Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermenterad mat till hönsen  (läst 8756 gånger)

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Fermenterad mat till hönsen
« skrivet: 16 jan-20 kl 06:11 »
Vad tror ni om fermenterad mat till hönsen? Man skulle tex kunna fermentera torrfodret med hjälp av egentillverkad kefir och även syra ogräs, blad och andra grönsaker.
Tankar om detta?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #1 skrivet: 16 jan-20 kl 07:06 »
Blir inte mycket en gröt då?

Tänker att deras muskelmage vill ha lite att jobba med...

Rent näringsmässigt, hur tänker du där?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #2 skrivet: 16 jan-20 kl 10:43 »
Vad tror ni om fermenterad mat till hönsen? Man skulle tex kunna fermentera torrfodret med hjälp av egentillverkad kefir och även syra ogräs, blad och andra grönsaker.
Tankar om detta?

Jag fermenterar en blandning av: Vete 6 delar, Korn 6 delar, Havre 3 delar, majs 1,5 delar, ärtor 1,5. Tycker det fungerar fint.
Har även testat att fermentera vanliga granulatet och lucernpellets. Det har inte varit någon bra idé, mest för att det, som Bösahusarn skriver, bara blir gröt och äckligt att hålla på med.

Jag ger dock värpkoncentrat men då inte som fermenterat.

Fermenterat är mer kostnadseffektivt enligt de flesta och jag kan nog hålla med där, utan att ha gjort någon exakt uträkning (ska vara det både mängdmässigt och näringsmässigt. Dvs vad de får ut i näring).
Gav jag blandningen utan fermentering så fick jag all havre och ärtor kvar medan det på detta vis också verkar mer aptitligt att äta.
Sedan ska ju dessutom fermentering av maten vara mer hälsosam (bra bakterier) och även om några av mina hönor, av viss ras är lite geggiga bak så har antalet garanterat gått ner.

Nu haqr jag bar hållt på med höns i 1,5 år så min erfarenhet är mycket ringa, på alla håll så att säga.



kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #3 skrivet: 16 jan-20 kl 13:15 »
När min bror ensilerade tröskad säd mins jag att både sparvar ock duvor var som galna i den.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #4 skrivet: 16 jan-20 kl 22:11 »
Havre och ärtor är lite svårt som foder till höns, varför tvinga i dem de?

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #5 skrivet: 17 jan-20 kl 09:07 »
Jag fermenterar en blandning av: Vete 6 delar, Korn 6 delar, Havre 3 delar, majs 1,5 delar, ärtor 1,5. Tycker det fungerar fint.
Har även testat att fermentera vanliga granulatet och lucernpellets. Det har inte varit någon bra idé, mest för att det, som Bösahusarn skriver, bara blir gröt och äckligt att hålla på med.

Jag ger dock värpkoncentrat men då inte som fermenterat.

Fermenterat är mer kostnadseffektivt enligt de flesta och jag kan nog hålla med där, utan att ha gjort någon exakt uträkning (ska vara det både mängdmässigt och näringsmässigt. Dvs vad de får ut i näring).
Gav jag blandningen utan fermentering så fick jag all havre och ärtor kvar medan det på detta vis också verkar mer aptitligt att äta.
Sedan ska ju dessutom fermentering av maten vara mer hälsosam (bra bakterier) och även om några av mina hönor, av viss ras är lite geggiga bak så har antalet garanterat gått ner.

Nu haqr jag bar hållt på med höns i 1,5 år så min erfarenhet är mycket ringa, på alla håll så att säga.

Tack för bra svar det bekräftar mina tankar. Äckligt såklart men jag tänkte inte äta det själv:)
Sedan behöver man ju inte  fermentera all deras mat

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #6 skrivet: 17 jan-20 kl 22:15 »
Havre och ärtor är lite svårt som foder till höns, varför tvinga i dem de?

Jag tvingar inte mina hönor att äta något. Andra säger att det är perfekt mat för höns.

Jag tar gärna källhänvisning på det så jag kan läsa på.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #7 skrivet: 17 jan-20 kl 22:30 »
Läser i ”Äggproduktion i ekologiskt lantbruk” från Jordbruksverket och där står det att både ärtor och havre i rätt proportioner är bra foder till höns.

Svarthönan

  • Inlägg: 920
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #8 skrivet: 18 jan-20 kl 18:17 »
Jag har börjat fermentera vete till hönsen ibland. Det är enkelt och de är helt tokiga i det, även "soppan" dricks upp till sista droppen. Vid mitt första försök hade jag en sjuk höna, hon kastade sig över den och drack och drack. Hennes diarré försvann. Det övertygade mig.

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #9 skrivet: 18 jan-20 kl 22:40 »
Helt säkert kommer äggen bli bättre och fler. Du kommer ha färre sjukdomar. Deras produktiva tid kommer att vara längre och troligtvis så kommer de kräva mindre foder.

Chyna

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #10 skrivet: 19 mar-20 kl 15:17 »
Ursäkta en novis... som inte alls hänger med i det här med fermentering men jag måste få fråga.

Funkar det att ge hönorna mat från ens Bokashi-hink? Och även den vätskan? Eller pratar vi om någon helt annan sorts fermentering?
(skulle gärna haft en smiley med händerna för ögonen här för att förstärka min okunskap kring detta)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #11 skrivet: 19 mar-20 kl 18:08 »
Ursäkta en novis... som inte alls hänger med i det här med fermentering men jag måste få fråga.

Funkar det att ge hönorna mat från ens Bokashi-hink? Och även den vätskan? Eller pratar vi om någon helt annan sorts fermentering?
(skulle gärna haft en smiley med händerna för ögonen här för att förstärka min okunskap kring detta)

Det där är en helt annan typ av fermentering som är avsedd att bryta ner.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chyna

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #12 skrivet: 20 mar-20 kl 19:05 »
Det där är en helt annan typ av fermentering som är avsedd att bryta ner.

Tänkte väl att det inte kunde vara samma. Tack så mycket för ditt svar!

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #13 skrivet: 23 mar-20 kl 07:41 »
Ursäkta om en novis blandar sig i, får snart mina första höns, läser allt jag kommer över bland annat dina inlägg hör skogsvilde, tycker du ofta ger raka och kloka råd. Men undrar om du inte har fel ändå när det gäller bokashi och höns.
Läs på blogg.bokashi.se hur de använder bokashi till höns och på greenfoot.se kan man läsa om hur EM (effektiva mikroorganismer) används till djur bl.a. till stora hönshallar i Tyskland.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #14 skrivet: 23 mar-20 kl 08:34 »
Har någon ett bra recept på hur man fermenterar hönsfoder/säd?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #15 skrivet: 23 mar-20 kl 08:48 »
Justin rhoades har flera videor om det på youtube.
Är det inte bara att blötlägga tills det startas en kultur och sen lägger man ner i takt med att man tar upp?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #16 skrivet: 23 mar-20 kl 10:26 »
Har någon ett bra recept på hur man fermenterar hönsfoder/säd?

Jag gör så här:

Dag 1 tog jag vatten i en hink, lade i det jag ville fermentera för en giva och en tsk yoghurt. Allt ska ligga under vattenytan. Om det flyter upp lite säd så silar jag bort det.

Dag 2 samma sak med ny hink

Dag 3 samma sak med ny hink

Dag 4 tar jag första hinken, silar bort vattnet och använder det igen då bakteriekulturen är finfin. Vattnet blir lite segt, som långfil. I gamla vattnet häller jag i ny giva och ställer denna hink sist i "kön".

Dag 5 tar jag hink nummer två osv.

När vattnet är lite för segt eller för lite vatten i hinken så kastar jag ut det gamla vattnet och byter till nytt. Det som sitter i hinkväggarna räcker för att sätta igång nästa omgång, utan yoghurt-hjälp. Man behöver inte den hjälpen men jag tycker att det kan vara bra så jag vet att det är laktosfermentering.
Jag ger inte vattnet till hönsen då jag använder det igen samt känns onödigt när säden innehåller detta ändå, samt att en del vatten kommer med då silen inte lyckas dränera allt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #17 skrivet: 26 mar-20 kl 00:03 »
Cool. Vad säger hönsen?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #18 skrivet: 26 mar-20 kl 10:10 »
När de andra djuren får ensilerad havre är hönsen alltid där och plockar kärnor, helt frivilligt.

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #19 skrivet: 26 mar-20 kl 17:29 »
Cool. Vad säger hönsen?

Några inlägg här ovan tar upp vad hönsen tycker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser