Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hårdost av råmjölk?  (läst 991 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Hårdost av råmjölk?
« skrivet: 23 aug-13 kl 08:59 »
Har tillgång till råmjölk då och då och börjar tröttna på kalvdans. Kan man göra hårdost av mjölken?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hårdost av råmjölk?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-13 kl 09:26 »
Herre gud, ursäkta kommentaren...
jag tror, eller rättare sagt vet  :-[, att det finns en marknad för råmjölk! Det går ju inte att få tag på om man inte har kontakt med kobönder!
Ta kontakt med någon restaurant, det skulle ju vara mumma för någon lyxig krog att kunna erbjuda kalvdans till sina gäster. Tror du kan ta vilket pris som helst!

Det är ju dessutom en kulturskatt att få möjlighet att äta kalvdans  ;D
För många år sedan jobbade jag på en mjölkgård och fick ta med mig "andra och tredjemjölkningen " hem.
Jag fick hålla i spannen för att ingen skulle rycka den ifrån mig  :D

Lycka till!

Cheesy Pete

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Hårdost av råmjölk?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 06:58 »
Prova! Däremot är frågan om den blir så god, råmjölken är väldigt protein- och mineralrik. Det finns däremot en spansk fårost som är gjord på råmjölk och som är semipressad, tror att den heter Armada. Smaken ska vara minst sagt stark, men jag har aldrig testat själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser