Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nackfjädrar....  (läst 4576 gånger)

_matte_

  • Inlägg: 100
nackfjädrar....
« skrivet: 03 nov-05 kl 20:11 »
min R.I.R tupp har tappat sina nackfjädrar  och har nu bara korta fjädrar kvar med något vitt längst  ut,
nån som vet vad det kan vara?
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Hönsmor

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #1 skrivet: 03 nov-05 kl 20:40 »
Han kanske ruggar?

Vad är det för vitt längst ut på de korta fjädrarna? dun?

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:nackfjädrar....
« Svar #2 skrivet: 04 nov-05 kl 11:25 »
ja de är det kanske...
tack för tipset! :)
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

john

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #3 skrivet: 04 nov-05 kl 12:52 »
Fjädrarna kommer ju liksom fram ur ett vitt "sugrör". Som det ska vara.

jenni

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #4 skrivet: 04 nov-05 kl 19:56 »
Den kanske blir plockad av någon annan??

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:nackfjädrar....
« Svar #5 skrivet: 04 nov-05 kl 23:47 »
 
Den kanske blir plockad av någon annan??
skulle det kunna vara men nu é ju han enda tuppen :), fast han é ju i och för sig en riktig mes ::) ;D!
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

john

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #6 skrivet: 05 nov-05 kl 10:45 »
Se till så att hönorna får tillräckligt med snäckskal, annars kan det hända att dom sitter och okynnesplockar tuppen i nacken vid läggdags. Det har jag sett.

Mina har fri tillgång till snäckskal, plus att jag strösslar lite på deras mat. (Det ev. överflödiga hamnar i botten på tråget.)

Men för övrigt så ser alla mina lite ruggiga ut nu, verkar som att alla ruggar samtidigt. Ingen äggproduktion heller.

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:nackfjädrar....
« Svar #7 skrivet: 05 nov-05 kl 17:40 »
tack för alla tips!
ja har också sett dom sitter o pickar i nacken på honom
så ja ska genast se till så att dom får i sej mer snäckskal..
tack igen!! :)
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

jenni

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #8 skrivet: 05 nov-05 kl 17:51 »
De kan ju plocka varandra av tristess också. Men när dom ruggar så ska det väl inte synas SÅ tydligt? På våra ser man inte alls när de ruggar...

john

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #9 skrivet: 05 nov-05 kl 18:20 »
De kan ju plocka varandra av tristess också. Men när dom ruggar så ska det väl inte synas SÅ tydligt? På våra ser man inte alls när de ruggar...
Jo, även hönor tycker att det är tråkigt att behöva gå och lägga sig.  ;)

Hur ruggningen uppträder verkar vara väldigt olika från höna till höna. En del verkar tappa nästa alla fjädrar över en natt för att sedan få tillbaka hela skruden på en gång. Vissa tappar bara lite långsamt och ser bara lite tufsiga ut en period. En del verkar aldrig rugga.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:nackfjädrar....
« Svar #10 skrivet: 05 nov-05 kl 20:10 »
En av mina hönor ruggade rejält och såg förskräcklig :-X ut med bara "sugrör" över hela kroppen och mina tuppar hade "sugrör" i nackarna.
Mina har ruggat väldigt mycket i år, kanske har det med den "konstiga" hösten att göra.

Anna (Vadstena +11 nu ikväll)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

LEK

  • Inlägg: 187
Re:nackfjädrar....
« Svar #11 skrivet: 07 nov-05 kl 20:35 »
Hej!
Jag har funderat på samma sak som den aktuella frågan. Mina två lohmannhönor plockar tuppen på halsen. Så gjorde de även på min förra tupp. De har alltid haft fri tillgång till snäckskal och är frigående i trädgården stora delar av dagen så så hemskt uttråkade borde de inte vara....detta har gett även mig huvudbry så om du kommer på något knep som får dina hönor att sluta så vidareförmedla gärna det! :)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:nackfjädrar....
« Svar #12 skrivet: 07 nov-05 kl 22:33 »
Här börjar det vara färdigruggat.

Mina höns ruggar VÄLDIGT individuellt, de första börjar rugga i juli och de sista dröjer ända till november. En del byter hela dräkten på en gång, ser förtaskiga ut en kort tid, och blir snart fina igen. Andra har en utdragen ruggning, och tappar bara någon fjäder åt gången så man knappt ser att de ruggar. Sen finns det alla varianter däremellan också.  

jenni

  • Gäst
Re:nackfjädrar....
« Svar #13 skrivet: 11 nov-05 kl 20:36 »
Hej!
Jag har funderat på samma sak som den aktuella frågan. Mina två lohmannhönor plockar tuppen på halsen. Så gjorde de även på min förra tupp. De har alltid haft fri tillgång till snäckskal och är frigående i trädgården stora delar av dagen så så hemskt uttråkade borde de inte vara....detta har gett även mig huvudbry så om du kommer på något knep som får dina hönor att sluta så vidareförmedla gärna det! :)

När fåglar börjar plocka på såväl sig själva som andra så blir det lätt en vana som kan vara väldigt svår att bryta. Orsak till plockandet kan vara många, ensamhet, tristess vid understimulans, brist på sympati inom par, brist på social kontakt till den mänskliga flocken om fåglarna är tama (vilket höns nog ofta är), brist på möjlighet att få motion, plötsliga byten av foder eller miljö, oregelbundna tider och förhållande mellan ljus och mörker. Har en fågel åkommor i hud eller fjädrar kan den också börja plocka andra. Med burfåglar kan man separera fåglarna en lite längre tid tills nya fjädrar växt ut. När de återförenas igen ska de förses med mycket material att syssla med och gärna på neutral mark, dvs i hönsfall, ett välstädat hönshus. Men det är mycket jobb så det enklaste sättet är väl egentligen att köpa "Anti Bite"-spray som finns hos lantmännen, används också hos bland annat grisar som har förmågan att bita svansen av varandra. Vi använder det till våra höns och det är mycket effektivt.

Lycka till!

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:nackfjädrar....
« Svar #14 skrivet: 15 nov-05 kl 09:19 »
ställde in snäckskal och nu har tuppen börjat få tilbaka fjädrarna..
tack för alla tips!
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser