Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet  (läst 1681 gånger)

Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« skrivet: 07 jan-23 kl 21:00 »
Hej!

Dehär med att bedöva och avliva höns, det finns ju ett väldigt tydligt regelverk på hur det ska gå till. När jag först började med höns i unga tonåren så var min metod att använda yxa för att avlägsna huvudet, det var mitt sätt att säkra en snabb och smärtfritt död åt djuret. Några år senare blev jag varse om att en bedövning måste göras innan en avblodning, att avlägsna huvudet med ett yxhugg räknas endast som avblodning. Så långt inga konstigheter, men jag är nyfiken på vad teorin bakom säger! Varför kan inte ett avlägsnat huvud räknas som en bedövning och avlivning på en och samma gång? Handlar det som att det går såpass fort att hjärnan fortfarande får en skvätt blod och kan uppleva obehag någon/några sekunder efter avlägsnandet? Eller har det att göra med om man kan råka klanta till det och skapa onödigt lidande? Det skulle även kunna hända vid en bedövning med slag tänker jag? Någonstans måste det finnas skrivet varför en lag eller ett regelverk säger att ett kvickt avlägsnande av ett huvud inte är tillräckligt? Halalslakt av typen där blodet får rinna ut ur djuret när den fortfarande lever och är vid sina sinnes fulla bruk är fruktansvärt vidrigt enligt mitt tycke, men jag har lite svårare att likställa det mot ett snabbt avlägsnande om man kan försäkra sig om att det görs på en millisekund.

Men jag är inte ute efter vad som är moraliskt rätt eller fel, eller vad som är tillåtet och inte enligt regelverk här, för det kommer inte ändras på oavsett vad som skrivs här (regelverket alltså). Jag är bara nyfiken av teorin bakom varför en halshuggning inte är tillräckligt utan en bedövning, gärna med källor!
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #1 skrivet: 08 jan-23 kl 01:00 »
Det är som du du gissat att det tar för lång tid innan medvetandet släcks. Har läst det någonstans för länge sedan, även med hänvisning till halshuggna människor, men kommer inte ihåg någon länk.

Rätt eller fel :-\ Många metoder som är godkända tycker jag är värre.

SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #2 skrivet: 08 jan-23 kl 10:05 »
Här hittade jag en artikel, ska spåra vidare få fler undersökningar, men här kommer även en labbrapport. Lite obehagligt ändå!

"Lever hjärnan vidare efter halshuggning?

Upplever man sin egen död om man blir halshuggen? Eller stängs hjärnan av i samma ögonblick som huvudet separeras från kroppen?

TEXT: REDAKTIONEN

PUBLICERAD DEN 01.09.09

 LÄSTID: 2 MINUTERSPARA

Hjärnan är beroende av syre och när huvudet separeras från kroppen avbryts omedelbart syretillförseln via blodomloppet. Trots det tyder studier på att hjärnan faktiskt fungerar under en kort tid efter till exempel en halshuggning.

2013 halshögg nyazeeländska forskare råttor i en minigiljotin och registrerade att råttornas hjärnor var aktiva i upp till 15 sekunder efter att huvudet separerats från kroppen.

Det var särskilt under de första sekunderna som så kallad elektroencefalografi (EEG) upptäckte kraftiga utslag via fem elektroder som var placerade på råttornas huvuden.

Enligt forskarna berodde utslagen på att hjärnbarken reagerade på smärtan."

Källa: https://illvet.se/manniskan/kroppen/kan-huvudet-leva-vidare-efter-en-halshuggning
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #3 skrivet: 08 jan-23 kl 19:43 »
Det här med vad som blir inskrivet som rätt eller fel i regelverket har ju lite konstigt underlag. Om du ger ett bedövande slag i huvudet och sedan avblodar så är det ok, men om du krossar huvudet direkt så är det inte det. Om du har ett hönsslakteri och hänger fåglarna i fötterna så huvudet kommer att släpa i en vattenfylld ränna med ström i (som "bedövar" djuret) innan halsen snittas är det ok. Eller om du gasar med koldioxid som är en andningsstyrande gas (för att argon är för dyrt), är det ok. Dagsgamla kycklingar är det ok att släppa fullt medvetna i en kvarn.

SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #4 skrivet: 15 feb-23 kl 17:14 »

Eller i o försej. Om slaget mot huvudet endast räknas som bedövning och avlivning endast sker vid avblodning spelar det väl ingen roll om man slår så bitar av hjärnan flyger ut ur skallen..
Men slaktmask eller skott i huvudet räknas väl som avlivning?? 🤔 Eller är det bara bedövning det med?
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #5 skrivet: 16 feb-23 kl 21:31 »
Nu har du fipplat med knapparna så det ser ut som om jag skrev det där.

Bultpistol skall ju följas av avblodning, så bulten räknas då bara som bedövning. Men ett skott i huvudet som är vanligt vid hemslakt av större djur medför ju både avblodning och säkerställer att djuret inte kan vakna igen (som faktisk kan hända om det fått en bult i skallen).

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #6 skrivet: 18 feb-23 kl 22:21 »
Det är oetiskt ur slaktsynpunkt att slå/hugga/skära ihjäl djur som fortfarande är vid medvetande, dessutom så är det rent opraktiskt att göra det på ett friskt djur som kanske upptäcker att den behöver fly för livet.
Sen finns det märkliga undantag med t.ex gasning av grisar som exempel.

Avblodningen sker ju inte heller genom kulhålet i hjärnan utan avblodningen sker ju när du skär upp halsen på djuret om du precis bultat med slaktmask eller skjutet med något skjutvapen.

Djuret dör ju jättemycket om huvet skiljs från kroppen, även om den inte är bedövad först, men i de fall du t.ex gör ett dåligt hugg så huvet fortfarande är kvar och djuret är vid medvetande så hade man gärna gjort den där bedövningen först.

SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #7 skrivet: 18 mar-23 kl 02:50 »
Gasen reagerade jag också på, det måste vara en rejäl stress innan djuret somnar in  :-\ Likaså med fjäderfän som hängs uppochner på en krok och åker iväg, nu är dock hönsindustrin en sån sinnessjuk fart på produktionen efter den efterfråga som finns så det är väl det enda (mest humana) metoden för att ha en chans att hinna med som mass producent.

Avblodning sker ju alltid i samband med bedövningen hur som helst. Kula eller ett slag som resulterar att hjärnan flyger ut. Jag blev bara förvånad att ett djur kunde vara vid medvetande av ett direkt avlägsnande av huvudet. Förr när jag körde yxan utan bedövning så märkte jag ingen skillnad i stressen på djuret jämfört med klubbningen innan "dödsögonblicket". Kan där emot förstå om man klantar sig och hugger utan dödglig utgång att det blir onödigt lidande. Kommer definitivt vara noga med bedövning fortsättningsvis!

Har sett några videor på hur man konstaterar att djuret inte är vid medvetande efter en bedövning. Kolla efter blinkreflexer eller rörelser runt munnen på djuret efter en bedövning, även vid nervryck så ska dessa vara helt still, då är man hemma.
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #8 skrivet: 18 mar-23 kl 11:53 »
Att det går fort som i hönsslakterierna är egentligen ingen ursäkt för att välja ett sämre sätt. Om konstruktören av slaktlinan brytt sig om att det i början är en levande och kännande varelse som det handlar om, så hade det varit utformat på annat sätt. De behöver lära sig av förslagsvis Temple Grandin (finns en rätt bra film om henne).

Bedövning av höns hemma är ju ofta ett manuellt slag mot huvudet, och där finns det risk för fel. Att anpassa kraften och träffa rätt så att fågeln bara blir medvetslös och inte dör är inte helt lätt. Slår du för hårt dör den med efterföljande nervryckningar, men slår du för löst får den ont och en skada så att den kan bete sig som en död höna.

SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #9 skrivet: 19 mar-23 kl 10:02 »
Så är det, men med träning så kommer det sitta! På korna använder vi alltid slaktmask när kossan smakar i sig favoritmaten. Det har blivit närmare 100 djur på några år nu, inte en gång har det gått fel för oss. Men slaktmask på en höna känna lite overkill  :P
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjäderfän - bedövning - avlägsna huvudet
« Svar #10 skrivet: 20 mar-23 kl 12:04 »
Jag började för några år sedan med att fixa en mer hönsanpassad fjäderdriven bultpistol för att alltid få det perfekta "slaget", men det har halkat ned i högen av projekt. Men någon dag händer det... Förmodligen efter en miss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare
javill, von tratt, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser