Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plocka svamp i närheten av reningsverk?  (läst 5274 gånger)

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
plocka svamp i närheten av reningsverk?
« skrivet: 19 apr-06 kl 22:58 »
Hur farligt/ofarligt är det? Tänkte på tungmetaller och annan skit som svampen kanske suger upp. Förresten, är det nån som har koll på vilka svampar som är värst, alltså som tar upp mest farliga saker...


Fritzious

  • Inlägg: 78
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 03:49 »
Lite sent svar kanske, men är ju ändå intressant.  :)

Reningsverk har jag ingen koll på därmot så fick jag lära mig av min mycket kunniga biologilärare att man över huvud taget inte ska plocka vildväxande champinjoner eftersom de ofta innehåller mycket kadmium. Några andra svampar att akta sig för pratade hon dock aldrig om.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 09:59 »
Ett stort NO NO till att plocka svamp på dåliga ställen och speciellt shampinjoner...Dom suger upp en massa skräp i marken  och speciellt tungmettaller och gifter . Jag hade en arbetskamrat som käkade shampnijoner från jobbets mark och han blev jättedålig ( vi jobbade på kyrkogård) :-[..
Man borde kanske odla svamp runt tjernobyl (eller hur det stavas :-[)..

ElFlaco

  • Inlägg: 8
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-08 kl 19:33 »
Hur farligt/ofarligt är det? Tänkte på tungmetaller och annan skit som svampen kanske suger upp. Förresten, är det nån som har koll på vilka svampar som är värst, alltså som tar upp mest farliga saker...


Hej, det kan nog vara lite krisigt att göra det.
Vet att bla. blomkålsvamp kan vara/är farligt pga. tungmetaller. Tydligen ska fingersvamp också vara det :)

Galna vild hasse

  • Inlägg: 7
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 20:39 »
Som en gammal erfaren leta-ej-under-löven svampplockare så har jag sett min beskörda del. Leta ej så mycket runt reningsverken, där smakar dom bara skit. Gå hellre till en häst/ko hage och smaska i sig lite av våra traditionella avkommor i form av toppisar!
Sen är det bara att flyga ut över verkligheten, till verkligheten från, ehh, någonting. Tack för mig, vild Hasse.
Jag är stolt över oss.
Såg en ponnyfarm på månen.

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 23:34 »
Hm det är en bedömmningsfråga ?  Men rent praktiskt idag så har dom flesta reningsverk så pass högt ställda krav i sverige  ? Rötslam från reningsverken idag tex  är så pass rent ( På dom flesta ställen ) så att rötslam blivit en resurs ! Tex delar av stockholms rötslam åker till norrland där det används till att återställa gammal gruvmark  .  Sen vet jag att det förekommit i skåne att man provat att plöja ner det och i kronoberg har det bland annat använts till att täcka en del soptippar .  Sen finns det även vissa reningsverk minns dock inte vilket ? Som provar / prövat processa rötslammet i ytterligare ett steg .

Dock skulle jag råda dig att låta bli svampen dom närmaste 800 meterna iaf !  Jag antar att svamparna kan fånga upp andra saker

« Senast ändrad: 15 dec-08 kl 23:41 av Tankspridd »
En god vän men en usel kärlek

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 18:10 »
Hej,
Jag testar med pendel. Tar bara kända svampar och sedan går över dem en gång till med min pendel.
Brukar få plocka bort några. Kanske har de växt intill giftiga svampar eller tagit upp någonting.
Kan rekommendera att testa med pendel.  I början fick jag öva att förhålla mig neutral.
Man får såsmåningom sin egen lilla kunskap.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 18:26 »
Hm det är en bedömmningsfråga ?  Men rent praktiskt idag så har dom flesta reningsverk så pass högt ställda krav i sverige  ? Rötslam från reningsverken idag tex  är så pass rent ( På dom flesta ställen ) så att rötslam blivit en resurs ! Tex delar av stockholms rötslam åker till norrland där det används till att återställa gammal gruvmark  .  Sen vet jag att det förekommit i skåne att man provat att plöja ner det och i kronoberg har det bland annat använts till att täcka en del soptippar .  Sen finns det även vissa reningsverk minns dock inte vilket ? Som provar / prövat processa rötslammet i ytterligare ett steg .

Dock skulle jag råda dig att låta bli svampen dom närmaste 800 meterna iaf !  Jag antar att svamparna kan fånga upp andra saker



Marken där speciellt champinjoner (svampiljoner) odlas  bör vara låg i tungmetaller, då de akumulerar.

Reningsverk är en riskplats.

Att rötslam är så ren så man kan fylla gruvschakt  ???   får mig att dra öronen åt mig.  Vi renar nästan inte alls för tungmetaller som kadmium.
Skulle rötslammet ha kompostkvalite och duga som gödsel, skulle man väl inte skicka det till gruvschakt i Norrland, från kontaminatorn Stockholm?

Gammalk gruvmark återställs vanligen inte till åkermark.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #8 skrivet: 22 feb-09 kl 18:31 »
Marken där speciellt champinjoner (svampiljoner) odlas  bör vara låg i tungmetaller, då de akumulerar.

Reningsverk är en riskplats.

Att rötslam är så ren så man kan fylla gruvschakt  ???   får mig att dra öronen åt mig.  Vi renar nästan inte alls för tungmetaller som kadmium.
Skulle rötslammet ha kompostkvalite och duga som gödsel, skulle man väl inte skicka det till gruvschakt i Norrland, från kontaminatorn Stockholm?

Gammalk gruvmark återställs vanligen inte till åkermark.
Det är inte i schakten man använder det ;) Men du har helt rätt om tungmetallerna även om jag ser mer akuta risker med andra saker än just tungmetaller :(  Jag nämner inte vilket men det finns ett reningsverk i småland som läcker i sitt biosteg
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 18:45 »
Nä inte i underjordens tunnlar men man hyfsar landskapet med  det, bla annat fd dagbrott.  Rötslammet är inte till för kretsloppet, det duger inte till detta, och då letar man efter deponi.

Ett tag var det mycket bullerskydd (vallar) utmed  motorleder, ett annat sätt  att med nysvenska få en bra användning av sådant som rätt hanterat hade varit en viktig beståndsdel i kretsloppet.

Resonemanget när det gäller "återställande"  av gruvdrift är väl att rötslam innehåller mycket mindre kontamitat av tungmetaller än det som det ska täcka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 18:49 »
Nä inte i underjordens tunnlar men man hyfsar landskapet med  det, bla annat fd dagbrott.  Rötslammet är inte till för kretsloppet, det duger inte till detta, och då letar man efter deponi.

Ett tag var det mycket bullerskydd (vallar) utmed  motorleder, ett annat sätt  att med nysvenska få en bra användning av sådant som rätt hanterat hade varit en viktig beståndsdel i kretsloppet.

Resonemanget när det gäller "återställande"  av gruvdrift är väl att rötslam innehåller mycket mindre kontamitat av tungmetaller än det som det ska täcka.
Man får skilja på röstslam och upparbetat rötslam bara :) Idag finns tekniken för att nalla åt sig russinen ur kakan även om den inte används överallt :( ( Snåla jävla politiker )  Men fick dom verkligen tillstånd att bygga bullervall med rötslam ? Måste jag kika på :)
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #11 skrivet: 22 feb-09 kl 18:54 »
Sysslar du med att placera rötslamsdeponier Tankspridd?

Visst kan man upparbeta rötslam, det går bra med uran oxå, resultatet är tveksamt, ofta flyttas skiten till ett annat ställe.
Ibland till energigrödor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: plocka svamp i närheten av reningsverk?
« Svar #12 skrivet: 22 feb-09 kl 19:11 »
Sysslar du med att placera rötslamsdeponier Tankspridd?

Visst kan man upparbeta rötslam, det går bra med uran oxå, resultatet är tveksamt, ofta flyttas skiten till ett annat ställe.
Ibland till energigrödor.
Jag jobbar med vatten och renhållning vilket är ganska otacksamt tyvär :(
En god vän men en usel kärlek


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser