Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?  (läst 18966 gånger)

Chester

  • Gäst
Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« skrivet: 11 dec-07 kl 19:33 »
Jag håller på och sanerar mitt hem på alla dessa miljöfarliga medel som jag har använt genom åren. Jag har hittat bra alternativ till toarengöring, golvrengöring och allmän damning, men ännu har jag inte hittat nåt bra till diskmaskinen och tvättmaskinen. Jag har provat tvättnötter men de funkade inte alls, tycker jag. Kanske för mycket kalk i vattnet här? Vi har mycket kalk..

Nån som har några förslag?

teufel

  • Inlägg: 406
Re:Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 14:45 »
Hej!

Här finns en tvättmedelsprodukt för de med egen brunn:
http://www.oceanprodukter.se/files/PBtvattBastvattspecial(1).pdf

Jag vet inte hur miljövänlig de ingående komponenterna är, men dels innehåller den ju citrater istället för fosfater, vilket är ett ämne som kommer från citrusfrukter.
Sen är den ju Bra Miljöval-märkt, och då inbillar jag mig i alla fall att även de övriga komponenterna inte är alltför miljöstörande. Storpack, låg dosering och svensktillverkat är ju andra bra egenskaper.

Någon som har några andra synpunkter?

När det gäller maskindiskmedel känner jag inte till något icke-kemiskt alternativ, men jag har kört med maskindiskmedlet som finns högst upp på den här sidan:
http://www.abparvus.com/disk.php

Jag har en diskmaskin som är supereffektiv som sådan, vilket jag tycker är en nödvändig början, både med att hushålla med vattnet men även att den diskar effektivt. Kör långprogrammet, vilket innebär lägre temperatur men längre disktid. Jag doserar ungefär en halv matsked per disk, vilket räcker gott och väl på normalsmuts. Produkten är BMV-märkt, men jag vet inte om den är fosfatfri. Jag har för mig att Naturskyddsföreningen tillåter en viss mängd fosfat i produkter som är avsedda till hushåll som har kommunalt avlopp.
Den här produkten har däremot INTE något fosfat:
http://www.oceanprodukter.se/files/PBdiskMaskindiskpulver.pdf
Jag vet inte vad de har istället. Kan någon av de ämnena som finns i innehållsförteckningen vara någon typ av citrat?

Jag tycker diskussionen definitivt är intressant, så om någon har mer information, antingen om produkterna jag nämnde, eller om BMV-märkningen, så är jag jätteintresserad.


Mvh Patrick

signe

  • Inlägg: 498
Re:Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 15:17 »
På Naturskyddsföreningens sida http://www.snf.se/bmv/bmv-register/diskmedel.cfm#2 finns listor med miljömärkta diskmedel, tvättmedel m.m.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 18:20 »
Har du testat asklut? till vanlig tvätt ska det funka. Jag har inte provat men jag har en hink aska ståendes som jag ska ta tag i i helgen. Det finns nån tråd här under hushåll om just asklut/eget tvättmedel.

Kan asklut funka som maskindiskmedel tro? Eller finns det någon annan lösning på det problemet? Jag menar då något man kan göra själv.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-08 kl 12:01 »
I nån annan tråd stod om folk som testat att maskindiska i baravatten - helt skippa diskmedlet. Har inte vågat prova sälv, har inte orkat ta risken att det skulle slå fel...

teufel

  • Inlägg: 406
Re:Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #5 skrivet: 01 jan-08 kl 23:45 »
Det var inte jag - men jag har testat det. :)

Fungerar kanon för lättsmutsad och "nysmutsad" disk som fortfarande är blöt, t.ex. frukosttallrikar, tekoppar, m.m.
Men det gäller att diskmaskinen är effektiv, alla är tyvärr inte det.

Behöver man maskindiskmedel, kan man minska på rekommenderad dos rejält. Brukar ta en kvarts matsked, och det blir rent även om man har gratängformar eller annan ingrodd smuts.

/P

signe

  • Inlägg: 498
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 13:18 »
Jag körde disken helt utan diskmedel ett tag men måste medge att det ibland kändes lite ofräscht. Nu använder jag såpnötter som jag lägger hela i bestickkorgen. Fungerar kanonbra tycker jag.

Anna af skogen

  • Gäst
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 20:34 »
Jag har bara läst om asklut till när man tvättar kläder här på forumet, men skulle det fungera i diskmaskinen åxå?
/Anna

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #8 skrivet: 29 mar-08 kl 18:27 »
Jag har inte provat lut i diskmaskinen men nog borde det väl bli bättre än med bara vatten i alla fall. Sen kanske det sliter på maskinen å så kanske inte husgeråd i plast tål lutet. Det finns nog andra som kan detta mycket bättre än jag.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

 

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 16:42 »
Köpte tvättnötter häromdagen, har dock inte hunnit använda dom än. Men enligt beskrivningen ska man  förutom tvätta kläder med dom, även kunna göra ett sorts avkok som går att använda till maskindisk, allrengöringsmedel, shampoo, fönsterputs och husdjursrengörning!

"De ger även glans åt guld och silversmycken, samt skyddar mot oxidation. Biltvätt ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

Som sagt har jag inte använt dom själv än men det jag läst om dom som tvättmedel här på alternativ och på hemsidan låter som om de flesta är väldigt nöjda med dem!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 20:46 »
Lut är starkt frätande. Jag skulle aldrig ta risken att använda det i samband med disk.
Tvättnötter är kanske inte nyttiga att äta men ev smårester är antagligen inte plågsamt och farligt att få i sig.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #11 skrivet: 04 apr-08 kl 20:07 »
det är nog det samma med asklut i diskmaskin som t tvättmaskin=att maskinen kan skadas. Lut skadar metall och gummi. nu finns ju inget gummi i diskmaskinen som i tvättmaskin men mycket metall finns det ju.
men i en gammal diskmaskin skulle jag nog våga testa men inte en ny...för där täcker inte garantin om du kör med lut.

tvättnötter funkar bra i diskmaskinen och även avkok att diska i. samt t tvätt.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #12 skrivet: 04 apr-08 kl 23:01 »
Lut skadar metall och gummi.

För att inte tala om hur det skadar matstrupe och magsäck!

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #13 skrivet: 05 apr-08 kl 17:10 »
Jag har under vissa perioder tagit asklut till handdisk, och har aldrig haft så mjuka och fina händer som under dessa perioder.
Har inte använt det i nån diskmaskin.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #14 skrivet: 05 apr-08 kl 19:19 »
Oj! Nu blir jag jätteförvånad eftersom allt jag läst om när de använde lut för att tvätta var att man förstörde händerna och försökte undvika att komma i kontakt med luten så mycket som möjligt.
Får väl testa att tvätta med det och se vad händerna säger.

Rus

  • Inlägg: 11
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #15 skrivet: 05 apr-08 kl 22:37 »
Vi använder Urtekrams universalrengöringsmedel till maskindisk och i tvättmaskin. Blir rent och fint.
Vi har, som du, väldigt hårt vatten.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #16 skrivet: 06 apr-08 kl 15:28 »
Oavsett vad man använder till disken, eller tvätten, så ska det ju sköljas bort så jag tror inte så väldigt mycket skulle bli kvar på disken. Men jag hålle rmig nog till vanligt diskmedel. Tvättar gör jag dock med lut, i min gamla skruttiga tvättmaskin. Ve och fasa, vi måste köpa en ny snart...... dyrt som tusan.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nenne A

  • Inlägg: 15
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #17 skrivet: 08 apr-08 kl 23:29 »
Hej!
Ett tag sen jag var inne på sidan, skulle kolla om nån har provat att göra såpa?
för trött nu denna sena timma att rota runt ordenlligt på sidan.
Jag provade för ett tag sen att göra såpa helt ovetenskapligt tog asklult som man ju använder när man gör såpa o blanda med olivoja höll på ett bra tag o blandade i mer o mer lut, mycke rörannde till sist fick jag fram nått som faktiskt liknar såpa. Tog en klick av den till diskmaskinen o det funka aldeles utmärkt att diska med. har inte provat att tvätta med den men gjort rent diskbänk o kastruller etc tvättat händerna med den funkar bra. Tänker på hur mycke aska jag bara häller ut på backen synd att inte ta vara  på den å slippa köpa rengöringsmedel.
Såpa är ju mer lätthanterligt då den är halvfast i konsistensen än flytande tvättlut.
Håller just nu på o provar med rapsolja i stället för olivolja men det går långsamt tror att det handlar om ett ihärdigt rörande, så att oljan sönderdelas i så små bubblor som möjligt i lutlösningen för att uppnå största möjliga kontaktyta mellan lut o olja, men så fort man slutar röra så separerar oljan från luten o prosessen avstannar.
Om nån kan nått om såptillverkning så hör gärna av er.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #18 skrivet: 09 apr-08 kl 14:28 »
Hej!
Ett tag sen jag var inne på sidan, skulle kolla om nån har provat att göra såpa?
för trött nu denna sena timma att rota runt ordenlligt på sidan.
Jag provade för ett tag sen att göra såpa helt ovetenskapligt tog asklult som man ju använder när man gör såpa o blanda med olivoja höll på ett bra tag o blandade i mer o mer lut, mycke rörannde till sist fick jag fram nått som faktiskt liknar såpa. Tog en klick av den till diskmaskinen o det funka aldeles utmärkt att diska med. har inte provat att tvätta med den men gjort rent diskbänk o kastruller etc tvättat händerna med den funkar bra. Tänker på hur mycke aska jag bara häller ut på backen synd att inte ta vara  på den å slippa köpa rengöringsmedel.
Såpa är ju mer lätthanterligt då den är halvfast i konsistensen än flytande tvättlut.
Håller just nu på o provar med rapsolja i stället för olivolja men det går långsamt tror att det handlar om ett ihärdigt rörande, så att oljan sönderdelas i så små bubblor som möjligt i lutlösningen för att uppnå största möjliga kontaktyta mellan lut o olja, men så fort man slutar röra så separerar oljan från luten o prosessen avstannar.
Om nån kan nått om såptillverkning så hör gärna av er.
kul test  ;D
berätta om resultatet sen

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Alternativ till maskindiskmedel och tvättmedel?
« Svar #19 skrivet: 27 apr-08 kl 20:37 »
Kul idé med egen såpa... Är mitt uppe i en flytt så jag hinner inte prova nu. Men om man värmer såpan och lutet lite, till fingervarmt kanske och kör med en stavmixer sen, som när man gör tvål, så kanske det funkar?
Läste om tvättbollar som ska jonisera vattnet, är det nån som har provat dessa??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 4 användare
Anders Flix, von tratt, LimJans, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser