Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorbyte i bil, regler.  (läst 3945 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Motorbyte i bil, regler.
« Svar #20 skrivet: 23 jul-19 kl 21:05 »
Bara lite info från en ny v90.

Utsläpp: 111 g CO2/km vid naturgasdrift, 154 g/km vid bensindrift, ca 40 g CO2/km vid ren biogasdrift

Betydligt bättre att köra biogas men 0% nja. dock andra saker som inte kommer ut. 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorbyte i bil, regler.
« Svar #21 skrivet: 23 jul-19 kl 21:18 »
Det som vore verkligt intressant i sammanhanget är att titta på utsläppen av andra gaser än CO2. Alltså NOx, CO och HC. HC spaltar man ofta upp i å ena sidan metan och å andra sidan alla kolväten utom metan, s k NMHC. Detta för att i avgasanalysens barndom på 70-talet, då standarder och mätmetoder bestämdes, var det svårt att göra en mätcell som klarade både metan och andra kolväten, och vid bensindrift förekommer ändå knappast metan i avgaserna.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Motorbyte i bil, regler.
« Svar #22 skrivet: 23 jul-19 kl 21:28 »
Det som vore verkligt intressant i sammanhanget är att titta på utsläppen av andra gaser än CO2. Alltså NOx, CO och HC. HC spaltar man ofta upp i å ena sidan metan och å andra sidan alla kolväten utom metan, s k NMHC. Detta för att i avgasanalysens barndom på 70-talet, då standarder och mätmetoder bestämdes, var det svårt att göra en mätcell som klarade både metan och andra kolväten, och vid bensindrift förekommer ändå knappast metan i avgaserna.

Finns nån forskningsrapport på det som dom gjort i lund , vet dock inte hur man hittar den. hade den när jag jobbade på biogasföretag men det gör jag inte längre men borde väl gå att hitta.
det är ju snarare dom obefintliga eller extremt låga noxnivåerna som man anser är fördelen med biogasen i den rapporten inte låg co2

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Motorbyte i bil, regler.
« Svar #23 skrivet: 24 jul-19 kl 08:51 »
Värdena på NOx, HC, CO mm som har mätts upp vid avgastypprovningen för varje bilmodell finns ju annars tillgängliga hos Transportstyrelsen. För vissa årsmodeller har jag för mig att de till och med står i registreringsbeviset.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Motorbyte i bil, regler.
« Svar #24 skrivet: 24 jul-19 kl 09:41 »
Det är främst CO2 utsläppen som är intressanta och nej,en gasbil har inte 0 CO2 utsläpp. betydligt mindre än en bensinbil men inte utsläppsfri. sedan beror det på hur man tillverkar gasen. En del blandar i naturgas och det är ju inte bra för klimatet.  Vi har en gastillverkare i kommunen. tillverkar från gödsel + lite slaktavfall m.m. Ren gas utan annan inblandning. Har själv tänkt köra på gas,begagnade gasbilar är oförskämt billiga då tankställena är få och folk drar sig för besväret. Men det är samma problem för mig. 1 tankställe i hela kommunen,2 i grannkommunen. Skall man köra långsträcka gäller det att planera och då jag bor 2 mil från närmsta pump se till att tanken alltid är minst halv. Blir för mycket besvär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser