Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtrråd - vad är det för redskap?  (läst 5796 gånger)

MaritH

  • Inlägg: 8
Bildtrråd - vad är det för redskap?
« skrivet: 09 maj-07 kl 14:53 »
Vi har nyss köpt en gammal gård med en del redskap kvar. Men vad är det? Jag har hittills gissat på att båda är några slags harvar, men ni med mer koll kanske kan förklara?  :)

Copyright Marit Hellstrand
får ej användas utan tillåtelse
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 14:55 av MaritH »

MaritH

  • Inlägg: 8
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 14:54 »
bild 2
Copyright Marit Hellstrand
får ej användas utan tillåtelse
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 14:55 av MaritH »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 15:24 »
Bild 1 är en slåttermaskin. Bild 2 är en detalj av något, kanske en harv. Har du en bild tagen på längre håll?

Ingen copyright på ovanstående, använd efter behag.

MaritH

  • Inlägg: 8
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 15:58 »
Åhå, var det så det var!
slåttermaskin...

nej jag har tyvärr inte det, men den är väl kanske 2,5-3 meter i bredd och har flera delar med "piggar" på.

Copyrighten för bilderna är min, användes EJ efter behag. (Om du vill använda en bild så går det jättebra att fråga mig)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 19:48 »
Misstänker att Ulric menade att han inte hade någon copywright på texten han skrev.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 22:51 »
Visst är det så. Min text är lika fri som en trädgårdstomte med interrailkort.

Här är en bild på mera jordbruksredskap. Den är också fri. :)



Kanske den en dag hamnar i minnesboken "Järnskrot blev mitt liv."

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 09:36 »
Nummer 1 är som sagt en hästdragen slåttermaskin. Balken verkar kort så den är antagligen för en häst. De som har längre balk är för två hästar. På lut mot sitsen står ett reservbett åt slåttermaskinen.
Nummer 2 verkar vara en hästdragen harv av gammal modell. Visst är ytterändorna på tinnarna krökta framåt? Jag tror de kallas gåsfotharv i Sverige.

« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 09:43 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 11:10 »
Ett av redskapen på släpet, ser ut att vara en "pärsprätt", har gått bakom en sådan och plockat potatis på femtiotalet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 12:50 »
På 50-talet??  ;D Jag känner nu att jag är uppvuxen på ett museum eller nåt, för det var väl på 90-talet jag senast gick bakom en dylik. Och mej veterligen användes den senare än så hemma hos farmor.

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 20:18 »
Marith>> Jag tror Ulric driver lite med dig... Han tycker nog som jag att det är lite löjligt att skriva ut copyright några vanliga bilder....

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #10 skrivet: 10 maj-07 kl 21:33 »
Citera
Ett av redskapen på släpet, ser ut att vara en "pärsprätt", har gått bakom en sådan och plockat potatis på femtiotalet.

den pärsprätt jag gick efter såg inte riktigt ut som din  ;D den var utan slåtter"piggar" dock ser delen längst ut lite liknande...och sist vi använde en sån var nog på 90-talet nångång...och jag tror nog de används än av vissa..fast bild ett tippar jag starkt på är som tidigare sagt...en slåtter.
bild 2 är väl en vanlig harv vill jag tycka...som resterande innan gjort.

visst är det skoj med gamla redskap? här där jag bor finns massor av sådant i uthusen! men jag vet då inte vad allt används till :-[

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-07 kl 21:51 »
Det fanns och finns fortfarande stor potatisodling på Kristianstadsslätten där jag växte upp, dock mer förr. De största gårdarna kunde redan då ha 200 tunnland (bränneri)potatis. Man gick man ur huse, för potatisskörd, skolor stängde och soldater hemförlovades, att inte få delta i potatisskörden var liktydligt, med social utstötning, alla från de kunde gå tills de var helt orkeslösa deltog.  Minns "pärgillet" där storbönderna skulle bräcka varandra med brännvin och förplägnad, till de som deltagit.

1957 fick den största gården en potatisupptagare, en koloss med en stor trumma och plats för stenplockare, den kallades Ekengårdare.  Det fanns ett bränneri i varje by, och inte som nu ett stort i Nubbelöv.

De enklare redskapen försvann ganska fort från de större gårdarna, och de stod för bränneripotatisen.

Idag tror jag ingen sprit görs från potatis, spannmål har tagit över.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 21:52 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #12 skrivet: 15 maj-07 kl 17:12 »

 Det fanns ett bränneri i varje by, och inte som nu ett stort i Nubbelöv.


Är det sant att bränneriet finns i en ort som heter Nubbelöv, i så fall välfunnet, nästan göteborgskt.

Under tiden jag skrev detta googlade jag, och orten heter nästan så (Nöbbelöv), men s(m)aken blir ju inte sämre för det!

Edgar

MaritH

  • Inlägg: 8
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #13 skrivet: 15 maj-07 kl 23:02 »
Åh nu har jag missat att svara på massor här, så jag tar allt i ett sjok.

1. Vad många bra svar och kunniga människor! Men nu får jag erkänna att jag fortfarande inte vet någonting, så... Vad användes en slåttermaskin till? Och vad är ett reservbett?

2. ja jag kan nog se det komiska i att lägga ut bilder här med copyright på  ;), men från min sida så är det ju inte riktigt så... jag gör en blogg som jag jobbar ganska mycket med, och där ska bilderna ligga så småningom. då är det viktigt för mig att inte bilderna hamnar på nätet vind för våg, vilket är ganska lätt hänt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #14 skrivet: 15 maj-07 kl 23:44 »
En blogg! Jag tittade på skruvmejsels blogg. Hon hade ätit havregrynsgröt. Jag saknar skruvmejsel. :'(

En slåttermaskin har man för att klippa av gräs som skall bli hö. Den kamliknande balken på bilden fälls ner så den glider över marken och "bettet" glider fram och tillbaka i ett spår i balken och klipper av gräset.

MaritH

  • Inlägg: 8
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #15 skrivet: 16 maj-07 kl 14:15 »
ahaa, nu börjar det klarna bakom pannbenet!

jovisstens, en blogg. om man vill kan man gå in och titta på www.ridaiballerina.blogspot.com

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #16 skrivet: 03 jun-07 kl 23:25 »
Observera nu att jag inte vill vara taskig mot nå'n MEN...

 ibland blir jag mörkrädd när jag märker hur lite "vanligt folk" vet om jordbruk och djurhållning. Då är det inte konstigt att vi får lagar och regler som nästan motarbetar det som faktiskt är naturligt. Att odla och hålla djur så att vi får mat och kläder. Konstigare än så är det inte. Fundamentala behov som människan har.
Har sett på flera trådar att man frågar saker som borde vara självklara! Allmän överlevnadskunskap. Jag gissar att jag är född på fel århundrade. Eller så har jag levt förut.
Förlåt om jag nu har trampat någon på tårna.

Det är toppen att denna sajt finns så folk kan få veta men problemet är att alla borde läsa lite här varje dag. Hur ska vi lyckas sprida kunskapen om denna sajt?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #17 skrivet: 04 jun-07 kl 00:46 »
Det är toppen att denna sajt finns så folk kan få veta men problemet är att alla borde läsa lite här varje dag. Hur ska vi lyckas sprida kunskapen om denna sajt?

Halaj!

Man måste inse att i dagens storstadsdjungel krävs helt andra kunskaper och färdigheter än i förra århundradet.
Att kunna svänga ihop en schysst caffe latte t.ex.
Eller att kunna diskutera med sommeliern utan att göra bort sig.
Att kunna skriva SMS med T9.  mm. mm.

Den människa som lever i storstaden och knappt har sett en ko annat än på TV har väldigt begränsad nytta av att kunna känna igen en harv på bild.

//T

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #18 skrivet: 04 jun-07 kl 08:05 »
Jomenvisst. Jag kan göra en latte och har utbildning/erfarenhet inom restaurang, har rest, pratar olika språk, jobbat utomlands, anser att datorn förenar människor OCH jag vet hur man sår, skördar, hässjar, slaktar, kokar pölsa, bygger, kör traktor och äter gröt varje morgon
(usch hur präktigt det låter, vilken superwoman... .)

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag menar att om vi tillåter mänskligheten att "inte veta" kommer det att vara förgörande för oss själva om vi inte förstår sammanhangen. Att vi inte kan låta våra åkrar växa igen, inte ens med ogräs för det tar så lång tid att få vettiga skördar på dem igen. Inte alls om vi låter sly och träd krypa in osv.

Jag ska inte bli långrandig men jag funderar ofta på detta, okunskapen bland världens människor. Och den är förmodligen inte medveten. Vi får hjälpas åt. Se bara hur många det ändå är som söker sig mot ett naturligare liv, bara bland dem som diskuterar på denna sajt.

Nu ska jag ut bland kaprifoldoften till mina ljuvliga djur! Getter, hästar, grisar, höns, ankor och kor. Och hund och katter förstås. Vilken lycka tycker jag! Så fruktansvärt kanske en inbiten storstadsbo tycka.

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Bildtrråd - vad är det för redskap?
« Svar #19 skrivet: 07 jun-07 kl 14:17 »
  Det fanns ett bränneri i varje by, och inte som nu ett stort i Nubbelöv.

 Va????????? har ni ett kolektivbränneri............Här i Värmland har vi oftast ett i varje hushåll,men det finns många som delar brännare förståss.
                                                  Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
Oskari, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser