Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva egen brunn  (läst 1670 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Gräva egen brunn
« skrivet: 28 jul-19 kl 21:12 »
Tänker framöver försöka mig på att gräva ur brunnen som finns närmast torpet. Den har idag en sprucken betongring eller två i sig. Cirka diameter som en murarhink. 40cm. Den måste bort förstår jag. Men vad grundar jag botten med?

Funderar på lite större diameter på betongringar då stenad ram blir för avancerat.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräva egen brunn
« Svar #1 skrivet: 28 jul-19 kl 21:34 »
Helst tvättat grus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gräva egen brunn
« Svar #4 skrivet: 29 jul-19 kl 09:32 »
Tittade på länken och visst är det en snygg bild, men det första som jag tänker på är talesättet kaka på kaka. Varför göra sig omaket att stensätta en brunn när man sedan sätter betongringar? Ok om man har en gammal stensatt som är på väg att ge sig, och man vill renovera den på ett smidigt sätt.

I nyproduktion gräver man väl lämligast inne i betongringarna och låter dem sjunka ned vartefter.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gräva egen brunn
« Svar #5 skrivet: 29 jul-19 kl 12:42 »
Tittade på länken och visst är det en snygg bild, men det första som jag tänker på är talesättet kaka på kaka. Varför göra sig omaket att stensätta en brunn när man sedan sätter betongringar? Ok om man har en gammal stensatt som är på väg att ge sig, och man vill renovera den på ett smidigt sätt.

I nyproduktion gräver man väl lämligast inne i betongringarna och låter dem sjunka ned vartefter.
Haha det reflekterade jag inte över alls.

Jaha, gräva innanför ringarna? Låter meckigt med maskin. Tänker mig ett hål ner till 2-3 meters djup något större än ringarna. Lyfta ner ring efter ring med kranen på tgb:n. Pumpa eventuellt vatten vartefter med bensindriven vattenpump. Fylla utsidan enligt konstens regler. Lock i trä  något större än ringarna så en har yta att stå på med bultad pump.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gräva egen brunn
« Svar #6 skrivet: 29 jul-19 kl 14:08 »
Det framgår av texten under bilden att brunnsringarna tillkommer vid renovering. Principskissen är ändå vettig menar jag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gräva egen brunn
« Svar #7 skrivet: 29 jul-19 kl 14:40 »
Det framgår av texten under bilden att brunnsringarna tillkommer vid renovering. Principskissen är ändå vettig menar jag.
Absolut, den ger en bild i stora drag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gräva egen brunn
« Svar #8 skrivet: 29 jul-19 kl 19:07 »
Jo, vid renovering är den väl rätt fastän jag inte begriper varför de skall ha sand upp till markytan. Och så är det synd på en snygg stensättning.


Även om man gräver ett hål till att börja med, så kan man vilja ha en djupare brunn. Det kan också vara svårt att gräva djupt utan att hålet slår igen, speciellt när man gräver med maskin.

Jag skulle välja ett lock i betong, trä ruttnar förr eller senare och dåliga brunnslock är otäcka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 2 användare
skräptanten, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser