Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?  (läst 1631 gånger)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« skrivet: 03 aug-19 kl 09:17 »
Hej! Vi har köpt en helautomatisk äggkläckningsmaskin och när jag skulle ställa in den rätt så kunde man välja i hur många sekunder äggen skulle vändas? Den var förinställd på 13 sekunder. Vad menas med detta? Att plattan som äggen ligger i snurras i 13 sekunder? Hur vet man hur många sekunder som är rätt så äggen snurras på rätt sätt?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-19 kl 09:39 »
Är det inte hur lång tid en vändning tar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-19 kl 10:51 »
Lägg i några matägg och testkör en stund så du ser hur den fungerar. Vår automatiska vaggar äggen fram och tillbaka under kanske 2 timmar.

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-19 kl 13:56 »
Ja, precis, det är hur länge äggen vänds åt gången.. Men man kunde ställa in den själv, hur många sekunder man ville ha. Tänker på hur man vet hur många sekunder som funkar bäst.. kan tyvärr inte testa med matägg då vi redan lagt I kläckaren. Jag lät det vara på den fabriksinställda på 13 sek. Tack för era svar! :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-19 kl 15:09 »
Menar du att din kläckare flippar äggen fram och tillbaka på 13 sekunder? Och det går att justera, men bara i fråga om sekunder?

Tycker det låter konstigt, men kanske någon som är bättre på det här än vad jag är kan förklara vitsen med det.

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-19 kl 20:24 »
Inte flippar, äggen ligger på en platta som snurrar runt. Har sett att plattan snurrar ett helt varv i maskinen.
Precis, jag kan själv ställa in hur många sekunder som plattan ska snurra. Så funderar jag på om 13 sekunder är för länge, om det borde räcka med kanske 5,6 sek för då har äggen vänts tillräckligt... Men jag vet inte, kläcka i maskin är nytt för oss!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-19 kl 23:03 »
Tror jag fattar. Du har en kläckare som har en platta med hål där äggen ligger i, och när plattan snurrar så rullar äggen. Då går förmodligen plattan en gång i timmen de sekunder du ställer. Titta på äggen när plattan snurrar så ser du ungefär hur många sekunder som får äggen att rulla runt ett halvt varv.

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-19 kl 19:35 »
Exakt en sån platta har vi! När plattan snurrar ett helt varv så snurrar ju äggen en himla massa gånger, inte bara ett halv (som jag tycker borde räcka väl) kan eventuella kycklingar ta skada av det?! Tänker om dom hade fabriksinställt det på 13 sek, samma med värme och vändning, så borde det inte vara skadligt.. Då hade dom väl aldrig satt det på 13 sek... mkt funderingar vid första kläcket haha

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #8 skrivet: 05 aug-19 kl 09:00 »
Ja, ett helt varv känns helt fel. En höna flyttar ju äggen lite grand, och det är ju det maskinen skall efterlikna. Jag skulle ställa ned tiden rejält. Tror inte de skadas av för mycket vändning, men något sämre borde det vara. Det finns uppgifter om att de som snurrar äggen ställer till det med grodden.

Tänkte på en annan sak. Temperaturen är viktig, och det är inte alltid de enklare maskinerna håller det de visar. Kanske lite svårt i din kläckare, men lägg gärna in en termometer som du litar på så du får en koll.

 

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #9 skrivet: 05 aug-19 kl 10:46 »
Nu är det dag 4, tror du det är okej att sätta ner sekunderna nu? Eller dom kanske skadas...

Maskinen visar exakt temperatur och luftfuktighet och det kan jag ställa in själv. Den larmar också om temp och luft skulle ändras för mkt :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #10 skrivet: 05 aug-19 kl 14:11 »
Ändra sekunderna du, det kan knappast försämra. Det är första dygnet i kläckaren man inte ska vända äggen, så dag 4 kan det knappast vara sämre att rullas lite färre varv.

Det jag tänkte på är om du verkligen har den temperatur (och fuktighet med för den delen) som visas på maskinens display. Vår apparat visar väldigt stabilt, och det ser proffsigt ut, men temperaturen i kläckaren (mätt med kontrollerade mätare) varierar både med tiden och med platsen. För att få en temp mellan 37,5 och 38,0 på de flesta platserna så har vi kläckaren står på 40,0 grader. Och fuktigheten är det liknande problem med.

De exaktaste värdena får man med en mätare som man inte dubbelkollar ;)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #11 skrivet: 06 aug-19 kl 20:45 »
Åh, vad bra att du sa det! Då måste vi lägga i en stabil termometer! Tack  :)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #12 skrivet: 13 aug-19 kl 10:17 »
Idag upptäckte jag en konstig sak med maskinen. Jag skrev upp på en väggkalender när dag 1 började i maskinen. Idag är det dag 12. Ställde även in samtidigt när jag la i äggen. Men när jag tittade på maskinen idag (på dag 12 enligt det jag skrev på kalender) så stod det dag 10 på maskinen. Blir jätteförvirrad av detta! Det står ingenting om det i manualen och jag blir ju orolig att maskinen kommer fortsätta vända även efter dag 18... vet inte heller om jag vågar ändra till dag 12 på maskinen, tänk så är maskinen ändå rätt och att det ska vara så? Blir knäpp :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #13 skrivet: 13 aug-19 kl 10:45 »
Lita på din kalender och stäng av vändningen manuellt dag 18. Den typ av vändare du har är ju inte kul för kycklingarna om den fortsätter när de skall ut.

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Vändning i sekunder i äggkläckningsmaskin?
« Svar #14 skrivet: 13 aug-19 kl 12:58 »
Tack för svar! Jag gör så :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser