Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Packa om hydraulkolvar själv..?  (läst 13427 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Packa om hydraulkolvar själv..?
« skrivet: 27 maj-14 kl 21:34 »
Då jag blivit med traktorgrävare undrar jag var man köper packningssatser till hydraulkolvar (runt Örebrotrakten)? Finns ju ett antal kolvar som kan börja läcka när som helst  :-\
 Någon här som gjort jobbet själv och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Eller ska man lämna iväg dom på renovering.. kostnad isf..?

Grävaren är en CASE 580F från 1980

Rubensgården

  • Gäst
SV: Packa om hydraulkolvar själv..?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 21:52 »
Har bara erfarenhet från hydraulpressar som ibland har samma typ av tätringar. Fick ner instruktion från Trelleborg sealing products som tillverkar våra. Borde gå att få tag på från tillverkaren. Kan vara lite marigt att få på dem på småcylindrar men beror på packningstyp.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Packa om hydraulkolvar själv..?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-14 kl 15:11 »
SKF, Momentum tror jag de kallar sig. Amab  m.fl.
finns lite varstans i Sverige, Kolla in Industriförnödenheter.

De flesta som säljer kullager bussningar brukar ha.
Oftast standard mått. Kostar inte så mycket. Blir oftast mycket billigare,  ta bara mått på de ringar du behöver.  ;)
Att beställa satser till respektive modell och cylinder brukar kosta extra.
det är inte vilken som helst som vet måtten och detta tar man betalt för. :(


torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Packa om hydraulkolvar själv..?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-14 kl 21:14 »
Om man har kontakter på någon större industri på orten så brukar det vara bra att skicka någon därifrån som bulvan när man ska handla småprylar på en maskinfirma. Ofta räcker det med att ha rätt sorts passerkort dinglande om halsen för att man ska få över 50 % rabatt!

Rimligtvis bör man också kunna få tag i packningar till hydraulcylindrar på såna här hydraulslangsfirmor - Specma, Slangsnabben, Hydroscand och vad de nu heter.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Packa om hydraulkolvar själv..?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-14 kl 17:35 »
Det är vanligtvis ganska enkelt att fixa själv, det svårast är ofta att skruva isär cylindrarna om de suttit ihop länge. Sedan gäller det att få dit tätningarna åt rätt håll, jag fick en gång packa om en hydraulcylinder på en truck där min föregångare satt tätningen åt fel håll  ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Packa om hydraulkolvar själv..?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 22:09 »
Det är vanligtvis ganska enkelt att fixa själv, det svårast är ofta att skruva isär cylindrarna om de suttit ihop länge. Sedan gäller det att få dit tätningarna åt rätt håll, jag fick en gång packa om en hydraulcylinder på en truck där min föregångare satt tätningen åt fel håll  ::)

Det är inte bara tätningar i hydraulcylindrar som kan vändas fel, i sammanhanget kan nämnas att jag hittade ett uppochnedvänt fjäderbenslager i en Peugeot Partner i vintras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser