Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täppa till rökgång, material?  (läst 415 gånger)

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
Täppa till rökgång, material?
« skrivet: 04 mar-24 kl 12:01 »
Hej!

Har en otät vedspis som står för en hel del tjuvdrag, vilket påverkar draget för min kamin.

Besiktningsmannen som var förbi och godkände kaminen tipsade om att man kunde täppa till rökgången som leder vidare till vedspisen med något material för att bättra på draget för kaminen.

Minns inte vad materialet var och han verkar ha slutat på sotväsendet - någon som har något tips? :=)

Bilägger en snygg ritning :D

MVh!


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Täppa till rökgång, material?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-24 kl 12:25 »
Sa han månne rockwool? Kallas även stenull. Icke brännbart och går enkelt att ta bort om vedspisen ska användas.

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
SV: Täppa till rökgång, material?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-24 kl 12:38 »
Sa han månne rockwool? Kallas även stenull. Icke brännbart och går enkelt att ta bort om vedspisen ska användas.

Ja det var det! För jag har tänkt stålull, men det kunde inte stämma tänkte jag.

1000 tack! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Täppa till rökgång, material?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-24 kl 16:20 »
Mineralull är en annan benämning. Rockwool är en viss tillverkares varumärke på den men det spelar ingen roll exakt vilket märke det är. Stoppa gärna in den i en plastpåse innan du trycker in den i rökkanalen, så skräpar den inte så mycket.  Det brukar finnas skräpbitar av mineralull över i nästan varje hus, så man behöver knappast köpa hem en bal eller rulle enkom för att sätta igen en rökkanal.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Täppa till rökgång, material?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-24 kl 20:23 »
Om jag skulle köpa mtrl för att täppa till en rökgång skulle jag välja en markskiva av stenull, om det däremot bara handlar om ett tillfälligt försök går det ju utmärkt med den mineralull som råkar finnas tillgänglig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
SV: Täppa till rökgång, material?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-24 kl 12:46 »
Tack för tipsen allihop!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
von tratt, Nörd Otaku, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser