Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bondbönor  (läst 5086 gånger)

huggiådra

  • Inlägg: 39
bondbönor
« skrivet: 21 feb-05 kl 21:04 »
hej
kan hända att ni diskuterat detta tidigare , men för en sentillkommen :
har nån där ute provat odla bondbönor för foderanvändning ?
hur/när skördar ni ? förvaring ? dosering åt tex. får ?
skulle vilja komma bort från köpt kraftfoder i lammningstider.
ärter lär också fungera - nån som provat ?

Småbrukaren

  • Gäst
Re:bondbönor
« Svar #1 skrivet: 22 feb-05 kl 12:04 »
Hej!

De bönor man brukar odla till foder kallas åkerbönor. De kan odlas både till mogenhet och tröskas och som grönfoder t ex tillsammans med havre och/eller vårvete.

Åkerbönor trivs på lite tyngre jordar med bra tillgång till vatten och ett pH över 6,0. De mognar relativt sent även om en del nyare sorter mognar tidigare än de äldre.

Det finns sorter som har normal tanninhalt och sorter med låg tanninhalt. Ska bönorna användas som foder åt enkelmagade djur (grisar och fjäderfä) är det de tanninfria sorterna man ska använda. Till idisslare funkar det med vilket som.

Columbo och Gloria är två tanninfria sorter som finns på marknaden och Aurora är en sort med normal tanninhalt.

Om man odlar bönorna till mogenhet skördas de när baljorna är svarta och bönorna hårda. De kan skördas med en vanlig skördetröska men var beredd på att den blir "smord" så det kan vara en fördel om man kan tröska lite spannmål efteråt för att rengöra tröskan. Om de odlas till grönfoder skulle jag skörda dem när de blommar eller har börjat bilda baljor.

Förvaring? För att bli lagringsdugliga måste bönorna torkas precis som ärter. Sen kan de lagras "hur länge som helst" i ett torrt utrymme.

Dosering till får? Det beror väl på vad de behöver? Om de får ett energi- och proteinrikt grovfoder, är i bra hull och inte bär på för många foster lär de inte behöva så mycket kraftfoder. Själv ger jag bara mina tackor fri tillgång till ett tidigt skördat (månadsskiftet maj/juni), klöverrikt ensilage plus mineralfoder och saltsten förstås. Det räcker gott och väl åt dem (gutefår). Man kan säkert tänka sig att upp till ett par hekto per tacka och dag kan vara lagom om de har behov av extra protein.

Ett annat alternativ till åkerbönor är lupiner. De har högre proteinhalt och är smakliga för fåren. Lupiner kan ges hela (ej krossade) till får. Vet ej om de klarar hela åkerbönor? Om man ej kan krossa kan stöpning i vatten ett dygn före utfodring vara ett alternativ.

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:bondbönor
« Svar #2 skrivet: 23 feb-05 kl 00:11 »
tack för svaret!
vi pratar om samma bönsort tydligen...
har du provat lupiner som foder - låter intressant! vilken sort isåfall?

eftersom somrarna inte är vad de varit har jag kollat runt efter alternativ till det traditionella höstörandet.
har nu på prov en inplastad storbal med obehandlat gräs (ingen syrainblandning) som fåren äter begärligt med tillskott av vanligt sämre hö. skulle vilja hålla mej till sånt man kan göra för hand och där går jag bet med plastrullen...
förslag - erfarenheter?

Småbrukaren

  • Gäst
Re:bondbönor
« Svar #3 skrivet: 25 feb-05 kl 11:38 »
Hej igen!

Har själv inte provat lupiner (och inte mina djur heller ;)) men jag vet några som gjort det och det har funkat bra. De har odlat havre tillsammans med blålupin av sorten Bora som de skördat som helsädsensilage ungefär ett par veckor efter att havren gått i vippa. Djuren (nötkreatur) har gillat fodret.

Vet även någon som gett tröskade lupiner till sina får. Det funkar bra. Till tröskmognad finns det även lupinsorter som mognar tidigare men de är oförgrenade och lågvuxna = mycket ogräs. Oavsett vilken lupinsort som odlas måste utsädet ympas med rätt bakteriekultur första gången grödan odlas.

Om du inte vill vara beroende av plast och rundbalspressar så kan du kanske hässja grönfodret?

Angående ensileringsmedel är min erfarenhet att de är onödiga utom då vallen innehåller extremt mycket baljväxter, väldigt sen skörd, förtorkningen blivit dålig, det är risk för jordinblandning p g a sorkhögar el dyl.

Lycka till!

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:bondbönor
« Svar #4 skrivet: 25 feb-05 kl 19:55 »
tack igen för tipsen.
skall prova åtminstone nån sort denna sommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser