Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 29984 gånger)

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #240 skrivet: 06 jun-14 kl 14:36 »
Olika sorter, smakar som ... Hmm ... Vitlök!!!!

Blasten har passerat 1 meter nu, den här tidiga 1.07m

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #241 skrivet: 07 jun-14 kl 20:32 »
Hos mig har lökflugans larver härjat. www.postannelund.chilipeppar.com

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #242 skrivet: 14 jun-14 kl 09:45 »
Fortsatt vitlöksutveckling ... Snart klyftor. Denna sort är fortsatt Solent som vuxit till sig sedan förra inlägget, se bilder.

Man delar vitlöken med 14-20 cm grönt och steker den på snittsidan. Färsk stekt vitlök är riktigt gott och smakar mera vitlök än någonsin.

Allt snack om att sätta vitlök för tätt kan helt avfärdas. 15 cm mellan många lökar fungerar bra i pallkrage.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #243 skrivet: 15 jun-14 kl 08:11 »
Carcassonne är en hardneck och det gröna börjar nu bli så pass hårt i de yttre varven på blasten att det inte går att tugga. Man ser en början på klyftning här också.

Elefantvitlöken har fått en topp-knopp!!!

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #244 skrivet: 15 jun-14 kl 14:20 »
Elefantvitlök, knopp.

Cheznok löken har blivit stor.





Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #245 skrivet: 20 jun-14 kl 16:31 »
Det växer svamp ibland min vitlök!

Det är alltså stor vitlök, inte purjo ...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #246 skrivet: 22 jun-14 kl 17:25 »
Fortsatt vitlöksutveckling ... Snart klyftor. Denna sort är fortsatt Solent som vuxit till sig sedan förra inlägget, se bilder.

Man delar vitlöken med 14-20 cm grönt och steker den på snittsidan. Färsk stekt vitlök är riktigt gott och smakar mera vitlök än någonsin.

Allt snack om att sätta vitlök för tätt kan helt avfärdas. 15 cm mellan många lökar fungerar bra i pallkrage.
Själv brukar jag oxå ha 15 cm som plant och radavstånd. Ska du odla till färsklök sker där en naturlig gallring under växtsäsongens gång.

Om man har problem med svampsjukdom kan dock för tätt avstånd påskynda sjukdomsförloppet. Luften behöver cirkulera så att fuktigheten sänks.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #247 skrivet: 22 jun-14 kl 18:58 »
Jag har ingen svampsjukdom, bara en mystisk ofrivillig svampodling bland vitlöken i en låda.

Klart man gallrar och äter färsk vitlök.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #248 skrivet: 22 jun-14 kl 20:21 »
Jag har ingen svampsjukdom, bara en mystisk ofrivillig svampodling bland vitlöken i en låda.

Klart man gallrar och äter färsk vitlök.
Såg det :-). Hade liknande förra året, sporerna kom från en kantbräda.

Rosten är luftburen, har skådat fler odlingar i området som har det.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #249 skrivet: 23 jun-14 kl 03:22 »
Jag tog bort allt med en planteringsspade och hopas att det inte kommer tillbaka. Har en pallkrage med Carcassonne som nu har lagt sig ner precis som en hund legat på dem. Allt annat står upp och stortrivs. De som inte fungerar stryks från min lista och blir grillad vitlök som primörer. En av 10 pallkragar som strulat och elefantvitlöken har klarat sig bra.

Man ser nu att vitlöken växer till på grovleken på det gröna.
Lautrec löken som importerades växte långsamt men är nu ikapp de andra i storlek.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #250 skrivet: 26 jun-14 kl 08:15 »
Jag tog bort allt med en planteringsspade och hopas att det inte kommer tillbaka. Har en pallkrage med Carcassonne som nu har lagt sig ner precis som en hund legat på dem. Allt annat står upp och stortrivs. De som inte fungerar stryks från min lista och blir grillad vitlök som primörer. En av 10 pallkragar som strulat och elefantvitlöken har klarat sig bra.

Man ser nu att vitlöken växer till på grovleken på det gröna.
Lautrec löken som importerades växte långsamt men är nu ikapp de andra i storlek.
Det du kan få är mycel på lökarna men lugn. Är löken intakt kan du utesluta vitröta (white rot).
Vissa sorter lägger sig ner. Jag har en som odlas under namnet riga hardneck och den är stjälksvag.

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: Vitlök
« Svar #251 skrivet: 12 jul-14 kl 07:41 »
Söker utsäde för 2015-års säsong. Har ni så köper jag gärna alt. byter mot andra hemodlade fröer.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #252 skrivet: 17 jul-14 kl 14:04 »
Jag har av "estnisk röd" och "bavaria". Kan nog undvara 2 av vardera. 30Kr st + porto och emballage?

johntomas

  • Inlägg: 8
    • Småland
    • Annies Enkla
SV: Vitlök
« Svar #253 skrivet: 19 jul-14 kl 16:38 »
kan ju tipsa om vitlöksklubben/tomatklubben finns massa roligt utsäde.

http://www.tomatklubben.se/ 

klicka sen vidare till vitlöksklubben, massa info mm :)
o

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #254 skrivet: 01 aug-14 kl 19:12 »
Garlic farm England har bättre utsäde!!

Här kommer några Elefantvitlökar som skall mumsas omgående. Alla lökarna har fått topplök som tagits bort. Nu hänger det 5-8 st gula fina miniklyftor under lökarna.
Kan man så dessa smålökar och det blir Elefantvitlök?

Elefantvitlökara blev skitstora!!

1/3 av mina vitlökar är redan konsumerade, man kan ha vitlök till allt. Färsk vitlök är riktigt gott, även grillad.



kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #255 skrivet: 01 aug-14 kl 19:48 »
Garlic farm England har bättre utsäde!!

Här kommer några Elefantvitlökar som skall mumsas omgående. Alla lökarna har fått topplök som tagits bort. Nu hänger det 5-8 st gula fina miniklyftor under lökarna.
Kan man så dessa smålökar och det blir Elefantvitlök?

Elefantvitlökara blev skitstora!!

1/3 av mina vitlökar är redan konsumerade, man kan ha vitlök till allt. Färsk vitlök är riktigt gott, även grillad.
På vilket sätt bättre utsäde? Större lökar? Mer varierat utbud?

Kul med elefantlöken.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vitlök
« Svar #256 skrivet: 02 aug-14 kl 13:10 »
Garlic farm England har bättre utsäde!!

Här kommer några Elefantvitlökar som skall mumsas omgående. Alla lökarna har fått topplök som tagits bort. Nu hänger det 5-8 st gula fina miniklyftor under lökarna.
Kan man så dessa smålökar och det blir Elefantvitlök?

Jag har bara fått dåligt utsäde från Garlic farm. Kanske otur. Men Åke Truedsson på Vitlöksklubben har större variation på sina vitlökar, bättre anpassade för vårt klimat. Garlic farm har tagit sina sorter bara från Frankrike och Italien, möjligen ytterligare något land på kontinenten. Under de 25-30 åren jag odlat vitlök har de sydeuropeiska sorterna av artichoke- och silverskintyp haft en tendens att sakta degenerera och ge sämre skörd om man inte då och då förnyar sitt utsäde, medan vitlökstyper från Ryssland, Sibirien och norra Kina fortsätter att ge goda skördar år efter år.
Vad jag förstår har elefantlöken, som inte är en vitlök, inga topplökar utan äkta blommor som kan ge frö.

De små gula lökarna på undersidan av elefantlöken har ett väldigt hårt skal som gör det svårt för lökarna att gro, jag har aldrig lyckats få fart på dem. Kanske skall man bryta den vassa toppen, jag skall testa.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Vitlök
« Svar #257 skrivet: 12 aug-14 kl 08:48 »
Söker utsäde för 2015-års säsong. Har ni så köper jag gärna alt. byter mot andra hemodlade fröer.


Jag lottar ut en del av mitt överskott på vitlök lite senare i höst. Kanske just du har tur?  ;)

Kolla in annons under "Odlingsrelaterat finnes".

Där kan kanske också säljas utsäde lite senare i höst.

http://www.alternativ.nu/index.php?board=313.0

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #258 skrivet: 12 aug-14 kl 17:10 »
Årets vitlökar blev små ... Mo ha ha ha!!

 

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Vitlök
« Svar #259 skrivet: 27 okt-14 kl 12:11 »
Vart köper man större mängder billig  sättlök? Törnviksfrö har ju inte så stora rabatter vid mellanstora köp så det blir ju litet dyrt.... märkte när jag satte att jorden sväljer en del vitlökar.. hade gjort i ordning ett land med drillar så satte jag ner 4 kg som bara räckte bara till 2 av 15 rader :)

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser