Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strimlade, torkade morötter  (läst 3473 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Strimlade, torkade morötter
« skrivet: 09 mar-06 kl 11:19 »
Är det någon som vet var man kan köpa morötter som är strimlade och torkade? Fick tag på det för något år sedan när jag var på Gotland. Har nu sökt med ljus och lykta var jag kan köpa det på närmare håll, men inget funnit. Är det någon som har någon idé om var jag hittar detta.

/Lili

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 11:36 »
Låter intressant... Du har inte provat att torka själv?!
If You Run You'll Just Die Tired

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #2 skrivet: 09 mar-06 kl 13:02 »

Jag jobbade tidigare på Lokalföreningen (Lantmännen) och där blandade vi hästfoder Salsa, med torkade morotstärningar i, vet inte var dom köpte in ifrån och om man kan köpa endast torkade morötter därifrån. Jag ska ta reda på detta, återkommer med svar!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #3 skrivet: 09 mar-06 kl 13:32 »
Jaha ... då fick jag det bekräftat, mina favoritsnacks framför datorn är egentligen ... hästfoder !!??  ;D

Goda är dom iaf. och jag torkar dom själv i en papplåda på elementet. Crunch ... crunch ...  :)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #4 skrivet: 10 mar-06 kl 10:03 »
Då jag tänkt att mata mina får med detta, så känner jag att det blir lite mycket att hålla på att torka själv.
Men för skoj skull så ska jag prova. Är dock inte säker på hur man gör... räcker det med att riva morötterna och lägga dem på en bricka i rumstemperatur  ???

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #5 skrivet: 10 mar-06 kl 10:39 »
Ska du göra mycket så vet jag inte, jag har skivat (på längden) och trätt upp på tunna grillspett som jag hängt över ett element. Det måste vara bra luftcirkulation runt, annars möglar det nog, tror inte en bricka är det bästa.

Du har inte några ramar med myggnät el. dyl ?

Gör lite till dig själv också, det är jättegott.  :D

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #6 skrivet: 10 mar-06 kl 19:34 »

Jag kan ju säga att jag knaprade i mig en del där jag stod och vägde upp dom, mums! ;D

Nu har jag hört mig för och vår Lokalförening i Ljungbyhed(Skåne) säljer inte enbart torkade morötter, utan använder dem som ingrediens i foder. Undantag kan säkert göras, men det blir väldigt dyrt.
Lokalföreningen köper morötterna från:

Franks Zoofor
Telefon: 0415-44057
Telefax: 0415-44065
Adress
Brunslöv 1188
24297 HÖRBY

Ring och hör om det är intressant, jag vet ju inte alls var du bor!
Jag vet att Frank´s importerar från Holland.

Kanske skulle va en bra affärsidé,  ;D eftersom det måste importeras från utlandet så måste det ju bero på att det inte finns eller är för dyrt att köpa här i Sverige.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Strimlade, torkade morötter
« Svar #7 skrivet: 17 mar-06 kl 21:59 »
Jag har sett det i lösvikt i en hästtillbehörsaffär.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
javill, Okulärbesiktning av Byrålåda, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser