Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hård kräva?? Hjälp!  (läst 1365 gånger)

Hård kräva?? Hjälp!
« skrivet: 09 jul-20 kl 20:27 »
Min 4 åriga höna har fått en väldigt hård och förstorad kräva, hon har minskad aptit och vi har även hittat mjuka ägg hos dem, har inte sett henne bajsa på ett tag. Hon verkar även lugnare än vanligt (hon brukar vara ganska lugn vanligtvis, hon har låg profil) tänkte testa att ge henne lite varmt vatten och vegetabilisk olja och försiktigt massera hennes kräva och se om det går över, ska jag ta henne till en veterinär annars? Vill ju helst inte avliva är så sjukt fäst vid henne, hon är även tuppens lilla älskling, Vilka veterinärer kan höns? bor I Stockholms området  :-\

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hård kräva?? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-20 kl 23:01 »
Min 4 åriga höna har fått en väldigt hård och förstorad kräva, hon har minskad aptit och vi har även hittat mjuka ägg hos dem, har inte sett henne bajsa på ett tag. Hon verkar även lugnare än vanligt (hon brukar vara ganska lugn vanligtvis, hon har låg profil) tänkte testa att ge henne lite varmt vatten och vegetabilisk olja och försiktigt massera hennes kräva och se om det går över, ska jag ta henne till en veterinär annars? Vill ju helst inte avliva är så sjukt fäst vid henne, hon är även tuppens lilla älskling, Vilka veterinärer kan höns? bor I Stockholms området  :-\

Det kan ha blivit trassel i krävan eller av annan anledning stop. Testa att massera krävan två gånger om dagen i ca 2-3 minuter. Fler gånger om du är riktigt orolig. Det bör bli åtminstone lite skillnad varje gång du masserar men det kan ta lite tid.

Att de inte bajsar kan ju vara att de inte fått maten genom systemet.

Det finns filmer på YouTube hur man gör. Det har fungerat för mig på en höna vi hade, det tog tre dagar så var hon helt återställd.

SV: Hård kräva?? Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 10 jul-20 kl 10:09 »
Det kan ha blivit trassel i krävan eller av annan anledning stop. Testa att massera krävan två gånger om dagen i ca 2-3 minuter. Fler gånger om du är riktigt orolig. Det bör bli åtminstone lite skillnad varje gång du masserar men det kan ta lite tid.

Att de inte bajsar kan ju vara att de inte fått maten genom systemet.

Det finns filmer på YouTube hur man gör. Det har fungerat för mig på en höna vi hade, det tog tre dagar så var hon helt återställd.



Jag testar att göra det, annars får det bli veterinär :/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser