Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kummin eller hundkäx??  (läst 5951 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Kummin eller hundkäx??
« skrivet: 11 maj-08 kl 08:37 »
Hittade en växt som jag trodde var kummin men andra säger att det är hundkäx... och efter övervägande får jag väl hålla med.. men hur hittar man kummin (för den växer väl vilt?) och vad kännetecknar den ifrån hundkäxet?

Har jättedåliga bilder i min växtsbok.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 22:36 »
...är det inte lättast att vänta tills den går i frö - och lukta på de krossade fröna  ;)

Har för mig att även bladen på kummin har kryddig smak - inte direkt som kummin men mer än hundkex iaf.
Landsflykting i storstan...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #2 skrivet: 11 jun-08 kl 11:44 »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ammmi

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 22:43 »
kumminens blad ser mera ut som dill, medans hundkexets blad ser ut som typ ormbunks blad, sen där jag bor brukar kumminen vara något lägre,

hoppas du hittar några, hemma hos oss växer dom då mitt på gräsmattan :D
mvh/Ammi

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #4 skrivet: 10 apr-10 kl 23:44 »
Hej på er!
Nettus, vilken skatt du har visat för mig! Den är ju suverän om man vill ta reda på om växter!
Om man tuggar på fröna, så förnimmer man doften av nybakat rågbröd, om kummin.  :)
Sniff sniff från Krantzgården

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 00:23 »
Kanske svårt att se om man bara har den ena sorten, men kumminens blommor är lite gulare, hundkexens mer rent vita.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #6 skrivet: 18 apr-10 kl 15:04 »
Jag brukar gnugga växter som jag tror... eh, hoppas är kryddväxter. Räcker det...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 17:09 »
Jag skulle inte lita på en växts doft. Alla växter som jag är osäker på jämför jag med en flora eller söker på nätet. Nätet har fördelen av att man lätt klickar fram möjliga förväxlingsväxter.

Själv har jag nyligen blivit medlem i Svenska örtasällskapet, och hoppas lära mig mer om örters användning.

I den virtuella floran anges att hundkäx är en färgväxt, men det står inget om huruvida man kan äta den. Jag har för mig att jag hört att man äter hundkäx som krydda i Danmark, men det kan också vara fel på mitt minne, eller en språkförbistring om hundkäx är en annan växt på danska. Någon som vet?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 11:28 »
Jaha, då kanske jag borde skärskåda alla "hundkäxen" som växer här  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kummin eller hundkäx??
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 12:45 »
Hundkäx är mkt riktigt ett "godis" i Danmark, eller var de i vart fall när min pappa var liten på 30 talet, han lärde mig suga saften ur hundkäx. De smakar lakrits och är faktiskt rätt gott.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser