Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yacón utsäde  (läst 2190 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
yacón utsäde
« skrivet: 15 jan-19 kl 09:13 »
Skulle åter igen vilja prova att odla denne ljuvliga, underbara, krispiga, saftiga och söta rotfrukt från sydamerika.
Jag kan inte förstå att den inte säljs i affärerna!!! Vi importerar ju allt annat från sydamerika....
Finns det någon här inne i forumet som har tillgång eller adresser till Yacón rimozomer och de små utsädesknölarna.
Köpte från nätet nåt år men att betala 70 kr för en rizom är lite väl mycket.

 

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: yacón utsäde
« Svar #1 skrivet: 16 jan-19 kl 10:43 »
Hittade en engelsk sida där de sålde yacon. Tre rizomer kostade £10.50, vet inte om de skickar till Sverige dock.   :-\ De sålde tre för att man garanterat skulle få en levande planta. Om ingen rizom tog sig hade de garanti på det.

Jag blev sugen på att prova själv. Det verkar som om man bara får till en planta så kan man ta egna rizomer sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: yacón utsäde
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 10:26 »
Hittade en engelsk sida där de sålde yacon. Tre rizomer kostade £10.50, vet inte om de skickar till Sverige dock.   :-\ De sålde tre för att man garanterat skulle få en levande planta. Om ingen rizom tog sig hade de garanti på det.

Jag blev sugen på att prova själv. Det verkar som om man bara får till en planta så kan man ta egna rizomer sen.

Det tillkommer frakt också så det blir ju jättedyrt.
Jag har ju köpt flera år och ett år tog jag tillvara de små knölarna som ska vara utsäde men det blev solrosor av det !?! Så det är inte helt lätt.
Rizomerna som en köper som utsäde, är ju egentligen det som en ska äta (där växten lagrar näringen).
Vet att Alnarp har lite forskning på Yacon och sötpotatis, så förhoppningsvis kommer det komma. Det är ju en otroligt god rotfrukt!

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: yacón utsäde
« Svar #3 skrivet: 17 jan-19 kl 10:37 »
Ja läste att de innehåller inulin (tror det var det) och därför inte ger sockerpåslag trots att de är söta. Perfekt nu när så många jagar kolhydrater.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: yacón utsäde
« Svar #4 skrivet: 17 jan-19 kl 10:40 »
Läste förresten också att yaconens blommor ser ut som solrosor. Kollade du om det fanns något under?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: yacón utsäde
« Svar #5 skrivet: 17 jan-19 kl 11:22 »
Det tillkommer frakt också så det blir ju jättedyrt.
Jag har ju köpt flera år och ett år tog jag tillvara de små knölarna som ska vara utsäde men det blev solrosor av det !?! Så det är inte helt lätt.
Rizomerna som en köper som utsäde, är ju egentligen det som en ska äta (där växten lagrar näringen).
Vet att Alnarp har lite forskning på Yacon och sötpotatis, så förhoppningsvis kommer det komma. Det är ju en otroligt god rotfrukt!

Yacon tillhör solrosfamiljen precis som jordärtsskockor, så ja, dom får "solrosor" dom med!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser