Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Merinofår?  (läst 12519 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Merinofår?
« skrivet: 23 nov-07 kl 19:34 »
Någon här som har Merinofår eller på annat vis känner till hur de är?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Merinofår?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 22:32 »
Intressant fråga! Har alltid undrat varför det inte går/ingen har Merinofår på våra breddgrader! Finns det någon som har svar?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Merinofår?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 00:20 »
Det importerades merinofår till sverige redan på 1700-tallet, men de dog ut igen. Vet ej om den finns i landet nu.

I danmark däremot finns flera merinobesättningar, bl.a denna: http://www.sitecenter.dk/atterupmerino
Där kan du säkert få mer information.
Jag kan inte importreglerna, fast nu när det har varit bluetongue i Danmark är det i alla fall stopp.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 09:20 »
 Det finns Merino i Sverige:
http://www.ull-rika.se
 Ullen är ju den "finaste" för industrin och användbar på alla sätt och vis så jag tycker Ullrika-Projektet är intressant!
 Men, för mig som är "Hantverksmässigt" intresserad av ull så är Merinoullen ack så tråkig... Ser ut som död bomull, ingen glans, inget "liv".
                   Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 09:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Merinofår?
« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 09:20 »
Funderar du på Merino för ullens skull?
Då kanske du skulle känna på Svärdsjöull...
Svärdsjöfår har (ofta) samma typ av ull som Merino.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 09:58 »
Ja, det var med tanke på ullen som jag funderade på Merino.Men på Charlottes beskrivning låter den tråkig,jag vill också ha en ull med mycket glans och liv.
Samtidigt vore det bra om man kunde ha avsättning för den ullen man själv inte har användning för.

Funderar vidare.............

Mikael, beskriv gärna hur dina får är, ur så många vinklar som möjligt.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 09:59 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Merinofår?
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 10:56 »
vad jagförstårr är ulrikaprojektet en korsningsprogram med merino och X får.. (xfår är ju kornning med finull, texel bla...)

i mina örom låter de ju lite märkligt att försöka korsa fram nya får för att få fin ull och använda texel korsningar......

vi har ju redan finulls fåren och som sagt både endel av svärdjö¨åren och även dalapälsfåren har oerhört finfibrig, mjuk ull med vacker glans...

 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 11:46 »
vad jagförstårr är ulrikaprojektet en korsningsprogram med merino och X får.. (xfår är ju kornning med finull, texel bla...)

i mina örom låter de ju lite märkligt att försöka korsa fram nya får för att få fin ull och använda texel korsningar......

vi har ju redan finulls fåren och som sagt både endel av svärdjö¨åren och även dalapälsfåren har oerhört finfibrig, mjuk ull med vacker glans...

 :-\
Projektet går väl ut på att få ett bättre lönsamhet för fårnäringen i Jämtland. Sveafåren är utmärkta köttproducenter (och det är ju faktiskt inte våra Lantraser i samma utsträckning om man ska vara helt ärlig) men ullen har varit i princip "värdelös". Man mäter finheten på ullen i projektet  och jobbar förmodligen vidare med de bästa djuren. Man vill få fram ett får som är så lönsamt som möjligt, vanlig förädlings avel...
 OM det ska gå att använda svensk ull i våra textilfabriker går det åt så pass stora mängder att ullen från Finull och vissa utvalda Allmogefårindivider bara skulle vara en droppe i havet. Jag tycker det är bra att man försöker utveckla svensk fårskötsel.
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 12:29 »
vi har ju redan finulls fåren och som sagt både endel av svärdjö¨åren och även dalapälsfåren har oerhört finfibrig, mjuk ull med vacker glans..

Och så har vi ju Leicester  :D

Med silkig glansig gobelängull.

Leicesterlamm med önskvärda pälsegenskaper har ett starkt pälshår, god stapelbildning, medellock eller stor lock, god silkighet och hög glansighet.


Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Merinofår?
« Svar #9 skrivet: 24 nov-07 kl 14:17 »
 :)
Det här var ju en riktigt rolig tråd...
Den började med en fråga om merinoull. Sedan kom alla med välvilliga andra förslag kryddat med över- eller underdrifter för att framhålla favoritrasens förtjänster.

Jag har inte sett Svärdsjöfår men jag tvivlar på att ullen har samma finlek som merino, kanske är den i närheten av finkrusig finull? Hur många krus är det per 3 cm på Svärdsjöullen på sidan av kroppen, ni som vet.

De Dala-Pälsfår som jag jag sett har inte haft särskilt finfibrig ull...

Håller slutligen med Rosa att ullen från Leicester är underskattad. Det blir lång, är glansig och bra för flera ändamål. Den är dock så långt från merino man nästan kan komma.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 14:35 »
Och så har vi ju Leicester  :D

Med silkig glansig gobelängull.

Leicesterlamm med önskvärda pälsegenskaper har ett starkt pälshår, god stapelbildning, medellock eller stor lock, god silkighet och hög glansighet.


Mvh Rosa
Verkar som om Leicesterrasen kommit lite i skymundan, för när man, som jag, söker efter en ras med bra hantverksegenskaper hos ullen så kommer en hel massa raser upp, men Leicester ser man inte poppa upp. Vad kan det komma sig? Går det kanske "mode" även i fårraser 8)?

Berätta gärna mer. Just lång glansig ull är det jag önskar. Gärna avsättning för lammen till liv eftersom vi inte själva äter kött :-\ och har förb***t svårt för det där med slakt. Ett dilemma om man har får,jag vet :-[.

Skall vi fortsätta diskutera ull kontra raser här, eller skall vi starta en ny tråd? Mig kvittar det, men nån annan kanske tycker annorlunda........ :-X
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Merinofår?
« Svar #11 skrivet: 24 nov-07 kl 17:57 »
Går det kanske "mode" även i fårraser 8)?

Ja, som i allt annat

Just lång glansig ull är det jag önskar.

Då är det inte merino du söker - den är tvärtemot matt och växer långsamt. Håller man merino är det finfibrigheten man vil ha.
Rosas leicester skulle vara ett bättre bud.

Om det är til egen hantverksproduktion i liten skala kan du faktisk få fram finfibrig OCH blank ull från några av lantrasfårens underull. Då måste täckhår och underull dras från varandra genom kammning eller för hand.
Resultatet kan bli nästan som siden, men det tar naturligtvis längre tid än om du har en enhetlig fäll.

Söker du bara vit ull?

Om du vil ha får speciellt för ullens skull, skulle jag rekommendera dig at se på fler olika ulltyper i verkligheten. Besök olika besättningar. Du kan säkert okså övertala någon til att skicka ullprover til dig. Alla talar så varmt för sina egna får (det är väl tur det), men det är bättre att faktisk ha ullen i handen.

« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 18:10 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #12 skrivet: 24 nov-07 kl 19:37 »

Söker du bara vit ull?

Onej, absolut inte, tvärtom vill jag gärna ha ull i olika skiftningar av grått. (Så även där faller väl Merino vad jag nu ser efter att ha läst på lite bättre.)
Grått, silverfärgat grått är nog det vackraste som finns :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Merinofår?
« Svar #13 skrivet: 24 nov-07 kl 20:28 »
jag förstår att detta inte "älskas" av alla. men är det inte så att merinofår är en australiensstiskt får? Jag vet inget om detta, men kan det vara så att genetiskt, är det så att dessa får helt enkelt inte klarar vårt klimat Osv. Varför måste vi promt försöka få in en "uddaras", i vårt land när vi har förnöjsamma inhemska dito..

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Merinofår?
« Svar #14 skrivet: 24 nov-07 kl 20:48 »
är det inte så att merinofår är en australiensstiskt får?

Merino härstammar ursprungligen från Spanien, där man upp till 1700-talet försökte att undvika att andra länder fick tag på fåren, eftersom merinoklädet var kostbart.
Men efterhand spriddes fåret ändå över stora delar av världen. Jeg tror knappast det är något klimatmässigt hinder för att ha dom i sverige, men det är sant att man kan fråga sig om inte det finns andra att välja på.

Grått, silverfärgat grått är nog det vackraste som finns :-*.

Vad med finullsfår? Är vanligtvis svarta eller vita, men även grå finns. Förövrigt är grå ull egentligen en blandning av svarta och vita fibrer

Finull är glansig och finfibrig på samma gång.

Pälsfårsull kan også spinnas til silverfärgad garn, men finfibrig är den ju inte precis.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 20:50 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Merinofår?
« Svar #15 skrivet: 24 nov-07 kl 21:50 »
Ja, det var med tanke på ullen som jag funderade på Merino.Men på Charlottes beskrivning låter den tråkig,jag vill också ha en ull med mycket glans och liv.
Samtidigt vore det bra om man kunde ha avsättning för den ullen man själv inte har användning för.

Funderar vidare.............

Mikael, beskriv gärna hur dina får är, ur så många vinklar som möjligt.
Om du vill kunna sälja "överbliven" ull så fungerar ju alla Lantraserna Wåhlsteds köper väl fin Ryaull? Och Åddebo köper väl Gotlands, Finull, Rya och Leicester  ;) om jag inte minns fel?
 Om man väljer någon av Allmogeraserna med mer oenhetlig ull så får man ju leta köpare själv... Det finns som någon skrev användning för ALL ull :)
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

annan

  • Inlägg: 918
Re:Merinofår?
« Svar #16 skrivet: 24 nov-07 kl 21:57 »
http://www.ullisverige.se/

testa dom
det sägs att de tar emot ALL ull, så då kan du ju välja utifrån fler kriterier än bara ullkvalitet.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Merinofår?
« Svar #17 skrivet: 24 nov-07 kl 21:58 »
Wåhlsteds skall väl för övrigt lägga ner, ryktas det :-\
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Merinofår?
« Svar #18 skrivet: 25 nov-07 kl 17:22 »
Grått, silverfärgat grått är nog det vackraste som finns :-*.

Det där låter ju lite som gotlandsfårens ull!  ;) Ja, i alla fall om man bara läser den meningen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

birgit

  • Gäst
Re:Merinofår?
« Svar #19 skrivet: 26 nov-07 kl 14:43 »
Angående Ull-Rika projektet är djuren korsningar mellan finull/texel i första hand, så har man för dyra pengar importerat sperma från danska merino. De få besättningarna där kan inte producera mycket ull. För det första är det så att om man korsar in köttras i finull kan ullproblemen kvarstå i upp till sex generationer.
Finull är faktiskt mjukare mot kroppen än merino. Har testat själv. Dessutom är underullen hos de flesta av våra lantrasfår otroligt mjuk o finfibrig. Vore bättre att arbeta fram ett bra sätt att separera den då.
Skulle ullen hos våra svenska lantraser bli värdefull, skulle fler sköta ullen + att det skulle bli fler får.
Lantraserna är inte lönsamma för att slakterierna bara betalar efter europ skalan. Skulle det bli krav på att köttet var producerat på ett miljövänligt sätt skulle det se annorlunda ut.
Så det är väl bättre att kämpa för en bra sak är hitta på nya dumheter.
Merino klarar inte vårt klimat än, men det blir ju varmare o varmare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare (2 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser