Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur härdig är Jonkheer van Teets?  (läst 944 gånger)

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
Hur härdig är Jonkheer van Teets?
« skrivet: 02 jun-19 kl 06:49 »
Jag har sett lite olika uppgifter på hur härdig den här rödvinbärssorten är. Vissa menar på zon III medan andra säger zon VI. Jag har några buskar med röda vinbär sedan tidigare och jag tror/vet (en har jag köpt själv och beträffande den vet jag och några följde med huset när vi köpte det och beträffande de buskarna kan jag bara ha en välgrundad tro) att de är röda holländska.

Nu har jag köpt några Jonkheer innan jag kom på att jag kunde fråga här, men det lär ju visa sig hur härdiga de är eftersom vi bor i zon VI. Det finns säkert någon här på forumet som bor i en sämre odlingszon än zon III och kan dela med sig av sina erfarenheter. Om inte annat får jag väl höra av mig om ett år och meddela hur första vintern gick.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur härdig är Jonkheer van Teets?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-19 kl 09:44 »
det jag tror är det känsligaste är rotsystemet.
Det jag skulle göra är att börja med täckodling runt vinbärsbuskarna.
Tjockt med täckning runt dom så fryser dom inte så mycket, och dom får en lagom gödning hela tiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Hur härdig är Jonkheer van Teets?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-19 kl 08:24 »
Rotsystemet bör inte vara något större problem här. Vi brukar ha ganska gott om vit isolering vintertid...

Om man kompletterar med gräsklipp/löv runt buskarna på hösten så blir tjälen ganska obefintlig. Det är också svårt att avgöra hur mycket kyla grenar/knoppar tål de första åren innan grenarna börjar titta upp över snötäcket. Vintern 17/18 var de stora vinbärsbuskarna helt snötäckta redan i december. Det är med andra ord inte bara nackdelar för snön, utan den utgör också ett effektivt köldskydd för växter och djur.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur härdig är Jonkheer van Teets?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-19 kl 10:38 »
Snön är inte problemet alls.
Det är kylan som kommer innan snön kommer och skapar tjälen.
Visst ibland kommer den inte alls men...   det är bättre att vara glad än ledsen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser