Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  13 ungar, vad göra?  (läst 2630 gånger)

bonntösen

  • Inlägg: 66
    • Halland
13 ungar, vad göra?
« skrivet: 02 apr-08 kl 16:59 »
Min ena hona har för första gången fått ungar märkte jag idag på morgonen. Nu har jag varit ute och kollat och det var 13 levande och en död. Vad ska jag göra? Min andra hona fick 8 stycken ungar i hennes och min första kull och klarade alla. Blev lite bortskämt med att inte behöva fatta några beslut. Dessa var ju mycket mindre, ska man gallra eller ska naturen ha sin gång? Om man ska gallra, vad ska man gå på då? Storlek, teckning, livfullhet? Är det 8 spenar honorna har? Ska man välja 8 då eller fler?
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 18:02 »
Låt naturen ha sin gång.
Antal spenar beror på rasen.
Låt henne vara ifred ett par dagar innan du kollar igen annars stör du henne. Hon har jobbigt utan att du ska vara där också.
Grattis till bra honor :D

NorCec

  • Inlägg: 50
    • Myosotis Kaninstall
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 19:12 »
Jeg ville sett det an i et par dager og så tatt et beslut. I løpet av to dager ser du om honan har kapasitet til så mange eller ikke. Antageligvis har hun ikke det, og da får du gallra. Poenget med å gallra er ikke å få få unger, men å få livskraftige og starka unger. Lar du alle ungene/for mange unger være igjen vil alle få litt lite mat og det vil bli større tap totalt enn om du gallrar og har en bra antal unger. Det er bedre med få starka ungar enn mange svaga ungar...

Dette har jeg gjort noen ganger når mine får for mange og jeg ike kan legge over til annan hona, med GODT resultat! (min ena rexhona fikk 9+11+13 ungar, hun fikk beholde 6+6+8, og de ble starka og sunda!)

(beklager min svorsk...om det bare er forstyrrende si ifra, så kan jeg skrive norsk i stedenfor)

Mvh Cecilie
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

 

KK

  • Inlägg: 261
  • Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 19:15 »
Grattis! Vilken panghona!
Jag väntar på min andra kull...fick fem i min första kull varav två överlevt. Har två veckor kvar ca till nästa gäng bör komma. Honan har gått med hanen i ca 2,5v.

NorCec

  • Inlägg: 50
    • Myosotis Kaninstall
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 19:20 »
Kom på noe jeg glemte:
Når du gallrar kan du jo gallra på kjønn. Om det er kaniner for slakt du skal ha er det enklest å spara honor, da de kan holdes i grupp lengre enn hanar. Dette er hva jeg gjør hvertfall :)

Mvh Cec
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Skrotan

  • Inlägg: 40
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-08 kl 07:24 »
Kan man urskilja kön så tidigt? ???

Dandelia

  • Gäst
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 04 apr-08 kl 08:25 »
Inte jag. Jag tar fel vid 8 veckor också. Först vid 12 veckor känner jag mej någorlunda säker men sist visade sej en hane vara en hona. Oj, vilken glad nyhet! Han skulle slaktas men får nog stanna som avelshona nu  :)

/Dandelia

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 04 apr-08 kl 09:52 »
Inte jag. Jag tar fel vid 8 veckor också. Först vid 12 veckor känner jag mej någorlunda säker men sist visade sej en hane vara en hona. Oj, vilken glad nyhet! Han skulle slaktas men får nog stanna som avelshona nu  :)

/Dandelia
ja ibland är det lite knepigt att se om det är en hona eller hane...om det beror på att någon ibland är senare utvecklad i organet eller vad det är...men jag har 2 kaniner i olika kullar där jag först efter 12 v kunnat vara säker på kön :-)
13 ungar har min franska vädur kläckt ur sig och de starkaste överlevde så att säga...om jag minns rätt så var det först 1 som dog samma dygn, sen 2 till inom en vecka.resterande blev stora och fina ;D
Denna hona får stora bra kullar jämt! Bra mamma..
Kom på noe jeg glemte:
Når du gallrar kan du jo gallra på kjønn. Om det er kaniner for slakt du skal ha er det enklest å spara honor, da de kan holdes i grupp lengre enn hanar. Dette er hva jeg gjør hvertfall :)

Mvh Cec
ja om det blitt tjuvpaning och jag har dåligt med plats har jag faktiskt gjort så nångång...tatt bort någon unge som jag gissat vart hane för jag tycker honor är lättare ha tillsammans.

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #8 skrivet: 04 apr-08 kl 10:35 »
Ja, men hur vet jag vilken kapacitet en hona har ? Hur många ungar hon kan klara av ? Det är nog olikt från hona till hona, men finns det genomsnittsvärden ? (för gotlänninger t.ex. ;D ?)

Fannzann

  • Inlägg: 2
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #9 skrivet: 04 apr-08 kl 17:17 »
Min ena hona har för första gången fått ungar märkte jag idag på morgonen. Nu har jag varit ute och kollat och det var 13 levande och en död. Vad ska jag göra? Min andra hona fick 8 stycken ungar i hennes och min första kull och klarade alla. Blev lite bortskämt med att inte behöva fatta några beslut. Dessa var ju mycket mindre, ska man gallra eller ska naturen ha sin gång? Om man ska gallra, vad ska man gå på då? Storlek, teckning, livfullhet? Är det 8 spenar honorna har? Ska man välja 8 då eller fler?
jaa du kan jualltid vänta ett tag sen typ ja kolla om det är bar ungar sedan kan du tjaaa.......... sälja en del av dem o kanske behålla en? de skulle jag har gjort!:P

Puss o kram en som tycker om kaniner!
 :) ;) :D ;D 8) ::) :P :-[
Citera

KK

  • Inlägg: 261
  • Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #10 skrivet: 04 apr-08 kl 19:25 »
Hur går det Bonntösen...Jag väntar med iver på att höra hur det har gått för superföderskan...

bonntösen

  • Inlägg: 66
    • Halland
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #11 skrivet: 06 apr-08 kl 21:19 »
Det blev så att jag lät alla ungar ligga kvar. Jag har varit bortrest i helgen så jag tog en titt i fredags morse innan jag skulle åka och då levde alla 13. De är mycket mindre än de jag fick sist men det är ju inte konstigt. Vill inte störa dem i onödan så jag tänkte jag skulle kolla läget på onsdag när de är en vecka gamla. Ska komma med en rapport då igen. Jag får nog räkna med att inte alla 13 överlever. Förresten hade den andra honan fått sin andra kull när jag kom hem idag, 9 stycken i den och de var mycket större...
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

kaninkattohöns

  • Gäst
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #12 skrivet: 06 apr-08 kl 22:33 »
få man fråga vilken ras du har på dina fina duktiga honor ?  :)

bonntösen

  • Inlägg: 66
    • Halland
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #13 skrivet: 09 apr-08 kl 19:33 »
Nu har jag kollat efter... Eller jag kunde inte hålla mig så jag gjorde det redan igår. Alla 13 levde fortfarande men en var väldigt liten. I den andra kullen låg en död i måndags morse(låg för sig själv i "fel" sida av bolådan, troligtvis frusit ihjäl). De är franska vädurar. Ska åka på semester en vecka nu så jag kollar på fredag igen och sen ska mamma mata dem en vecka, för se hur många som lever när jag kommer hem... Nejdå, skämt o sido så skriver jag en väldigt detaljerad lista med all information om mat mm. Hon har klarat det med bravur innan så det ska nog inte vara något problem denna gången.
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

KK

  • Inlägg: 261
  • Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #14 skrivet: 10 apr-08 kl 08:09 »
 :D Åh, vad härliga! Hoppas dom klarar sig nu då...
Roligt att se att det kan löna sig att vänta och se...

Dandelia

  • Gäst
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-08 kl 08:55 »
:D Åh, vad härliga! Hoppas dom klarar sig nu då...
Roligt att se att det kan löna sig att vänta och se...

Mina honor klarar flest ungar, oftast alla, om jag väntar en vecka med att gå in i boet och sen går in bara sporadiskt. Förut tittade jag efter varje dag och då dog det många. Det stör både honor och ungar att vara där och "rota".

/Dandelia

bonntösen

  • Inlägg: 66
    • Halland
SV: 13 ungar, vad göra?
« Svar #16 skrivet: 20 apr-08 kl 21:34 »
Kom hem idag och alla ungarna lever! Mamma har skött sig och kaninmammorna med! Härligt, nu börjar de hoppa ur lådan och göra små utflykter.
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare
sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser