Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dinkel/Spelt  (läst 5495 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Dinkel/Spelt
« skrivet: 04 okt-05 kl 18:47 »
Hallå,
har en liten fundering angående Dinkel....
Vi ska provodla det här, nästa år, men då Dinkel kräver kalkrik jord så är jag intesäker på att det går särsillt bra, så min fråga gäller egentligen andra speltsoreter.
Är andra Spelt sorter också "nyttigare" än vete(vet själv inget om det, det är min pojkväns familj som bara använder sej av dinkel, men ingen av dem verkar riktigt veta varför...)eller är det just Dinkel?
Spelat finns ju(vad jag förstår)i en- två- & trekorniga varianter.
Är det någon skillnad där(, förutom avkasningen)?
Jag vill veta så mycket som möjligt om vad som kan vara ett bra allternativ till dinkel, vad det är för skillnad osv, osv...
Har varit inne på Allkorn.se & där finns ju ett ANTAL spelt sorter, men bata två dinkel...
Berätta, berätta!!!
Mvh
HP  ::)
If You Run You'll Just Die Tired

bonderomantiker

  • Gäst
Re:Dinkel/Spelt
« Svar #1 skrivet: 24 nov-05 kl 14:31 »
Jag har provat att odla dinkel/speltvete (spelt är dinkel på svenska om jag inte minns fel). Det gick alldeles utmärkt att odla trots att jorden inte alls är kalkrik här som på Gotland.

Det påstås att spelt ska vara nyttigare än vanligt vete. Det ska innehålla mer protein, vitaminer och mineraler. Skörden blir istället mindre per hektar.

Det finns speltsorter som har korsats mer eller mindre med vanligt vete. Jag är ingen expert men jag antar att det är dessa som kan vara två- & trekorniga varianter. Äkta spelt är enkorning och det är vad jag har prövat.
 
En besvärligt sak med spelt är att det måste skalas innan det kan malas. I liten skala kan man köra några "nävar" spelt i en vanlig  hushållsmixer för att skilja på kärnor och vete. Sedan kan man avskilja agnarna genom att lägga allt i vatten (kärnorna sjunker till botten). Sedan måste man torka kärnorna ordentligt innan malning.  En torkapparat är bäst men det går också bra att torka i ugnen på 50 grader. Det är inte särskilt rationellt med det funkar. Det finns också skalmaskiner att köpa men de är väldigt dyra (30 000 har jag hört).

Hoppas det går bra med din provodling och att det finns fler som kan dela med sig av sina erfarenheter här 8)

Kiddo

  • Gäst
Re:Dinkel/Spelt
« Svar #2 skrivet: 12 jan-06 kl 16:15 »
Vad roligt att du kanske ska odla det!
På den här sidan står litegrann om hur mjölet tillverkas mm.
www.berteqvarn.se
Det är det märke jag brukar köpa. Jag har gått över till dinkel helt istället för vetemjöl. Det är massor av fördelar. Bättre bakegenskaper, mer mineraler, proteiner, vitaminer och så är det mer lätsmält än vetemjöl. Det extra skalet skyddar mot luftföroeningar också.

Jag har sett att det dyker upp i fler och fler mataffärer och de som haft det sedan länge tar in fler och fler märken. Förädlade produkter som pasta och bröd verkar också komma mer och mer så det borde vara lönsamt trots den lägre avkastningen gissar jag. Eller du kanske tänkte odla bara för husbehov?

Vore spännande att höra hur det går sen!
/Allis
« Senast ändrad: 12 jan-06 kl 16:16 av Allis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
Sundance, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser