill man inte lägga pengar och möda på ett urinseparerande dass, så kan man helt enkelt låta bli att pissa där inne.

Det kan vara lite svårt ibland att helt separera de båda - iaf för flickor :-[.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Huggorm

  • Gäst
SV: Utedass
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 21:19 »
Det kan vara lite svårt ibland att helt separera de båda - iaf för flickor :-[.
Du får träna upp muskulaturen  ;)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Utedass
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 22:59 »
Snickarns dassbeskrivning var ju riktigt tjusig men kan man smälla ihop något lite enklare och hur? ???

Huggorm

  • Gäst
SV: Utedass
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 23:15 »
Snickarns dassbeskrivning var ju riktigt tjusig men kan man smälla ihop något lite enklare och hur? ???
Man kan ju egentligen göra nästan hur som helst, så det bästa är nästan att du experimenterar lite. Har man gammal tegelsten liggande kan man mura, och det finns mängder med andra byggtekniker också. Det enklaste är dock den metod som är i Snickarens beskrivning, även om man kan förenkla en hel del.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Utedass
« Svar #13 skrivet: 31 jul-11 kl 00:34 »
Du får träna upp muskulaturen  ;)

Det är nog inte musklerna - utan att man ibland har båda behoven samtidigt :).
Iaf rekommenderar jag separator för flickor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: Utedass
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 11:32 »
Snickarns dassbeskrivning var ju riktigt tjusig men kan man smälla ihop något lite enklare och hur? ???

Enklare som i "mindre brädor, spikar och konstiga mått" eller enklare som i mindre jobb?

Mindre jobb är ju enkelt, det är bara att låta någon annan göra jobbet. Titta på blocket efter färdiga dass. Byggmarknaderna kan också ha. Sedan har du ju en fin ritning med kapnota så det borde inte vara omöjligt att beställa en materialsats från en bra brädgård.

Enklare som i "mindre brädor, spikar och konstiga mått" är lite svårare eller tar åtminstone lite mer tid eftersom man antagligen måste göra en helt egen konstruktion.
Plan - Do - Check - Act

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Utedass
« Svar #15 skrivet: 31 jul-11 kl 12:17 »
Snickarns dassbeskrivning var ju riktigt tjusig men kan man smälla ihop något lite enklare och hur? ???

Första anordningen var väl en trästång i ett gärdesgårdshörn? 8) Dubbelt så enkelt blir det aldrig!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Utedass
« Svar #16 skrivet: 31 jul-11 kl 22:02 »
Det är nog inte musklerna - utan att man ibland har båda behoven samtidigt :).
Iaf rekommenderar jag separator för flickor.

Det är enkelt löst genom att kissa först någon annanstans innan du sätter dig för att göra nummer två. Det brukar iallafall vara lättare att hålla sig ifrån att bajsa när man kissar än tvärtom  o:)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Utedass
« Svar #17 skrivet: 31 jul-11 kl 22:18 »
Det är enkelt löst genom att kissa först någon annanstans innan du sätter dig för att göra nummer två. Det brukar iallafall vara lättare att hålla sig ifrån att bajsa när man kissar än tvärtom  o:)

Vetephaen d du............om man sitter.  ::)

 ??? ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ....... ??? måste nog testa nångång ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Utedass
« Svar #18 skrivet: 31 jul-11 kl 22:34 »
Den enklaste lösningen jag sett var en kille som byggt en superenkel humanure-lösning för sin båt. Den är till och med enklare än Jenkins egen Lovable Loo. Egentligen var det bara övre delen av en av hinkarna där man skruvat fast sittringen. När man fyllt en hink lyfte man upp sitsen och "hinkröret" som det satt fast i och styrde ned det i nästa hink. Humanure-toan kan stå inomhus då täckmaterialet ser till att hålla lukterna stången. Därför skulle inget dass behöva byggas i ditt fall.

Så långt låter det enkelt, eller hur?

Men oavsett hur enkelt man använder sin humanure-behållare så är den bara ett sätt att samla upp latrinen. Innehållet i behållaren ska sedan bäras ut till en kompost utomhus. Man bygger alltså inte ett dass utan en komposteringslösning (som också kan ta hand om hushållskompost). Humanure-systemet använder sig av små behållare (ungefär 20 liter) som byts ofta. Jenkins rekommenderar att man har minst 4 likadana behållare när man börjar. Det behövs nog många besökare för att fylla alla fyra behållarna på en gång. Men kompostlösningen kräver arbete, det faktumet kommer man inte undan. När någon får syn på en Lovable Loo så brukar de garva rätt rått och göra sig lustiga över den. Det kan ju omöjligen fungera, säger de. Om man sedan förklarar för dem att det egentligen bara är frågan om en sorts jättepotta med täckmaterial så brukar de brista ut i ännu råare skrattsalvor. Man kommer sällan så långt som att förklara att komposten är hemligheten bakom hela systemet. Ska man dra en parallell med vattenklosetter så händer ju inget med skiten i toaletten. Vattnet skickar bara vidare avföringen till ett annat ställe där det (inte fullt så) roliga händer, exempelvis ett reningsverk.

En sak till. Man måste se till att ha tillgång till lämpligt täckmaterial. Eftersom man både kissar och bajsar i samma behållare så behöver man täcka med större mängd täckmaterial. Börjar det lukta så är det ofta för att det blivit för vått i behållaren. Då lägger man bara på mer täckmaterial. Fel täckmaterial, eller för lite av det, leder rätt snart till att man svär ve och förbannelse över alltihop.

Komposteringen av latrin kan också ge dig problem med myndigheterna, om du har otur. Det finns både billiga och dyra lösningar för att tillfredställa byråkraterna. I värsta fall så tvingas du välja de dyrare lösningarna för att göra dem nöjda. Exempel på en av de lösningarna är Roslagskomposten som borde vara godkänd även av din kommun. Men i humanure-handboken så finns beskrivning på en antagligen mycket billigare lösning som har fungerat finfint i många delar av världen.

Slutresultatet av komposteringen är inget man behöver göra sig av med, förresten.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Utedass
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 23:07 »
Varför ha tunna över huvud taget? På mitt dass finns ingen tunna utan allt hamnar på marken under dass. Med jämna mellanrum är det bara att öppna luckan bak och ta grepen och blanda runt. Är det mycket eller redan förmultnat skrapas det ut till ett utrymme bakom dass. Enkelt och relativt luktfritt. Fast ännu mer luktfritt skulle det vara med urinseparering.


Det finns dasslösningar som inte har tunnor och som man inte behöver tömma. Ett exempel är en "tree bog". I ett sådant dass tar oftast någon form av salix hand om näringsämnena i samma takt som man "fyller på" dem. Arbetet med en tree bog är att kapa ner den biomassa som växer upp så att växterna även i fortsättningen kan ta upp solljus och näringämnen.

Woodland Toilets or Tree Bogs
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser