Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getalmanacka 2014?  (läst 17797 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Getalmanacka 2014?
« skrivet: 09 apr-13 kl 13:11 »
Årets getalmanacka pryder min vägg.  Jag vill gärna avnjuta en nästa år också.  Om det går.  Men inte ska en enda person behöva göra allt jobbet?  Här i tråden kan ni anmäla er, både till att hjälpa till med själva almanackan, med att finansiera den, sprida den - och ta fram en bra bild för varje månad!  Jag tänkte höra hur ni tycker; ska vi rösta fram en bild per månad under året, för publicering nästa år?  Under hösten får vi skynda på lite, om redaktören ska hinna göra iordning allt för tryckning.  Vad säger ni?

Jag anmäler mig som vanligt som korrekturläsare, och ämnar beställa 3 stycken, om det blir av.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-13 kl 13:12 »
Här är ett par bilder som skulle kunna vara med i första röstningen för februari eller mars 2014:





Bidra gärna med flera!!!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 22:48 »
Jag ska nu bli med getter och är intresserad att bidra till almanackan på det sätt jag kan ( förstås försent för nästa års kalender)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-13 kl 23:41 »
Vad kul!  För sent borde det inte vara, våran fina Bergsblomma har gjort jobbet dagarna före jul hittills.  Jag tyckte att hon kunde få lite längre tid på sig, och få hjälp med arbetet.  Bra bilder är grunden, sen är det lite korrekturläsning och administration.  De senaste åren har beställningarna uteblivit nästan helt, för att rasa in i massor just före tryckning.  Meningen med den här tråden var att få lite mera framförhållning!  :)

För att duga till tryck behöver bilden ha ganska hög upplösning (många pixlar).

Hallå, Bergsblomman, har du annat för dig i år, eller ska vi sätta igång?  Bilder finns ju, det gäller bara att få ihop dem.

Bara ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 23:47 »
Det låter jätte bra  :D

Ska hämta tre jämtgetter från skansen i slutet av september. Spännande  :D

Har digital systemkamera så pixlar går ordna  :)

Kan jag hjälpa till på annat sätt så gör jag det. Självklart så borde längre tid än så vara önskvärt.

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-13 kl 00:05 »
Bilder...
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 00:07 »
Bild igen
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #7 skrivet: 09 aug-13 kl 00:10 »
 Har ju massor av bilder.... men de är tydligen för stora för att posta här och just idag orkar jag inte göra dem mindre
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #8 skrivet: 09 aug-13 kl 00:56 »
För almanackan måste de vara stora.  Vi får be Bergsblomman berätta hur stora de behöver vara för att göra sig i tryck.  För omrösning här i tråden räcker det förstås med minisar, och mitt uppringande modem ...  Eh ... ska vi säga still going strong  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #9 skrivet: 09 aug-13 kl 01:08 »
Ha ha jag har samma typ av "fantastiska" modem, jag bor alldeles för avsides så inget modem funkar nå vidare här... Små bilder här är toppen  :)

Hur brukar omröstningen gå till?   Bilder läggs upp här och röstas?

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #10 skrivet: 09 aug-13 kl 13:05 »
Vi har inte röstat förut, utan har med tacksamhet överlåtit allt åt Bergsblomman.  Omröstningen var mitt förslag för att få lite fart på bildinsamlingen!  Själva bilderna måste skickas till Bergsblomman, vi hoppas att hon informerar oss om hur det ska gå till.

Att presentera bilder i en tråd och samarbeta om vilka som ska med i publikationen, jag tyckte det var ett trevligt sätt att göra det på.  Kom gärna med egna förslag!  :D

Någon av Zadies bilder kanske kan passa för februari?

Och beställningarna, vem ordnar många beställningar?  Förra året stannade priset runt en hundring per almanacka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #11 skrivet: 09 aug-13 kl 13:18 »
Hej!

Vad kostar denna almanackan och vart kan man beställa dom?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #12 skrivet: 09 aug-13 kl 13:21 »
Man beställer här i tråden, och Bergsblomman förhandlar med sitt lokala tryckeri med utgångspunkt från hur många exemplar det ska bli.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #13 skrivet: 10 aug-13 kl 19:39 »
Det låter som en toppen ide. Jag bidrar med kort så fort mina jämtgetter har anlänt till gården.  :)
Bara hoppas fler sätter in bilder på sina getter.

När geten hoppar upp i luften för att stångas är en härligt levande bild  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #14 skrivet: 10 aug-13 kl 23:05 »
 :D Så glad jag blir. Såg förra årets tråd om almanacka alldeles för sent för att beställa. Jag skulle vilja ha en denna gång. Har inte så många bilder själv men får väll damma av kameran och jag kan knäppa ett par hyggliga bilder.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #15 skrivet: 14 aug-13 kl 21:22 »
Lägg in lite bilder nu på era fina getter  :D
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #16 skrivet: 14 aug-13 kl 21:43 »
Vår fina Rosa!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #17 skrivet: 14 aug-13 kl 21:47 »
Jag och Lena. (Inte min...)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #18 skrivet: 14 aug-13 kl 23:18 »
Här är en bild tagen pà Blanca och min man Lluís som myser tillsammans i vàrsolen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getalmanacka 2014?
« Svar #19 skrivet: 15 aug-13 kl 10:39 »
Rises bild lär väl kandiera för mars eller möjligen april, medan Nilsegårns passar bäst för juli eller augusti.  Och en almanacka beställd.  Jag beställer också en.  Då är betällningslistan:

Nina K 1 st
Trollmor 1 st

Hittills.  :)

Och om bilderna ska röstas fram, eller om vi ska skicka in och överlåta urvalet åt Bergsblomman, det är såvitt jag förstår fortfarande en förhandlingsfråga!  Såvitt jag kan se har hon ännu inte lovat att göra någon almanacka alls åt oss i år!  ;)
:o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser