Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byta fröer till grönsaker  (läst 2825 gånger)

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
byta fröer till grönsaker
« skrivet: 06 feb-08 kl 17:47 »
Hej!

Jag byter gärna fröer till grönsaker.

Jag har följande:

amarant, afrikanska frön
bondböna, imp. green longpod
blomsterböna, prizewinner
chili, pimenta cambuci, aji crystal blanco
grönkål, red russian
mangold, perpetual spinach
Målla, Red orach, good king henry
röd böna, kokböna från afrika
shungiko
sockerbeta
sockerärt, carouby de mausanne
störböna, violett podded
vintersquash, uchiki kuri

Jag är intresserad av det mesta, hör av er om ni vill byta!

/karin
« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 17:55 av caprice »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 17:56 »
Hej Karin
Jag tycker det vore bra om du talade om ifall du har odlat fröerna själv, om de är köpta från fröfirma, eller odlade av någon annan.
Anders

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 08:57 »
Hej!

Det är egna frön förutom den afrikanska amaranten, den är inköpt i Kenya och där finns inga små fröförpackningar så det räcker till fler.

karin

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 18:44 »
Jag är intresserad av sockerbeta och den afrikanska amaranten. Har ingen komplett frölista än så länge förrutom för chilin, kan maila den om du är nyfiken ... men har en hel del (99% köpefrön dock) i lådorna, blommor, grönsaker och kryddor. Annars går det bra att få chili/tomatplantor i byte, såna finns det snart många att välja bland och går bra att skicka. :-)

Har du provodlat sockerbetsfrön som du odlat fram själv ? Du beskrev hur du 'fick tag på dem' och jag undrar om inte moderplantorna kan vara F1 hybrider ? Kanske är min fundering obefogad ...

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #4 skrivet: 17 feb-08 kl 17:52 »
Hej Anders!

Sockerbetsfröna tog jag hösten 2006. Många föll till marken och självsådde sig så jag fick en hel del betor 2007 också. Eftersom jag inte har någon större anvädning för själva betorna har jag låtit dem växa för att använda bladen. Jag har alltså plockat bladen och betorna har inte blivit så stora. så , jag vet inte om storleken på betorna beror på att det är en hybrid som inte har konstanta egenskaper eller om det beror på att jag plockat bladen.
Grobarheten var i alla fall stor förra året. Men, precis som med släkringen rödbetan så kan det det tänkas att grobarheten har gått ned kraftigt på en säsong. Sockerbetan har för övrigt gett blad hela säsongen: jag har inte kollat hur de ser ut nu efter de senaste dagarnas frostknäpp men jag tror de kommer att sätta nya blad snart. Smaken är inte super men helt okej i kokt form. Ett bra sätt att få tidiga och sena blad.

Afrikansk amarant har jag i två former, en helt grön och en med rödaktiga blad. Testa gärna båda. 2006 fick jag väldigt fin amarant. Goda blad som för övrigt är extremt näringsrika och den ger också vackra blommor om den får stå. Förra året åt sniglarna upp alla amarantplantor så fort de grodde. I år ska jag nog förodla dem och sätta ut plantor som jag får försöka skydda mot sniglarna.

jag byter gärna mot någon intressant tomatsort, har du någon med annan färg än röd eller gul?

karin

« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 08:53 av caprice »

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 23:15 »
Jag provar gärna alla de sorter du föreslår. har några experiment på lager för eventuella mogna sockerbetor .. fast vi bor ju mitt i 'betlandet' så det är kanske enklare att låna några från grannen än att odla själv.

Amaranterna är ju trevliga både som bladgrönsak och för fröna, quinoa är ju närmaste släktingen. Fast dessa kanske inte ger några stora mängder färdiga frön.

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #6 skrivet: 26 feb-08 kl 11:39 »
Jag vill ha frön till en pumpa som heter: Vegetable Marrow/Long white bush
Just nu har jag tyvärr inget att byta med, men till nästa år kommer det att finnas diverse grönsaksfrön.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #7 skrivet: 27 feb-08 kl 12:19 »
.. fast vi bor ju mitt i 'betlandet' så det är kanske enklare att låna några från grannen än att odla själv.


Det brukar väl nästan gå att plocka betor som trillat av släp och vangar längs vägkanten när det är kampanj? Vet att jag och en kompis gjorde det för ett antal år sedan.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: byta fröer till grönsaker
« Svar #8 skrivet: 27 feb-08 kl 12:53 »
Röda bönor låter intressant. Jag har gråärter att byta med.

om gråärter: http://elins-tradgard.blogspot.com/2007/07/fr-ngra-r-sedan-hade-jag-knappt-hrt.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser