Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lång kabel till pump. Dimensionering  (läst 2860 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Lång kabel till pump. Dimensionering
« skrivet: 06 dec-14 kl 15:36 »
Vi kommer att placera en pump för bevattning och djuren. Dit är det ca 150 meter. Höjdskill aden är kanske 10 meter. Ett alternativ är förstås en bensinpump. Men om vi istället vill ha en elektrisk pump - hur grov kabel behöver vi? Den blir ju ganska lång. Jag förstår att det beror på pumpen osv men går det att göra en kvalificerad gissning?

Jag försöker begripa hur dyrt elalternativet blir.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #1 skrivet: 06 dec-14 kl 17:37 »
En bensinpump avråder jag starkt från att ens överväga.Det är ingen bra lösning på något sätt.Hur mycket bevattning handlar det om?
En 220volts pump klarar att få fram lite vatten på det du beskriver,men någon jättestråle blir det inte.

Det hänger på hur mycket bevattning det är,men det lutar nog att du måste ha en trefasanläggning.Det blir då 5x2,5mm2.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #2 skrivet: 06 dec-14 kl 18:31 »
Skall pumpen stå 150m bort? Det beror förstås på vad för pump det är men det får vara en grov och därmed dyr kabel för att begränsa spänningsfallet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #3 skrivet: 06 dec-14 kl 18:47 »
Här är ett exempel som kanske i viss mån kan användas för jämförelse: Jag drog ca 80 meter kabel till en enfas sänkpump för ett bostadshus behov. Jag blev rekommenderar 3,25 mm2 tvärsnitt på ledarna, alltså 3*3,25 och valde det. Närmast lägre alternativ tror jag var 2,5 mm2, men det ansågs för lite. Bedömning gjordes av brunnsborrare och pumpsäljare. Ska det vara vatten till djur och bevattning krävs större kapacitet på pump. Å andra sidan var min pump dimensionerad för att pumpa vattnet 40-45 meter uppåt. Minns inte nu hur man räknar på detta, men jag kan kanske ta fram uppgift på pumpens effekt, som tillsammans med kabellängden lär vara den väsentliga uppgiften när det gäller att dimensionera kabel. Mycket preliminärt tycker jag 2,5 mm2 låter för lite. Gissar att du måste upp på minst 4 mm2 men vet inte.

För övrigt är det nog inte så svår ellära att räkna på spänningsfall bara du talar om vilken effekt du ska ha på pumpen. I stort sett tillämpning av Ohms lag plus resistivitet hos kopparledare.

Bäst vore dock om någon med handfast praktisk kunskap kunde svara.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #4 skrivet: 06 dec-14 kl 19:33 »
Har utan problem haft 150m skarvkabel 16A .Varje kabel är 50m lång med 5x2,5mm2 och det har då gått hur bra som helst.
Men det beror ju naturligtvis på ev effektbehov.

Det som är avgörande här är ju hur krävande bevattningen är?
Är det en stor odling,är det torr mark.Vilken typ av spridare är det tänkt osv? Kommer den att gå dygnet runt ?

Det är ju det som avgör hur anläggningen ska dimensioneras.Måste det till en jättepump med sugledning på flera tum och matarledngar på kanske 40 eller 32mm.
Det är också stor skillnad på sughöjd och tryckhöjd så det beror på vars pumpen ska stå i anläggningen.
Det bästa är att låta något proffs räkna på det ordentligt med rätt förutsättningar.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #5 skrivet: 06 dec-14 kl 19:42 »
Tack för hjälpen allihop. Idag samlar jag regnvatten från taken i tre paralellkopplade IBC-tankar. Till detta har jag en enfaspump som ger tillräckligt tryck för mina behov (men då är det knappt någon höjdskillnad). Bensinpumpsalternativet skulle innebära att behålla detta och fylla tankarna med bensin. Regnvattnet räcker inte till. På samma sätt skulle jag kunna sätta en liten pump långt borta vid bäcken om det blir en enklare kabel.

Vi har det mesta av odlingen på ett annat ställe. Här är det kanske 500m2 som behöver bevattning. Plus några grisar, höns osv. Alltså: inga monsterbehov.

5g2,5 verkar kosta minst 30kr/metern = 4500. Hm.

Jag antar att det inte går att suga 150 meter?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #6 skrivet: 06 dec-14 kl 19:55 »
Tack för hjälpen allihop. Idag samlar jag regnvatten från taken i tre paralellkopplade IBC-tankar. Till detta har jag en enfaspump som ger tillräckligt tryck för mina behov (men då är det knappt någon höjdskillnad). Bensinpumpsalternativet skulle innebära att behålla detta och fylla tankarna med bensin. Regnvattnet räcker inte till. På samma sätt skulle jag kunna sätta en liten pump långt borta vid bäcken om det blir en enklare kabel.

Vi har det mesta av odlingen på ett annat ställe. Här är det kanske 500m2 som behöver bevattning. Plus några grisar, höns osv. Alltså: inga monsterbehov.

5g2,5 verkar kosta minst 30kr/metern = 4500. Hm.

Jag antar att det inte går att suga 150 meter?
Om det är en vanlig liten pump på 1000W så blir det inte så mycket spänningsfall. Om jag räknat rätt blir det omkring 14V om man använder 1,5mm ledning och drygt 8V med 2,5. Och det räcker med 3g2,5, du behöver inte 5g.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #7 skrivet: 06 dec-14 kl 20:18 »
Jag antar att det inte går att suga 150 meter?

Det är ju främst höjdskillnaden som avgör. Där tror jag gränsen går strax under 10 meter. Men sen blir det friktion i ledningen så längden spelar en viss roll också. Ju längre desto grundare orkar den suga. Så nej, suga går nog inte med en vanlig sugpump.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #8 skrivet: 06 dec-14 kl 20:21 »
Om det är en vanlig liten pump på 1000W så blir det inte så mycket spänningsfall. Om jag räknat rätt blir det omkring 14V om man använder 1,5mm ledning och drygt 8V med 2,5. Och det räcker med 3g2,5, du behöver inte 5g.

Räknar du med ett effektivvärde på 230 Volt ut från strömkällan och ett effektivvärde på strömmen på 1000/230= 4,3 A? (Egentligen ska 230 V i nämnaren minskas med spänningsfallet.)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #9 skrivet: 06 dec-14 kl 20:31 »
Räknar du med ett effektivvärde på 230 Volt ut från strömkällan och ett effektivvärde på strömmen på 1000/230= 4,3 A? (Egentligen ska 230 V i nämnaren minskas med spänningsfallet.)
Precis. Jag vet att det inte blir exakt men det stämmer på ett ungefär i alla fall.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #10 skrivet: 06 dec-14 kl 20:50 »
Enfaspumpar har en tendens att kräva mycket hög startström och det finns risk att en sådan inte kommer igång alls utan bara står och brummar om man har för lång och klen kabel (och därmed stort spänningsfall). Trefasmotorer är mindre känsliga på den punkten.

När man har med långa och klena kablar att göra så bör man också kontrollräkna att kortslutningsströmmen räcker till för att säkringen ska lösa ut inom föreskriven tid (som regel 2 sekunder) vid stum kortslutning längst bort på kabeln. Det är inte helt ovanligt att man måste antingen säkra ner eller ta till en grövre kabel än vad som annars skulle behövas, bara för att detta villkor ska uppfyllas.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #11 skrivet: 06 dec-14 kl 21:07 »
I vissa lägen kan en ejektorpump passa bäst. Då behövs bara en slang och ingen kabel för kraftöverföringen. Hemma har du då en vanlig el-pump som pumpar ett litet flöde med högt tryck genom ejektorpumpen som står där du tar vattnet du skall pumpa. Det lilla flödet med högt tryck drar då med sig ett mycket större flöde dit du vill ha det.

Jag känner bara till principen och har aldrig sett det i praktiken.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #12 skrivet: 06 dec-14 kl 22:29 »
För det första ska du nog läsa vad Torbjörn skriver. Sen kan jag nämna hur vi gjort.


Vi har en enfaspump som förser två hus och ett stall med vatten. Det är en pumpautomat som avsiktligt valts med låg effekt, en knapp kW. Den matas av 2,5 mm2 ledning som är 170 m lång. Vi har inga problem med den men jag har inte mätt att säkringarna löser ut vid kortslutning.


Den suger ca 4 m och trycker sedan ca 15 m i höjd. Flödet blir inte så stort men för den användning du beskriver behövs ju inte det heller, det är ju bara att låta den stå och gå. Jag skulle testa med något billigt typ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bevattningspump-17951/ enligt specifikationerna kommer den att klara dina behov. Startströmmen bör inte bli något problem om du väljer den mindre modellen (800 W).


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Lång kabel till pump. Dimensionering
« Svar #13 skrivet: 07 dec-14 kl 00:42 »
Som sagt, när du har 3m3 i buffert och så liten förbrukning så behöver du inte mycket ström till pumpen. Du kan använda en liten krake på 250w och ändå ha marginal på att fylla dina tankar på ett dygn, så spänningsfallet är inget problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser