Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE  (läst 6297 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: CAE
« Svar #20 skrivet: 08 jul-16 kl 09:26 »

Eftersom saneringsprogrammet är hårt och en måste slakta alla djur i sin besättning om fler än 10% testar positivt,

Som jag klistrade in innan: Smittad besättning där djurägaren inte vill sanera sin besättning måste lämna programmet.

När man provtagit finns det väl alltså tre möjliga scenarion (?):
1. Man får ett kvitto på att besättningen är frisk.
2. Vissa är smittade och bör slaktas om man vill fortsätta i programmet.
3. Vissa är smittade och man väljer att behålla djuren men gå ur programmet.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: CAE
« Svar #21 skrivet: 08 jul-16 kl 13:31 »
Aha, om man KAN gå ur programmet vid fall av konstaterad smitta, då kan man ju bekämpa sjukdomen med egna medel.  Jag hade för mig att "en gång med, alltid med", men om det inte är så - vilken lättnad för ett gammalt skogstroll med känsla för biologisk mångfald!

  Det som skräptanten beskriver ger ju inte mersmak precis.  Är reglerna alltså ändrade?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
SV: CAE
« Svar #22 skrivet: 08 jul-16 kl 13:55 »
Det arbetas för att vi ska få samma lag som i Norge att alla besättningar ska testas o alla smittade besättningar ska slaktas ut.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: CAE
« Svar #23 skrivet: 09 jul-16 kl 07:38 »
Nej, det är ingen som tvingar en att slakta några getter som testat positivt, men en måste göra det om en vill fortsätta tillhöra programmet och behålla sin C-status. Den här uppgiften om att 10% CAE-positiva djur innebär att en får rådet att slakta hela besättningen finns inte i Gårds- och Djurhälsans information längre (jag kollade), men den HAR funnits där. Tydligen har de ändrat skrivningarna, det är nu lite mera luddigt formulerat om "smittans omfattning". Det framgår inte av G&D:s texter vad som egentligen är praxis.
Dock talar de om att drygt 2000 getter finns i testade och friförklarade besättningar, det är c:a en femtedel av Sveriges (registrerade) getter.

Föreningen Allmogegeten bedriver inte skräckpropaganda (snarare är det G&D som ägnar sig åt det när de drar upp och viftar med HIV-spöket i de här sammanhangen!). Då och då refereras aktuell forskning om gethälsa (däribland CAE) i föreningens tidning Heidrun. För egen del tycker jag det förekommer lite för många oklarheter för att jag ska vilja ansluta mina getter till CAE-programmet, det här med de osäkra testresultaten är det allvarligaste.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: CAE
« Svar #24 skrivet: 09 jul-16 kl 09:28 »
Det arbetas för att vi ska få samma lag som i Norge att alla besättningar ska testas o alla smittade besättningar ska slaktas ut.
Så jag var inte helt ute och cyklade, då ...   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: CAE
« Svar #25 skrivet: 09 jul-16 kl 21:44 »
Det arbetas för att vi ska få samma lag som i Norge att alla besättningar ska testas o alla smittade besättningar ska slaktas ut.

Vem arbetar för det? Har du nån källa på det? Vem har sagt det till dig? Konstigt att det inte står något om det i deras senaste nyhetsbrev, se bilderna.




Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
SV: CAE
« Svar #26 skrivet: 10 jul-16 kl 08:57 »
Svenska getavelsförbundet arbetar för att CAE ska utrotas både pga att det inte är ett gott djurskydd att avla på smittade djur samt bla.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: CAE
« Svar #27 skrivet: 10 jul-16 kl 22:25 »
Villola, du blev visst avbruten när du skrev?

  Det är klart att vi inte vill ha kvar otäcka sjukdomar hos våra getter, men att tvinga folk att slakta ut hela besättningar pga att några har antikroppar, det är fel sätt!  Vi vill ha kvar en så bred avelsbas som möjligt, särskilt på de hotade raserna med få djur kvar att avla på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser