Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - traktor till mina odlingar  (läst 28041 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #20 skrivet: 06 dec-09 kl 21:04 »
Hur funkar det att köpa en ny dyr traktor. Går det att leasa? Avbetalning?

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #21 skrivet: 06 dec-09 kl 21:05 »
Jag har ingen erfarenhet av någon kinesisk traktor än tyvärr.. När jag blir stor och jätterik ska jag dock köpa en.. :)
Men av andra har jag hört att vissa delar har en tendens att gå sönder, typ bultar, sprintar o.s.v.. Alltså inga komplicerade saker och när de väl har bytts ut så har det tuffat på. Fördelen med de kinesiska traktorerna är ju givetvis att man får en modern traktor för samma pris som man får en 70-talstraktor för.. Och 70-talstraktor är något som jag har testat på. :)

Reservdelarna är ju också billiga så även OM något går sönder är de ju mkt billigare att reparera än de mera etablerade märkena. Hade en kinesisk eu-moped ett tag och till den kostade cylindern och en ny kolv 600:-, det är ju en skitsumma jämfört med de etablerade märkenas priser.

De kinesiska traktorerna har ju sålts i Sverige under några år nu och det är ändå extremt få som säljs begagnat, borde väl vara någon form av indikation på att ägarna inte är allt för missnöjda.. :)

Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.

Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 21:09 »
Hur funkar det att köpa en ny dyr traktor. Går det att leasa? Avbetalning?

Ja det är en fråga till banken!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #23 skrivet: 06 dec-09 kl 21:11 »
Vet ni verkligen hur mycket "Kinamek" det finns i kända märkesvaror.  Inte ett enda motorsåg saknar det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #24 skrivet: 06 dec-09 kl 21:15 »
Ja det är en fråga till banken!

Sant. Men de har ju inte öppet nu... ;)
Så jag frågade mina kära alternativ-medmänniskor istället. Som har svar på det mesta.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #25 skrivet: 06 dec-09 kl 21:20 »
Sant. Men de har ju inte öppet nu... ;)
Så jag frågade mina kära alternativ-medmänniskor istället. Som har svar på det mesta.

Förutom leasing (som jag vet väldigt lite om) ger en del leverantörer 24 månader "räntefritt" dvs du bör kunna hosta upp
strax under tre lakan/mån för en traktor och lite extra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #26 skrivet: 06 dec-09 kl 21:24 »
Jo nog går det att leasa och ta på avbetalning.. Men jag har svårt att tänka mig att en liten John Deere eller dylikt i "Jinma 254-klassen" kostar under 300 000. Fast det finns säkert någon här som kan säga ett mer exakt prisläge.. Det ska ställas mot 40 000 kronor.

Jag tror nog att för en småskalig användning så är nog de kinesiska maskinerna ett vettigare alternativ trots allt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #27 skrivet: 06 dec-09 kl 21:26 »
Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.

Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.

Byter man till Valtra eller New Holland från Jimna, beror det väl nog att man hade för liten traktor.  Det är inte alls samma användningsområde.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #28 skrivet: 06 dec-09 kl 21:27 »
Kolla på Lantmännen Maskin.. Där står nog lite om finansiering.
http://www.lantmannenmaskin.se/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #29 skrivet: 06 dec-09 kl 21:32 »
Jo nog går det att leasa och ta på avbetalning.. Men jag har svårt att tänka mig att en liten John Deere eller dylikt i "Jinma 254-klassen" kostar under 300 000. Fast det finns säkert någon här som kan säga ett mer exakt prisläge.. Det ska ställas mot 40 000 kronor.

Jag tror nog att för en småskalig användning så är nog de kinesiska maskinerna ett vettigare alternativ trots allt.

I synnerhet om lån ska amorteras.

Jag köpte 1977 en tjeckisk tryckpress för 150000:-, en kollega gav 890000 för en Heidelberg.  Den tidens ränta var sådan att jag hade investeringen hemma på ett år, min kollega fick aldrig hem den. Jag menar inte att min press var bättre, men det gick att få ekonomi mycket lättare.  Kvaliten var inte undermålig, resultatet bra, och man kunde mecka den själv. reservdelar billiga.

Kollegan betalade de tre första åren mer i ränta än jag för pressen, som jag kunde säljas för 80000 efter fem år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #30 skrivet: 06 dec-09 kl 21:36 »
En Kubota kanske.. De används väl mest inom fastighetsskötsel och de måste väl ändå klassas som beprövade maskiner.
Kolla denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Snorojningstraktor_vintermaskin_24710585.htm?ca=14&w=3

Verkar ju ha både trepunktslyft, kraftuttag och hydraul-uttag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #31 skrivet: 06 dec-09 kl 21:53 »
En Kubota kanske.. De används väl mest inom fastighetsskötsel och de måste väl ändå klassas som beprövade maskiner.
Kolla denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Snorojningstraktor_vintermaskin_24710585.htm?ca=14&w=3

Verkar ju ha både trepunktslyft, kraftuttag och hydraul-uttag.


Kubotan brukar kosta mer beg än en ny Jinma i Sverige. Beg Kubota finns annars till bättre priser söder om oss.
De är rätt lika.

John Deere (trädgårdstraktorn)som är en  Jimna omdöpt begärde de 175000 för begagnad i Eslöv när jag kollade in en.
Kunde inte låta bli att tänka på vad etiketten på ett par jeans kan betyda.


Annars importera en nobrand Jinma och märk den Gångtrött, made in Sweden.


Så kommer dom hit, om något sitter löst är det inte alltid av kinesiskt ursprung!


Tillägg
Med nuvarande $-kurs torde det gå att få en byggsats för ca 25 lakan.

Lägsta FOB pris för en styck jag hittat 3800 dollar, och det brukar finnas prutmån.
Som byggsats ca 2000 dollar, det medför oxå lägre frakt.

http://fotma.en.alibaba.com/product/205135154-50235159/Jinma_Tractor.html
Kanske inte EU-typat

« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 22:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #32 skrivet: 07 dec-09 kl 00:43 »
Jag glömde bort "kinatraktorerna" när jag tänkte på kompakttraktorer (CUT - Compact Utility Tractor).

Jag tycker fortfarande du ska ha en rätt så modern sådan istället för tvåhjulig traktor eller grålle. Jämför man med grålle så har de nya CUT bättre hydraulsystem, servostyrning, kan fås med hytt (bättre än grållehytter) etc. etc.
Som sagt har du en större traktor om du ska plöja utomhus (förresten; vad är det för märke och modell på den?). För vid plöjning kan nog grålle vara med och kämpa. De nya CUT:arna finns ju som fyrhjulsdrivna men väger mindre (Kubota, vid samma motoreffekt) och har ofta mindre bakhjul som också kan vara så kallade grönytedäck ("turf", R4). Sådan minskar dragförmågan. Men dina andra uppgifter verkar inte kräva så mycket dragförmåga som inte kan ordnas - skulle du ploga snö så är det ju bara lägga på snökedjor, det är ju det som gör skillnaden, hellre än 2wd traktor med bra kedjor och styrkedjor på framhjulen än en 4wd med mindre däck utan kedjor. Men lägger du på kedjor på 4wd så blir den jättebra och resten spelar ingen roll.
Du ville ju klippa gräs med den, om det är större ytor så bör du ju ha grönytedäck, nu vet jag inte om man kan få det som val på nylevererade kinatraktorer men skulle du köpt en grålle så skulle du ju definitivt behöva lägga ut pengar på sådant som blir en extra kostnad.

Vad gäller frontlastare på kinatraktorer ska man nog vara väldigt uppmärksam. Minsta traktormodellen av Foton från Kellfri kan man få en frontlastare som bara lyfter 200 kg (!). Jag vet inte hur det är med de andra märkena. Jämför man t.ex. med Kubotas jämstora traktor (tror jag), L2800 eller L3400 så är den ca 2-2,5 gånger starkare (finns flera olika mott (armcentrum och 500mm ut men Kellfri anger ingenting om var lyftkraften är mätt). Samma sak gäller 3punktslyften bak.
Man måste först tänka ut vad redskapen behöver för lyftkraft. Kan man lyfta dem med en svagare kinatraktor så är det okej, det blir ju inte "bättre" om den skulle bli starkare men det är synd om man köper i blindo och sen märker att traktorn är för svag för något redskap.
« Senast ändrad: 07 dec-09 kl 00:46 av Aqualize »

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #33 skrivet: 07 dec-09 kl 00:51 »
Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.

Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.
Man får ju komma ihåg att Jinma bara har småmaskiner. Som någon sa var det nog att de hade hade köpt för små traktorer. Jinma 304 som verkar vara den största som marknadsförs här är ju liten. Valtras minsta traktor väger dubbelt så mycket och är mer än dubbelt så motorstark.
Jämför man t.ex. Fotons större traktorer som i vikt och styrka motsvarar Valtra är mycket billigare och där tror jag man ska vara mer försiktig, ställs nog högre krav på dem för riktigt jordbrukande.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #34 skrivet: 07 dec-09 kl 09:24 »
Som sagt har du en större traktor om du ska plöja utomhus (förresten; vad är det för märke och modell på den?).
En ganska risig MF 135 utan frontlyft. Skulle behöva gås igenom och fixa bromsar, lysen, styrleder m.m. Men jag är som sagt ingen mekare.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #35 skrivet: 07 dec-09 kl 09:43 »
Låt då en liten verkstad med traktorvana gå igenom och fixa upp den, så har du en driftsäker traktor i åtskilliga år till.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #36 skrivet: 07 dec-09 kl 15:52 »
En ganska risig MF 135 utan frontlyft. Skulle behöva gås igenom och fixa bromsar, lysen, styrleder m.m. Men jag är som sagt ingen mekare.



Hohoho ja då får vi perspektiv på sakerna.  Du skrev att du hade tillgång till en större jordbrukstraktor, jag antog något 4,5+ ton och 80+ hästkrafter. MF 135 är en väldigt liten traktor om man då tänker på bara jordbrukstraktorer. Grålle är ju nästan omärkligt mindre (t.ex. några centimeter kortare hjulbas men väger några hundra kilo mindre).
Detta tar ju ut grålle ur diskussionen helt.

Du var orolig för markpackningen. Så man vill ju gå ner i vikt då, tyvärr är kinatraktorernas (foton, jinma) minsta inte direkt lättare än en grålle trotts låg motoreffekt. Man vill väl göra skillnad och komma ner i något riktigt litet som t.ex. MF 1523 (knappa 700 kg utan lastare). Den är ju bara lite större än en åkgräsklippartraktor som man köper på en stormarknad men det är egentligen mer än traktor än en gräsklippare. 3-punktslyft och yttre hydraulsystem, kraftuttag, 4-hjulsdrift, frontlastare, servostyrning etc. Exempel på nytillverkade sådana: de små i MF1500-serien, Kubota BX2660, New Holland TC24D.

Men dessa traktorer känns "farligt små", man behöver verkligen se vad för tillbehör det finns och vad sådana klarar av.


En annan viktig sak om du behöver hjälp med meka och köper någon nyare traktor (även begagnad nyare) är ju service-ställe. Då får man utgå från vad för sådant det finns i närheten och sedan fundera på modell från det märket.
« Senast ändrad: 07 dec-09 kl 16:25 av Aqualize »

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #37 skrivet: 07 dec-09 kl 16:07 »
På vilket sätt är 135:an för stor för växthuset? För bred? För hög?

Är den för hög kanske det går att plocka bort hytten och dra dit en störtbåge istället.. 135:an är ju en väldigt bra traktor ur "småbrukar-perspektiv" så om du nu redan har en sådan så vore det ju bättre att lägga 10 000 på att få någon att ordna till den åt dig

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #38 skrivet: 07 dec-09 kl 16:57 »
På vilket sätt är 135:an för stor för växthuset? För bred? För hög?

Är den för hög kanske det går att plocka bort hytten och dra dit en störtbåge istället.. 135:an är ju en väldigt bra traktor ur "småbrukar-perspektiv" så om du nu redan har en sådan så vore det ju bättre att lägga 10 000 på att få någon att ordna till den åt dig

Var ut och kollade... Och det är visar sig vara en MF 165. Traktorn är som sagt inte min, den tillhör min kära Far på granngården. Den är för hög och tung och har för stor svängradie för växthuset.

Sigrén

  • Inlägg: 4
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #39 skrivet: 07 dec-09 kl 17:09 »
Ta en titt på Ferrari traktorer, kompakta, extremt smidiga och driftssäkra.
http://www.bcs-ferrari.it/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser