Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 05:42

Titel: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 05:42
Någonstans står max 20% effektökning, utan att behöva typbesikta.
Någonstans står att motorn måste vara nyare än bilen (logiken?).
Någonstans att man måste få godkänt hos tillverkaren, och att bilen måste ha sålts med den motorn som ska sättas in.

Min tanke var att sätta i en liten bensinmotor konverterad till gas.
Vilket ger 0% utsläpp.
För att inte göra något jobb i onödan behövs klarhet och om det finns regler, ett reglemente att följa.
Hur som helst är jag övertygad att bilen inte sålts med motorn, men motorn är betydligt klenare än original och äldre än bilen, men eftersom den är gaskonverterad kan ju det inte ha någon betydelse.
Eftersom utsläppen är 0% både med och utan katalysator.
Enda gången det kan bli frågan om utsläpp är om motorn är sliten och olja läcker förbi kolvringarna.
Men vad har det med årsmodell att göra, ingenting.
Man kan ha en motor som är 100 år som släpper ut mindre än en motor som är 1 vecka gammal.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 jul-19 kl 08:38
Du får problem, det är nästan helt säkert om du skall köra på komprimerad gas.

Det finns många regler kring ändring av bilar. Mycket hänger på vad för årsmodell bilen har. Ring och fråga bilprovningen.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 08:55
Vad för problem får jag av att köra på gas?
Ja jag har ringt och pratat, och dom är väldigt intresserade av bilmärke innan dom ger svar.
Hur som helst fick jag den informationen att jag får stoppa i sådana motorer som bilen sålts med.
Och måste sedan skaffa papper på det från tillverkaren.
Så då skiter det sig att sätta i en mycket mindre motor.

Har kört på gas förut, och det gick utmärkt, tror det är mycket påhittade historier, motorn får ingen smörjning osv.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 jul-19 kl 09:27
Alltså, du får problem med att köra lagligt, att få bilen godkänd i besiktningen. En gammal bil som inte behöver intyg från tillverkaren är det lättare med, men om du blandar in trycktank så har du andra regler att ta hänsyn till. Och regler finns det gott om.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jul-19 kl 11:04
Vilken årsmodell är det, är det en personbil eller någon annan slags bil, och vilken slags gas ska du köra på?

Att avgasutsläppen blir 0 vid gasdrift är en stor lögn.
En kolvmotor som oxiderar sitt bränsle medelst luft ger kväveoxider(NOx)  ifrån sig oavsett vilket bränsle den körs på. Om gasen är ett kolväte, så kommer motorn obönhörligen att släppa ut koloxid (CO) och oförbrända kolväten (HC) så snart bränsleblandningen blir det minsta lilla för fet.
Rör det sig om biogas eller naturgas, som till största delen består av metan, så är det praktiskt taget omöjligt att få en kolvmotor att förbränna metan fullständigt, en vanlig katalysator har också svårt att ta hand om metanresterna i avgaserna.
Det som får folk att tro att en gasdriven motor går mycket "rent" är bara att avgaserna inte luktar särskilt mycket och brukar vara fria från synligt sot.

Om det rör sig om en personbil eller lätt lastbil med totalvikt under 2500 kg, så krävs det en stor byråkratisk apparat med avgascertifiering, avgasprov gjort på ackrediterad provplats mm, om årsmodellen är 1976 eller senare.  Om det är en lätt lastbil över 2500 kg totalvikt så går denna gräns någonstans kring 1989 istället.

Att lagra gas under tryck i bilen ställer till stora problem med regelverket kring tryckkärl, då är det i så fall bättre och enklare att lagra ett fast bränsle och förgasa det i samma takt som gasen går åt, se till att det ständigt råder lätt undertryck i gassystemet. Exempelvis gengas, karbid/acetylen eller järnkarbonyl.
Erfarenheten har visat att de tryckkärlsbesiktningar som krävs är så dyra, att fabriksbyggda biogasbilar vanligtvis skrotas innan det är dags för den föreskrivna besiktningen av tanken.

Motorproblem vid gasdrift beror mest på klåparmässiga konverteringar eller att man har utgått från motorer som i grunden var olämpliga för gas.
Ett undantag är om man försöker köra på ren vätgas, det ger stora problem med kondensvatten i oljetråget och vattenanrikning i oljan, som aldrig verkar ha nått en tillfredställande lösning. Vätgas ska man uppenbarligen inte använda i kolvmotorer, den gör sig bättre i bränsleceller.
Gengas ställer inte till med några större motorproblem om bara gasen är väl renad och fri från sot och aska. Man bör se till att gasen är så varm då den kommer in i motorn, att ev medföljande kondensvatten aldrig får en chans att kondensera i insugningsröret.
Gasol (LPG, propan) och metan (biogas) kan gå hårt åt ventiler och ventilsäten på motorer som har olämpligt material där. Det gäller framför allt äldre lågprismotorer som från början konstruerades för blyad bensin. Moderna bensinmotorer tycks inte ha några större problem med sådana bränslen. Metan kan dock kräva ett kraftigare tändsystem och specialtändstift.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 jul-19 kl 11:11
Är bilen helbilsgodkänd så kan du glömma alla ombyggnationer inklusive motorbyte.

Det går att konvertera en bil till gas.
Men det krävs att du installerar utrustning som har intyg, företrädesvis från tillverkare.
Helst ska det göras hos en firma som kan intyga.
Det går även att göra själv om det kan genomföras på ett proffesionellt sätt utan att man tar genvägar.
 
Du får heller inte sätta in äldre motor än bilens original.

Här kan du köpa en samling och goda råd
http://www.sfro.com/ (http://www.sfro.com/)
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 12:28
Det är samma gas som i gasspisar, och det finns två olika sorter även där, och bägge ger 0% utsläpp, annars hade man fått ha fönstren öppna när man lagade mat med, för att inte bli avgasförgiftad,  vilket inte behövs.
Vilket betyder 0% utsläpp.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 12:31
Äldre motor än bilens original?
Vilken del i motorn är motorn?
Är det blocket?
Är ett nytt motorblock miljövänligare än ett gammalt, eller hur var tanken här.
Exempel.
Om en gammal kärring köper ny BH (motorblock) inte blir hon yngre för det.
Det är fodren (pattarna) som blir slitna och behöver bytas.
Motorblock = foderhållare FH.
Eller menar dom i sin helhet, som hela universum..
Då vet dom ju inte vad dom lagstiftar om, och kan lika gärna skriva, att efter bensinen tagit slut i tanken, köper man en ny bil.

Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 jul-19 kl 12:41
Du kan nog få en rolig stund på besiktningen... ::)
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 jul-19 kl 12:56
Det är samma gas som i gasspisar, och det finns två olika sorter även där, och bägge ger 0% utsläpp, annars hade man fått ha fönstren öppna när man lagade mat med, för att inte bli avgasförgiftad,  vilket inte behövs.
Vilket betyder 0% utsläpp.

För en person som inte satt sig i hur saker och ting fungerar så kan det tolkas som att det inte blir några avgaser när man förbränner stadsgas i en spis.
För den som var vaken på några kemilektioner under högstadiet eller bara behövde masa sig dit så är det uppenbart att det blir rester av alla kemiska reaktioner.
Och att vid förbränning bildas det olika slags kolväten.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 jul-19 kl 15:03
Tveksam på om jag ska svara dig, för det är ofta bara trams med dig, men kanske någon annan vill veta,så.

Jag har tänkt att montera en diesel i min bensin pickup och då sa Besiktningsinspektörn att jag får bara öka effekten med 20% och vridmomentet med 10% inget om att jag inte fick sänka värdena.
Räckte med att veta var motorn kom ifrån och uppgift på effekt och vrid på både original och den andra motorn från generalagent eller nån som har bänk och kan skriva ut uppgifterna, om det inte står någonstans på bilen eller i nått papper som tillhör bilen.

Detta för att bara behöva göra en enkel regbesiktning.
Det finns mer invecklade sätt att få det godkänt med större förändringar, men då får man läsa på lite om hur reglerna ser ut exakt idag.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 23 jul-19 kl 15:18
När jag höll på och lekte med gamla bilar, 60-talare, så kunde det hänga på bromsarna om man fick stoppa i starkare motor. Det var någon bil som man inte fick höja mycket (kanske 5%) innan man nådde gränsen. På den tiden var annars -69 en magisk gräns där det var mycket friare innan.

Det kan vara smådetaljer också. Jag bytte ut en diesel i en golf mot en bensinare, och var tvungen att sätta dit en värmeskyddsplåt vid avgasröret.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jul-19 kl 16:26
Det är samma gas som i gasspisar, och det finns två olika sorter även där, och bägge ger 0% utsläpp, annars hade man fått ha fönstren öppna när man lagade mat med, för att inte bli avgasförgiftad,  vilket inte behövs.
Vilket betyder 0% utsläpp.

Nej, helt fel. Vilken slags gas är det du syftar på i det här fallet? Det finns ett otal olika sorters gas som används i gasspisar. De vanligaste är dels s k stadsgas, som brukar utgöras av koloxid, metan, vätgas mm i varierande blandning. Dels naturgas/biogas (huvudsakligen metan, ibland förorenad av koldioxid och/eller vattenånga) och dels gasol (propan/butan).

Som jag skrev tidigare så blir det mer eller mindre utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen från alla dessa gaser vid förbränning, och i betydligt högre grad när de förbränns i en kolvmotor än då de brinner lugnt och stilla i en brännare vid atmosfärstryck.  Vid fullständig förbränning (och om vi bortser från vad kvävet i luften och ev föroreningar som finns i låga halter i gaserna kan ställa till med), så består avgaserna av koldioxid och vattenånga, dvs relativt harmlösa saker.  Men i verkliga livet så blir en förbränning aldrig fullständig, allra minst i en kolvmotor. Och kvävet i luften är alltid med och spökar, speciellt då förbränningen sker vid högt tryck och/eller hög temperatur, och tar alla chanser som finns att bilda kväveoxider mm.

Jag föreslår att du repeterar och tentar av högstadiekurserna i NO-ämnen innan du uttalar dig självsäkert om sådana här saker någon fler gång.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 jul-19 kl 17:14
När jag höll på och lekte med gamla bilar, 60-talare, så kunde det hänga på bromsarna om man fick stoppa i starkare motor. Det var någon bil som man inte fick höja mycket (kanske 5%) innan man nådde gränsen. På den tiden var annars -69 en magisk gräns där det var mycket friare innan.

Det kan vara smådetaljer också. Jag bytte ut en diesel i en golf mot en bensinare, och var tvungen att sätta dit en värmeskyddsplåt vid avgasröret.

De där roliga gränserna finns kvar.
Ja, under förutsättning att man bara hamnar inom begränsad regbesiktning.
Gör man en fullständig regbesiktning så är det dagens regelverk som gäller.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 17:58
Tveksam på om jag ska svara dig, för det är ofta bara trams med dig, men kanske någon annan vill veta,så.

Jag har tänkt att montera en diesel i min bensin pickup och då sa Besiktningsinspektörn att jag får bara öka effekten med 20% och vridmomentet med 10% inget om att jag inte fick sänka värdena.
Räckte med att veta var motorn kom ifrån och uppgift på effekt och vrid på både original och den andra motorn från generalagent eller nån som har bänk och kan skriva ut uppgifterna, om det inte står någonstans på bilen eller i nått papper som tillhör bilen.

Detta för att bara behöva göra en enkel regbesiktning.
Det finns mer invecklade sätt att få det godkänt med större förändringar, men då får man läsa på lite om hur reglerna ser ut exakt idag.

Så det är dom reglerna som krävs.
Plus regbesiktning (5000kr?).
Ja för jag såg att det finns en som importerar bilar från öst och själv sätter på gasutrustning innan försäljning.
Och det verkar inte vara något problem.

Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Bagger skrivet 23 jul-19 kl 18:09
Ja det är samma som spisgas propan till största delen.
Som om det hade varit giftiga utsläpp, hade man dött varje gång man laga mat utan att öppna fönstret.
I Sverige är det propan, eftersom det brinner även vid kyla.
Vilket är en fördel när bilen ska startas.
Och det du skriver om vätgas plus vatten i oljan låter även det som dynga, med tanke på hur mycket vatten det finns i etanol 4%.
Som man kör på utan att få vatten i oljan, vattenångorna åker ut genom avgasröret.
Av propan/butan/metan blir det inga vattenångor heller.
Ganska elakt att ge sig på och försöka förvrida sinnet på folk, dessutom helt i onödan.
Att det inte finns utsläpp (sotpartiklar) ser man även om man plockar isär en motor som gått på gas, vilken är helt och hållet blank på insidan, inte heller motoroljan mörknar, utan är alltid lika guldfärgad som när man hällde i den.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: ensamhet skrivet 23 jul-19 kl 18:33
Så det är dom reglerna som krävs.
Plus regbesiktning (5000kr?).
Ja för jag såg att det finns en som importerar bilar från öst och själv sätter på gasutrustning innan försäljning.
Och det verkar inte vara något problem.

1 200 kr för släp och 1 400 för sa de att det kostar, men osäker på om vägning ingår. Vägningen av en importerad släp kostade runt 900 förra året på annan firma.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 23 jul-19 kl 18:44
Ja det är samma som spisgas propan till största delen.
Som om det hade varit giftiga utsläpp, hade man dött varje gång man laga mat utan att öppna fönstret.
I Sverige är det propan, eftersom det brinner även vid kyla.
Vilket är en fördel när bilen ska startas.
Och det du skriver om vätgas plus vatten i oljan låter även det som dynga, med tanke på hur mycket vatten det finns i etanol 4%.
Som man kör på utan att få vatten i oljan, vattenångorna åker ut genom avgasröret.
Av propan/butan/metan blir det inga vattenångor heller.
Ganska elakt att ge sig på och försöka förvrida sinnet på folk, dessutom helt i onödan.
Att det inte finns utsläpp (sotpartiklar) ser man även om man plockar isär en motor som gått på gas, vilken är helt och hållet blank på insidan, inte heller motoroljan mörknar, utan är alltid lika guldfärgad som när man hällde i den.


Till en viss del har du rätt.
Men i det stora hela har du helt fel.
http://biogasgotland.se/biogas-renare/ (http://biogasgotland.se/biogas-renare/)
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jul-19 kl 19:46
Ja det är samma som spisgas propan till största delen.
Som om det hade varit giftiga utsläpp, hade man dött varje gång man laga mat utan att öppna fönstret.
I Sverige är det propan, eftersom det brinner även vid kyla.
Vilket är en fördel när bilen ska startas.
Och det du skriver om vätgas plus vatten i oljan låter även det som dynga, med tanke på hur mycket vatten det finns i etanol 4%.
Som man kör på utan att få vatten i oljan, vattenångorna åker ut genom avgasröret.
Av propan/butan/metan blir det inga vattenångor heller.
Ganska elakt att ge sig på och försöka förvrida sinnet på folk, dessutom helt i onödan.
Att det inte finns utsläpp (sotpartiklar) ser man även om man plockar isär en motor som gått på gas, vilken är helt och hållet blank på insidan, inte heller motoroljan mörknar, utan är alltid lika guldfärgad som när man hällde i den.

Fel igen, på många punkter.
Till att börja med: Inse att ett och samma bränsle förbränns på helt olika sätt, och med olika avgasutsläpp som resultat, i en spis respektive i en kolvmotor.
Vattnet i avgaserna är det som bildas då det väte som ingår i bränslet oxideras av luftens syre, vilket du borde känna till från kemilektionerna i högstadiet. Det vatten som ev följer med fuktigt bränsle eller fuktig luft in i motorn har ingen betydelse i sammanhanget. Ju mer väte och mindre kol i bränsle, desto mer vatten i avgaserna.  Anledningen till att det blir så stora problem med vatten i oljan i en vätgasmotor är just att väteavgaserna är i princip fria från koldioxid och bara består av vattenånga. Avgaserna får alltså en högre daggpunkt och det kondenserar alltid vatten på cylinderväggarna, som skrapas ner i oljetråget av kolvringarna. Man kan säga att en vätgasmotor som är i full gång och väl varmkörd, har samma problem som en bensinmotor under första minuten efter kallstart på den punkten.

Du kan aldrig ha tittat på motorolja från en gasoldriven motor som har varit i drift en längre tid om du tror att den inte mörknar med tiden. Oljan mörknar av sig själv pga koksning, kemisk nedbrytning av tillsatser mm när den utsätts för de temperaturer det är frågan om i en förbränningsmotor, även om motorn inte bidrar med något sot. Metallpartiklar från slitage av rörliga delar i motorn bidrar också till att göra oljan mörk (det syns ju tydligt på växellådsoljor och hydrauloljor!).

Kyla spelar ingen roll för gasers tänd- och brinnvillighet. Anledningen till att propan anses bättre än butan i kyla i campingsammanhang är att den är ett lättare kolväte, som får högre ångtryck, så att trycket i gasoltuben ligger tillräckligt mycket över atmosfärstrycket för att brännaren ska fungera även då tuben är kall. Men har man bara fått ut bränslet ur behållaren, är det ingen skillnad.

Det är bara att konstatera att det nog saknas en del grundläggande fysik- och kemikunskaper på vissa håll.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torpjens skrivet 23 jul-19 kl 20:59
Om man inte förstår att man inte förstår är det lätt att tro att man kan något man inte har koll på https://umwelt.se/dunning-kruger-effekten/ (https://umwelt.se/dunning-kruger-effekten/) inse att du har fel Bagger. Det kommer avgaser även från gaseldning även om de oftast är mindre farliga än avgaser från bensin eller diesel.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: simon.arvestrand skrivet 23 jul-19 kl 21:05
Bara lite info från en ny v90.

Utsläpp: 111 g CO2/km vid naturgasdrift, 154 g/km vid bensindrift, ca 40 g CO2/km vid ren biogasdrift

Betydligt bättre att köra biogas men 0% nja. dock andra saker som inte kommer ut. 
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jul-19 kl 21:18
Det som vore verkligt intressant i sammanhanget är att titta på utsläppen av andra gaser än CO2. Alltså NOx, CO och HC. HC spaltar man ofta upp i å ena sidan metan och å andra sidan alla kolväten utom metan, s k NMHC. Detta för att i avgasanalysens barndom på 70-talet, då standarder och mätmetoder bestämdes, var det svårt att göra en mätcell som klarade både metan och andra kolväten, och vid bensindrift förekommer ändå knappast metan i avgaserna.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: simon.arvestrand skrivet 23 jul-19 kl 21:28
Det som vore verkligt intressant i sammanhanget är att titta på utsläppen av andra gaser än CO2. Alltså NOx, CO och HC. HC spaltar man ofta upp i å ena sidan metan och å andra sidan alla kolväten utom metan, s k NMHC. Detta för att i avgasanalysens barndom på 70-talet, då standarder och mätmetoder bestämdes, var det svårt att göra en mätcell som klarade både metan och andra kolväten, och vid bensindrift förekommer ändå knappast metan i avgaserna.

Finns nån forskningsrapport på det som dom gjort i lund , vet dock inte hur man hittar den. hade den när jag jobbade på biogasföretag men det gör jag inte längre men borde väl gå att hitta.
det är ju snarare dom obefintliga eller extremt låga noxnivåerna som man anser är fördelen med biogasen i den rapporten inte låg co2
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 jul-19 kl 08:51
Värdena på NOx, HC, CO mm som har mätts upp vid avgastypprovningen för varje bilmodell finns ju annars tillgängliga hos Transportstyrelsen. För vissa årsmodeller har jag för mig att de till och med står i registreringsbeviset.
Titel: SV: Motorbyte i bil, regler.
Skrivet av: malarmaster skrivet 24 jul-19 kl 09:41
Det är främst CO2 utsläppen som är intressanta och nej,en gasbil har inte 0 CO2 utsläpp. betydligt mindre än en bensinbil men inte utsläppsfri. sedan beror det på hur man tillverkar gasen. En del blandar i naturgas och det är ju inte bra för klimatet.  Vi har en gastillverkare i kommunen. tillverkar från gödsel + lite slaktavfall m.m. Ren gas utan annan inblandning. Har själv tänkt köra på gas,begagnade gasbilar är oförskämt billiga då tankställena är få och folk drar sig för besväret. Men det är samma problem för mig. 1 tankställe i hela kommunen,2 i grannkommunen. Skall man köra långsträcka gäller det att planera och då jag bor 2 mil från närmsta pump se till att tanken alltid är minst halv. Blir för mycket besvär.