Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Färska ägg" hur många dagar är dom?  (läst 902 gånger)

dlo

  • Inlägg: 3
    • Uppland
"Färska ägg" hur många dagar är dom?
« skrivet: 20 okt-11 kl 13:25 »
Har ett trettiotal höns. Lohman Brown och Cochin vita. Köpte dom från ett större hönseri med 20000 frigående höns inomhus som nu skulle avliva delar av sin besättning. Där jag köpte hönsen berättade ägaren att dom aldrig levererar ut ägg till butikerna innan dom är minst 14-16 dagar gamla av den enkla orsaken att kunderna klagade om äggen var alltför svårskalade. Det här verkar vara en väl förborgad hemlighet hos alla våra äggrossister. "Färska ägg" i konsumentledet verkar alltid vara minst 14 dagar gamla men det tiger man nogsamt om på alla deras hemsidor. Färska ägg hemma hos mig är max 4 dagar gamla och det är en himmelsvid skillnad på smaken på butiksägg och egenproducerade. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall de är svårskalade, av med toppen bara och gröp ur dom med sked. Låt den okunniga massan äta sina "färska ägg" jag håller mig till mina egna. Någon annan som hört något om butiksäggens faktiska ålder. Tvivlar dock på att hönseriägaren hade någon anledning att ljuga om äggens ålder.

Höns är trivsamma, sociala och kul varelser och den som spärrar in dom i burar borde få en gratisvistelse på Kumla ett par år så dom fick känna på en riktig burvistelse. Mina rör sig helt fritt ute och inne fast till vintern blir det nog lite mera innevistelse tror jag även om jag hos bekanta sett höns som inte vill in i hönshuset. Trots en vinande och isig snöstorm satt dom kvar ute i några låga träd på tomten. Det var ena riktiga hårdingar till höns det och hade man spärrat in de hönsen hade de inte mått så bra.

 8)

Existens?

  • Gäst
SV: "Färska ägg" hur många dagar är dom?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 17:13 »
Har ett trettiotal höns. Lohman Brown och Cochin vita. Köpte dom från ett större hönseri med 20000 frigående höns inomhus som nu skulle avliva delar av sin besättning. Där jag köpte hönsen berättade ägaren att dom aldrig levererar ut ägg till butikerna innan dom är minst 14-16 dagar gamla av den enkla orsaken att kunderna klagade om äggen var alltför svårskalade. Det här verkar vara en väl förborgad hemlighet hos alla våra äggrossister. "Färska ägg" i konsumentledet verkar alltid vara minst 14 dagar gamla men det tiger man nogsamt om på alla deras hemsidor. Färska ägg hemma hos mig är max 4 dagar gamla och det är en himmelsvid skillnad på smaken på butiksägg och egenproducerade. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall de är svårskalade, av med toppen bara och gröp ur dom med sked. Låt den okunniga massan äta sina "färska ägg" jag håller mig till mina egna. Någon annan som hört något om butiksäggens faktiska ålder. Tvivlar dock på att hönseriägaren hade någon anledning att ljuga om äggens ålder.

Höns är trivsamma, sociala och kul varelser och den som spärrar in dom i burar borde få en gratisvistelse på Kumla ett par år så dom fick känna på en riktig burvistelse. Mina rör sig helt fritt ute och inne fast till vintern blir det nog lite mera innevistelse tror jag även om jag hos bekanta sett höns som inte vill in i hönshuset. Trots en vinande och isig snöstorm satt dom kvar ute i några låga träd på tomten. Det var ena riktiga hårdingar till höns det och hade man spärrat in de hönsen hade de inte mått så bra.

 8)

Nej visst är det skillnad på smaken om ägget är 4 dagar eller 4 veckor, men det krävs nog att man äter rätt mycket ägg för att märka det. Jag har många kunder som tar hem ägg för en månad i stöten, jag försöker påverka dom att köpa oftare, men det är svårt, ändå kör jag hem äggen till dom... ::)
En vecka får man ju 'samla' ägg och sen märka dom med den dagen som förpackningsdag. Skulle man skriva värp-dag, vilket är en frivillig uppgift, så är det ju då dock den riktiga värpdagen som avses.
Men jag vet en producent som levererar till butik 2-3 ggr i veckan, med hänvisning till att äggen ska vara 'pinfärska'..jag trodde nog inte riktigt att det var så efterfrågat..men han säljer bra. Fast man vet ju inte om kunderna sen låter äggen ligga några dar..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser