Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaminen hostar ut rök I rummet  (läst 1087 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Kaminen hostar ut rök I rummet
« skrivet: 05 aug-23 kl 09:48 »
Juli har inte varit sådär somrigt som jag vill minnas att juli brukar vara. Därför har vi eldat inne vissa dagar & någon form utav problem har ibland uppstått.

Jag eldar på rätt bra & ganska långt in i eldningen, vi pratar timmar, så kan kaminen börja "hosta" ur sig rök i rummet. Foff & sen är det bra, min första tanke var att det saknades syre & att kaminen när den hostar tvingas ta det baklänges ifrån, ifrån skorstenen & då pustar ut rök i vardagsrummet. Kan det verkligen stämma? Kan det vara så tätt i en minst hundra år gammal timrad stuga att syret försvinner & måste tas från fel håll? Detta skedde efter att vi kittat & målat om fönstren i huset därav tanken.
Varför skulle kaminen annars hosta ut rök i rummet under en sekund & sen är det som vanligt en stund tills den hostar igen. Det låter rimligt i mitt huvud eller kan det helt enkelt vara så att luften trycks ned av vinden utifrån & därför hostas röken ut i rummet? I skrivande stund börjar jag tänka på ventiler i huset & jag tror inte jag sett en enda. Kanske bör jag kika över det.
Hursom så vill jag få bukt med det då jag stör mig på att det luktar rök inomhus så det svider i ögonen. Tack så länge
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #1 skrivet: 05 aug-23 kl 10:58 »
Eldar du med luftunderskott (för mycket strypt draglucka), så det då och då samlar sig halvförbrända gaser i kaminen som plötsligt tar eld med en puff?
Någon skillnad beroende på vilken slags ved du använder (träslag, mer eller mindre torr, grov- eller finkluven etc)?
Spelar väder, luftfuktighet, vindriktning etc någon roll? Ibland kan det ju ryka in om det rum där kaminen befinner sig ligger på läsidan av huset så det blir undertryck där när det blåser.
Är draget i skorstenen bra rent allmänt? Har den sotats eller besiktigats av sotare någorlunda nyligen?

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #2 skrivet: 06 aug-23 kl 12:44 »
Sommareldning, då är det alltid svårt med draget. Därför rekomenderar jag att du eldar med tidningspapper i sotluckan. Börja med att raka ur eventuell sot, sen eldar du med tidningspapper så det låter. Tänd en brasa i kaminen elda i sotluckanm men stäng den nu när du hör hur det drar genom kaminen. Du kan ha ett fönter på glänt för att utesluta att det är undertryck  i huset.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #3 skrivet: 06 aug-23 kl 13:06 »
Sommareldning, då är det alltid svårt med draget. Därför rekomenderar jag att du eldar med tidningspapper i sotluckan. Börja med att raka ur eventuell sot, sen eldar du med tidningspapper så det låter. Tänd en brasa i kaminen elda i sotluckanm men stäng den nu när du hör hur det drar genom kaminen. Du kan ha ett fönter på glänt för att utesluta att det är undertryck  i huset.
Det var inte svårt att få igång brasan, utan rapningen kommer väl inne i eldningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #4 skrivet: 09 aug-23 kl 10:36 »
Jo men dåligt drag och kall skorsten kan hoss mej göra att det ryker in efter en stund.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #5 skrivet: 09 aug-23 kl 11:30 »
Timmar in i eldningen så beror det nog på att draget är lite i underkant och man lägger in mer ved som sätter fart på förbränningen.

Är huset tätt och någon drar igång en köksfläkt eller badrumsfläkt med bra sug så kan det också ge inrykning, men sällan puffar.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kaminen hostar ut rök I rummet
« Svar #6 skrivet: 09 aug-23 kl 13:13 »
Så är det hoss mej också. På sommaren behöver jag varmelda med mer drag och mer finhuggen ved för att kompensera lågtryck och fuktig kall skorsten.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sjul, Tur-Johan, Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser