Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)  (läst 7662 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« skrivet: 26 apr-18 kl 22:58 »
Jag undrar om någon här vet vad man bör välja för maskin i prisklassen 3-4K?

Ett absolut krav är att den klarar 2" (50mm) i såväl 90 som 45 grader utan att tappa för mycket kraft.
Önskemål är att den också kan ta åtminstone 26 cm på bredden.

Med sladd fungerar utmärkt.
För bänkplacering.

Finns hyggligt bra maskiner i den prisklassen?

Jag använder maskinerna ganska hårt i perioder till byggnadsvirke och liknande.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #1 skrivet: 26 apr-18 kl 23:38 »
Ryobi EMS254L.
Den ligger runt 3000kr.

Köp dock kvalitetssågskivor med fler tänder, alt specialskivor för det du skall såga.

Jag har använt den en hel del, men har inte haft råd att köpa privat ännu.
Får köra slut på den sågen jag har först.


Andra maskiner från bosch/dewalt/makita mfl gör oxås itt jobb, men kostar liten slant till.

Leta efter maskin som har skiva på minst 250mm och runt 2kw och har både +/- lutning på gerningen.
Då klarar du utan problem runt 70-80mm i 90/90, och ialla dall 45-50mm i 45/45.
Skulle gå och känna på maskinerna, hur handtag och startknapp/sänkspärr sitter till.


/Rikard

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #2 skrivet: 27 apr-18 kl 00:01 »
Jag har några Dewalt DW 707 och de är jag nöjda med.
Ska jag kapa mycket, så har jag en stor såg med tryckluftsmanövrering och dubbla sågar.
Då kan jag kapa ca 4-5 brädor så jag får 8-10 bitar på en gång

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #3 skrivet: 27 apr-18 kl 08:02 »
 finns det semiproffs maskiner? Antingen är de konsumentmaskiner eller proffs. det är min uppfattning.
 i sågar finns här deWalt,makita och faktiskt en röd B&D cirkelsåg som överraskat i hållbarhet.Tom så att snickare lånat den. annars är det DeWalten som går mest och har byggt åtskilliga hus nu. köp på kampanj så får du ett bra pris,min dewalt kostar just de pengarna . kostade ny 5500 inkl. sågbord och några extra klingor. det går oftast att förhandla sig fram.en utan sågbord kan man få för 3500-4000. då får du en maskin som håller resten av livet.min äldsta är från 80-talet,en bordssåg som dagligen kapar skivor och grovvirke. märke okänt (dekaler o typskylt försvunna sedan länge) men en gång inköpt på järnia för 500 spänn.Kan vara en Metabo....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #4 skrivet: 27 apr-18 kl 10:54 »
Tackar för svar!

Minns inte var dendär benämningen kommer från, men det var en reklamgrej de körde med på någon postorderfirma förr för att kränga dyrare konsumentmaskiner...
Önskar en riktig proffsmaskin egentligen, men de ligger ju i en helt annan prisklass som regel om man skall ha en maskin som är något att ha.

Måste nästan åka in till "storstan" någon dag och titta på dem så att man ser dem på riktigt.
Tack för uppslagen!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #5 skrivet: 27 apr-18 kl 12:38 »
Kanske bör inflika att storlek och vikt totalt saknar betydelse, den kan vara typ fem meter lång och väga två ton vad gäller de rent tekniska premisserna, huvudsaken är att man inte blir alltför irriterad på den när man använder den...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #6 skrivet: 27 apr-18 kl 23:24 »
Jag bara undrar varför man behöver geringssåga 50mm i 45 grader... Jag håller ju på rätt mycket med taket men klarar mig utmärkt med vanliga cirkelsågar... Ser ju också att det blir väldigt kostsamt med en kapgersåg som klarar gersågning vid grövre dimensioner...

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #7 skrivet: 28 apr-18 kl 12:36 »
Tvärstöd till spalje, bord, bänk, staket, hälftenurtag till ben, stolpar mm.

Jag använder gärna 95.95 till ben och stolpar, men det är nog för att jag är lite skadad och vill att saker å ting överlever när apokalypsen kommer :)

/Rikard

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #8 skrivet: 28 apr-18 kl 15:35 »
Måste och måste, men det skulle vara praktiskt då jag huvudsakligen använder hemsågade 2" såsom 2" 10, 2" 12 osv, 2" 6 är nog vad jag använder mest till konstruktionsvirke i lantbruket, så klarar den 2" 6 skulle det underlätta kraftigt.

Det är inte ett absolut krav att den klarar det kontinuerligt en hel dag, men det är smidigt om man kan kapa ett gäng emellanåt.

Förr använde vi ganska mycket 2" 6 till förstärkningar, slitskydd, mm i djurstallarna.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #9 skrivet: 28 apr-18 kl 22:46 »
Om den inte skall gå "mycket" så kanske julas egna duger.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-242136/#tab01

Den tar stora dimensioner, har fått ok betyg, men har inte använt den själv. 2000kr, 1års garanti.

/Rikard

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #10 skrivet: 28 apr-18 kl 23:20 »
Vill man betala mer än för julas såg så finns det Metabo KGS 305m,klarar det mesta,kostar väl runt 4600kr... Verkar fått bra i test. Tycker maskinerna har lite plastrattar undrar om man får dom i handen när man sågar...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #11 skrivet: 29 apr-18 kl 01:15 »
Hur länge kommer du använda maskinen?
Om en kort (1-2 år) intensiv period så skulle jag rekommendera en typ julasåg som du kan byta på garantin när/om den går sönder. Om normalt/lite under lång tid (sporadiskt under 10år) en begagnad proffssåg.
Det som brukar skilja dom är, lager, motorer, finish, materialval och precision.
En använd proffssåg i bra skick är minst lika bra som en ny billig såg och kommer hålla längre. Dessutom brukar det finnas reservdelar länge till välkända märken. Hittills har jag kunnat få tag på alla delar jag behövt till min +10år gamla boschsåg.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #12 skrivet: 29 apr-18 kl 09:29 »
Köpte för några år sedan en Bosch Blå kap/gersåg. Stora skillnaden mot billigare tycker jag är stabiliteten och precisionen. Flera av de billigare som klarade lite dimensioner upplevde jag som rappliga när man kände på dem. Just för den här typen av utrustning där precision är viktig tycker jag kvalitet lönar sig. Håll koll på byggvaruhusen och Swedol, när de har kampanj kan man hitta bra maskiner till vettiga priser.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #13 skrivet: 29 apr-18 kl 09:38 »
Om den inte skall gå "mycket" så kanske julas egna duger.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-242136/#tab01

Den tar stora dimensioner, har fått ok betyg, men har inte använt den själv. 2000kr, 1års garanti.

/Rikard

Jag har provat Julas såg och den är farlig tycker jag.
Varje gång man startar den så blir det en rekyl och den slänger upp sågen, om man inte håller i mot.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #14 skrivet: 29 apr-18 kl 12:18 »
...Tänker man ekonomiskt så lönar det sig att köpa en märkessåg. Julasåg har väl inget andrahandsvärde...Märkessåg har ett andrahandsvärde så det finns ett värde i den trots begagnad. Man kan även gissa att inställningar o dyl stämmer bra på märkessåg,slipper få plastknoppar som lossnar från inställningsspakar. Har man pengarna och ska såga hyggligt mycket så gäller märkessåg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #15 skrivet: 29 apr-18 kl 14:32 »
Jag behöver en maskin som håller så länge som möjligt och har hög precision.

Kanske leta begagnat...

Skulle egentligen vilja ha en "riktig" maskin, men de ligger runt 15-20k, vilket är mer pengar än jag har till förfogande för detta tyvärr...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Söker tips på vettig kap och gersåg (semiproffs)
« Svar #16 skrivet: 29 apr-18 kl 20:04 »
Jag behöver en maskin som håller så länge som möjligt och har hög precision.

Kanske leta begagnat...

Skulle egentligen vilja ha en "riktig" maskin, men de ligger runt 15-20k, vilket är mer pengar än jag har till förfogande för detta tyvärr...
En bosch gcm10sd bör duga till det mesta, den har funnits ett tag och bör gå att hitta till halva nypriset begagnad .  Billigast på prisjakt var just 7500:-

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
xaelanar, skogaliten, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser