Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?  (läst 1240 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Tjejen & jag diskuterade just om det här med att låta laddaren till telefon sitta i dygnet runt trots att vi inte laddar hela dygnet. Vi kom fram till att vi kanske bör dra ut pga eventuell brandrisk om man inte är hemma, men hur mycket drar egentligen en laddare till dagens telefoner som bara sitter i väggen?

Och gäller det även vanliga grenuttag? Utan röd lampa på. Tänk en förlängningssladd med 4 hål i andra änden. Drar en sådan ström trots att ingenting är inkopplat i den?

Tycker det är märkligt, var tar strömmen vägen? Trodde strömmen bara cirkulerade tills man behövde den i valfri maskin.

Vad tänker ni?
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-23 kl 20:19 »
Ett grenuttag drar inget, och är det ett sådant med en lampa i strömbrytaren så drar det nästan inget. En laddare som bara sitter i drar också nästan inget, och när den laddar upp en tom telefon drar den ström för max 5 öre.

Värmeelement, spis, varmvattenberedare, tvättmaskin, där har du förbrukare som slukar pengar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-23 kl 20:32 »
Moderna laddare känner av om det finns något att ladda.
Dvs den går ner i övervakningsläge när det inte finns något att ladda eller mobilen är laddad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-23 kl 22:32 »
Om en mobil- , dator- , elverktygs-laddare eller liknande blir märkbart varm då den står inkopplad till elnätet men inte belastas, så kan man utgå från att den har en åtminstone mätbar effektförbrukning i tomgång. Om den sedan är så hög att den överhuvudtaget spelar någon ekonomisk roll är en helt annan sak.
EU har ju något som heter Ekodesigndirektivet sedan ett antal år, där bl a tillåten tomgångsförbrukning för olika slags produkter är specad. Se vidare https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-ar-saljare-eller-tillverkare-av-produkter/ekodesign-energimarkning-och-ce-markning/ekodesign/ekodesigndirektivet/ .

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-23 kl 08:39 »
Ett grenuttag drar inget, och är det ett sådant med en lampa i strömbrytaren så drar det nästan inget. En laddare som bara sitter i drar också nästan inget, och när den laddar upp en tom telefon drar den ström för max 5 öre.

Värmeelement, spis, varmvattenberedare, tvättmaskin, där har du förbrukare som slukar pengar.

Element, spis & tvöttmaskin drar väl ingenting om det inte är påslaget eller?

El är inte min starka sida även om jag byter proppar, kopplar in tvättmaskiner & tvinnar ihop både starkströmskabel som om det vore högtalarkablar a la 93.


Däremot kanske man bör tänka på att försöka dra ut laddarna pga brandrisk, all teknik är väl gjort i något kinesland idag. Skulle det hjälpa om man satte en timer bakom? Så att strömmen endast är på under nattetid när vi laddar? Å andra sidan drar väl timern ström för att klockan ska ticka också. Men brandrisken kanske minskar & förbrukningen blir densamma?
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-23 kl 09:30 »
Nästan all modern utrustning drar lite när de är avstängda om de har en dator i sig, de står ju lite på passup. Men det är så lite att man inte märker det. Det är när något rejält händer som det drar mycket ström. Allt blir ju värme till slut, så blir det varmt i rummet så har det gått åt mycket el.

Timern drar försvinnande lite, så den kan du lugnt använda. Men använder du timer som slår på så kan det vara lurigt med brandsäkerheten eftersom det då går att ansluta en trasig apparat när timern är i läge av, och så slår timern på när du inte är där :o Jag använder seniltimer på ett par ställen (har mycket skarvsladd jag också), och får då strömlöst i verkstan en stund efter mitt sista besök för dagen. Har använt en till kaffebryggaren också, för frun hade svårt att komma ihåg den.

Tänk på att skarvsladdar kan komma i kläm, bli varma om de ligger hoplindade under t ex tyg, och ligger skarven fuktigt så kan den också brinna.

Och så skall man passa sig för att tvinna ihop tåtar med fingrarna. Har ju gjort så själv några gånger för test av utrustning, men fick en pärla en gång då jag tvinnade upp utan att dra ur kontakten. Har man otur så kan det sluta illa.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-23 kl 09:47 »
Element, spis & tvöttmaskin drar väl ingenting om det inte är påslaget eller?

El är inte min starka sida även om jag byter proppar, kopplar in tvättmaskiner & tvinnar ihop både starkströmskabel som om det vore högtalarkablar a la 93.


Däremot kanske man bör tänka på att försöka dra ut laddarna pga brandrisk, all teknik är väl gjort i något kinesland idag. Skulle det hjälpa om man satte en timer bakom? Så att strömmen endast är på under nattetid när vi laddar? Å andra sidan drar väl timern ström för att klockan ska ticka också. Men brandrisken kanske minskar & förbrukningen blir densamma?
När det gäller laddare så är de en brandrisk. likaså telefoner . Jag har byggt en laddstation hemma.  Huvudelementet i den är ett grenuttag med brytare som man kan slå av över natten eller när inget laddas. I grenuttaget sitter då  de laddare som oftast används och på en hylla nedanför de laddare som inte används så ofta. Allt på ett ställe. Grenuttaget är också uppsatt på väggen i lagom höjd ,hyllan huserar också de grejor som laddas .
Normalt om termostaten funkar 100% drar inte elelement något men då termostaterna oftast sitter på elementet innebär det att de sällan slår ifrån vintertid. Bättre att koppla dem över en elektronisk rumstermostat som sitter 1-1.20 över golvet. Bästa är att slopa dem helt o skaffa antingen element med fläkt eller ta en luftvärmepump. Luftcirkulationen innebär förutom högre komfort (värmen fördelar sig jämt i rummet) också en lägre elförbrukning. Detta speciellt vid val av luftvärmepump. Jag körde en vinter (andra vintern i huset) all värme över ett 2000w konvektorelement och släckte ner de direktverkande 6000w som satt i huset. Lägre elförbrukning och varmare blev resultatet. Luftcirkulation är oerhört viktigt för fördelningen av energin. Numera förlitar jag mej på en luftvärmepump som när elpriserna är något så när normala är det absolut billigaste sättet att värma ett gammalt hus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-23 kl 10:03 »
Laddstation är ju smart, speciellt om man dessutom gör så att den tål en brand. Jag hade ett rätt stort (ca 10 gånger en telefon) litiumbatteri som brann. Det brann rätt rejält, tände eld på stammen av ett växande körsbärsträd. En granne som är lite rädd för elbränder laddar sina grejer under spiskåpan i det gamla köket från 1800-talet. Det tål ju ett rejält lass ved ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #8 skrivet: 09 okt-23 kl 12:01 »
Laddstation är ju smart, speciellt om man dessutom gör så att den tål en brand. Jag hade ett rätt stort (ca 10 gånger en telefon) litiumbatteri som brann. Det brann rätt rejält, tände eld på stammen av ett växande körsbärsträd. En granne som är lite rädd för elbränder laddar sina grejer under spiskåpan i det gamla köket från 1800-talet. Det tål ju ett rejält lass ved ;D
Det farligaste med bränder och laddningsbara batterier är inte nödvändigtvis själva branden.
Utan det är de jäkla farliga gaserna som utvecklas när batteriet brinner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #9 skrivet: 09 okt-23 kl 13:04 »
Element, spis & tvöttmaskin drar väl ingenting om det inte är påslaget eller?

El är inte min starka sida även om jag byter proppar, kopplar in tvättmaskiner & tvinnar ihop både starkströmskabel som om det vore högtalarkablar a la 93.


Däremot kanske man bör tänka på att försöka dra ut laddarna pga brandrisk, all teknik är väl gjort i något kinesland idag. Skulle det hjälpa om man satte en timer bakom? Så att strömmen endast är på under nattetid när vi laddar? Å andra sidan drar väl timern ström för att klockan ska ticka också. Men brandrisken kanske minskar & förbrukningen blir densamma?

Det är olika. Jag har stött på en spis som stod och drog 0,2 A på en fas även i avstängt läge, det var en modern en med touchknappar mm. Vet dock ej vad den hade för effektfaktor och om den drog någon nämnvärd aktiv effekt eller mest bara reaktiv effekt (som småkund hos elhandlare är det bara den aktiva effekten man betalar för). Samma sak ska man nog inte bli förvånad över på andra slags prylar heller.

Det spelar ingen roll om elektroniken är tillverkad i Kina eller någon annanstans, det avgörande är om den har genomgått en ordentlig elsäkerhetsprovning och om det utförande som serietillverkas och säljs verkligen motsvarar det typprovade utförandet eller om man har snålat någonstans i efterhand.

Det har hänt även att timers tar eld. Ska du koppla in en timer eller liknande för att minska brandrisk, så använd helst en som bryter strömmen tvåpoligt. Om du bara har en timer med enpolig strömbrytare, så vänd den så att den bryter fasen och inte nollan.  Timers på DIN-skena, avsedda att sättas i elcentral, brukar vara mer pålitliga än de som ska sättas i vägguttag.  Samma sak med radiostyrda fjärrströmbrytare av olika slag.

En annan viktig sak för att undvika elbränder är att då och då gå igenom alla installationer och kolla efter ställen som verkar ha gått varmt i t ex elcentraler, kopplingsdosor, strömbrytare och vägguttag. Dra efter alla klämskruvar för kablar, har installationen varit orörd något tiotal år brukar det vara förvånansvärt mycket som har lossnat av sig självt. Byt gamla dåliga kablar för fast installation (t ex gammal eller kristids-kuhlo med gummi- eller pappersisolerade inneledare, tygisolerade kablar i rör, blymantelkabel med dålig innerisolering av gummi).

Jordfelsbrytare direkt i elcentralen kan göra god nytta som brandskydd, åtminstone för gruppledningar där skyddsjord finns med.  Finns det kuhlo, EKLK, blymantelkabel eller liknande med biledare i installationen, se då till att biledaren verkligen är förbunden hela vägen till elcentralens jordskena.  På gammal kuhlo utan biledare kan man ev skrapa ren manteln och löda fast en jordledare, tänk på att alla kopplingsdosor mm måste överbryggas på det sättet.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-23 kl 13:10 »
Laddstation är ju smart, speciellt om man dessutom gör så att den tål en brand. Jag hade ett rätt stort (ca 10 gånger en telefon) litiumbatteri som brann. Det brann rätt rejält, tände eld på stammen av ett växande körsbärsträd. En granne som är lite rädd för elbränder laddar sina grejer under spiskåpan i det gamla köket från 1800-talet. Det tål ju ett rejält lass ved ;D

Tänk också på att det inte bara är under laddning utan även efter laddning, som litiumjonbatterier kan ta eld.  Sådana batterier (och prylar med fast monterat litiumjonbatteri som inte går att plocka bort) bör kasseras direkt om de inte fungerar som de ska - t ex om de har dålig kapacitet, hög självurladdning eller om batteriet har börjat svälla upp. Och se till att de får ligga på brandsäkert ställe tills de är bortkörda.  Jag brukar lägga in gamla suspekta batterier som ändå bör få vara kvar av någon anledning, i ugnen till en vedspis som det inte eldas i.
Jag har ett intryck av att det numera är sällsynt att litiumjonbatterier brinner i "märkesprylar" (mobiltelefoner, bärbara datorer, laddbara elverktyg mm). Det som tar eld är mest batterier i lite mer suspekta prylar med okänd tillverkare och som kanske bara återförsäljarens varumärke står på (powerbanks, handlampor, pannlampor, hoverboards, elsparkcyklar, hjälpstartare för bil mm).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-23 kl 22:42 »
Kanske skulle se över alla gamla batterier, brukar kasta dem när de är under 25% av sin ursprungliga kapacitet, och separerar de klena från de starka eftersom en dålig cell i serie med friska förstör det hela. Men jag har aldrig tänkt att de skulle vara en risk. Har bara råkat ut för två haverier, den ena ett 4-cells högeffekts som laddningen blev fel till, och ett mobilbatteri som blev blött och började svälla.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #12 skrivet: 10 okt-23 kl 09:58 »
Däremot kanske man bör tänka på att försöka dra ut laddarna pga brandrisk, all teknik är väl gjort i något kinesland idag. Skulle det hjälpa om man satte en timer bakom?...

Är inte timern också från Kina?
Skämt o sido.
Välj en laddare som är
Inte är av "snabb" varianten och låt den sitta i är mitt råd.
Rimligen ska inte telefon eller laddare bli varma alls .
Blir nån av dem det så är det bättre att använda den som extraladdare.

Att dra ur kontakten varje dag är inte heller nyttigt i längden.

Om din fråga gäller att spara energi/ pengar så letar du på fel ställe, har du en enda glödlampa i huset som inte finns där för att ge värme så är det mycket bättre att lägga fokus där


torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #13 skrivet: 10 okt-23 kl 11:48 »
Det spelar ingen större roll för mobiltelefoner med USB-C om det är en "snabb" laddare eller inte.  Det är ju ändå telefonens styrkretsar för laddning som håller koll på batteriets laddningstillstånd och beordrar snabbladdaren att skicka ut den spänning och tillämpa den strömbegränsning som för tillfället är lämplig.
Kopplar man in en "snabb" USB-laddare till någon pryl som inte har stöd för snabbladdning, så beter den sig som vilken USB-laddare som helst med konstantspänning-konstantströmkaraktäristik, 5 V och t ex 1 eller 2 A.

Det som är farligt i sammanhanget, är lite väl billigt konstruerade prylar som saknar intelligent batteriövervakning och lägger på spänningen från USB-uttaget direkt till batteriet, i bästa fall finns det en LED som talar om när batteriet är fulladdat. Vanligt på t ex arbetsbelysningar och pannlampor. Där är det direkt brandrisk om man glömmer prylen på laddning länge, man MÅSTE titta till den minst en gång i timmen och stänga av laddningen för hand när prylen visar att det är fulladdat.
Här två exempel på bränder som skylls på sådana prylar:
https://rib.msb.se/Filer/pdf/30402.pdf
https://rib.msb.se/Filer/pdf/30029.pdf

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #14 skrivet: 10 okt-23 kl 12:36 »
Angående snabbladdare eller inte så har vi nog båda delar hemma. Jag laddar under hela natten & ställer inte klockan för att dra ur den när batteriet är fullt eller närapå. Jag drar heller aldrig ur laddaren ur väggen men har börjat tänka på både onödig elförbrukning & brandrisken.

Skulle man minska brandrisken genom att koppla laddarna som i dagsläget sitter i dygnet runt, oavsett om de används eller inte. Till ett grenuttag kopplat till timer som gör att laddarna bara är igång under nätterna då vi laddar. Eller är brandrisken lika stor med en timer i väggen dygnet runt som med två laddare i väggen på var sida om sängen?

Någon frågade vad jag egentligen undrade.
Först & främst undrar jag om ett tomt grenuttag kopplat till väggen drar någon ström då jag har flertalet ligger lite här & där då de ordinarie uttagen både är få, samt sitter gärna bakom soffor eller skåp osv osv.

Elen ingår i hyran så jag letar inga ören även om jag vill förbruka så lite som möjligt men med den livskvalitén jag anser att jag har idag. Med laddare i väggen dygnet runt & toma grenuttag lite här & där.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #15 skrivet: 10 okt-23 kl 12:51 »
Nej,ett tomt grenuttag drar ingen ström då det egentligen bara är en förlängning av väggkontakten.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #16 skrivet: 10 okt-23 kl 12:55 »
Om brandrisken ökar eller minskar för att man matar laddarna via timer, beror helt och hållet på kvaliteten hos laddare respektive timer.

Jag brukar ladda telefoner mm nån timme på morgonen under frukost och morgonbestyr, lämnar inget (annat än ev bilbatterier) på laddning under natten eller när jag inte är hemma. Som regel räcker det med laddning varannan eller var tredje morgon. Laddarna blir inte kvar i vägguttaget när det inte laddas, de följer ofta med i ryggsäcken om de skulle behövas någon annanstans under dagen.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Drar ett grenuttag ström om ingenting är ikopplat i den?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-23 kl 13:04 »
Nej,ett tomt grenuttag drar ingen ström då det egentligen bara är en förlängning av väggkontakten.


Tack för det enkla men så informativa svaret!
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare (1 dolda)
Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser