Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diverse getfrågor  (läst 2770 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Diverse getfrågor
« skrivet: 02 maj-09 kl 10:50 »
Hej,

Är väldigt nyfiken på getter och vill starta ett litet gårdsmejeri framöver och göra ost,
är ju dock lite grön på området ännu ::)
Har förstås massor av frågor, som jag gissar att jag kan få svar på här :)

Ni som har ett gårdsmejeri, vad har det på ett ungefär kostat att bygga upp det?
Vad behöver man för utrustning, och var får man tag i den?
Hur hittar man alla regler som gäller, EU? Livsmedelsverket?
Vilka kontroller krävs av vilka myndigheter och vad kostar det?

När ska getter gå i sin, varför och hur länge?

Kan man ge getter ensilage, eller påverkar det mjölken/osten negativt?
Har hört att det kan ge en speciell smak?

Vill gärna ha en praktikplats/komma och titta hur saker fungerar någon dag på en getgård,
har fått ett erbjudande på praktikplats, vill gärna ha fler :)

Ha det bra, och tackar så mycket för svar :D / Jessica

Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Diverse getfrågor
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 22:36 »
Oj, jag håller själv på att bygga upp ett gårdsmejeri (ett litet ett) och det kostar väääääldigt mycket mer än man kan föreställa sig! Och det är väääääldigt mycket regler för hur och vad du får göra.

Byggnaden skall vara livsmedelsgodkända från kommunens miljö och hälsa (plus kostnader för inspektioner osv) Att bygga det kan kosta allt från 500 000 (om du gör allt själv och köper det mesta begagnat) och upp till ett par miljoner beroende på ifall du anlitar firmor osv. Bara en ystningsgryta kostar ca 200 000 kr och beställs från Holland eller Frankrike bla. (har inte sett att det går att få tag på svensktillverkade) Begagnade är inte helt lätta att få tag på. Om man inte vill "bygga om" en storköksgryta.
Sedan måste du ju ha all annan utrustning, diskmaskiner, utsug till den, kylrum för lagring och slutförvaring, beroende på ifall du skall göra en eller flera olika osv, osv. ( sedan beror det ju på hur stort du skall ha det, jag har räknat på det vi bygger (själva) och det kommer att kosta nånstans runt 1 miljon med getstall, mjölkningsrum, mjölkutrustning, mejer och begagnad ystningstrustning och 3 kylrum). Men vi kommer att ha ca 70 getter i slutändan.

Man kan givetvis göra det hela mindre. Jag vet dom som har en liten "byggbarack" och en mindre gryta och det funkar jättebra för dom. Kolla upp Sigrid och Reijo Kuusiniemi på Stengärde Getgård i Östersund. Dom har ett mycket litet mejeri och gör fantasktisk källarlagrad getost som dom fått pris för.

Jag vill absolut inte slå ner dig i skorna men du måste själv ta reda på det mesta och det tar tid och ork. Men, är du som jag, fast besluten att få till det så börja jobba med pappersexercisen.
Ta kontakt med Eldrimner i Östersund. www.eldrimner.se
Där får du råd och hjälp av erfarna människor som både kan mejeri och byggnader. Du kan gå kurser där i ystning och i HACCp (livsmedelshygien, vilket är ett måste)
En bra bok som du kan beställa från LRF eller Hushållningssällskapet är: Guide till småskalig livsmedelsförädling, där du kan läsa lite om vad som krävs enligt EU regler. (det är mer än man tror)

Så du ser, det är en himla massa som måste till men det kommer att vara värt det i slutändan!
Jag har inget mejeri ännu, bara en massa (30 stora och hittils 25 små) getter men fler skall vi bli, och ost skall det åxå bli så småningom. Men det tar sin tid....och en stor portion tålamod!!  :)

Getter skall gå i sin ca 2 månader innan dom skall få sina killingar. Varför exakt kan säkert andra svara bättre på än jag, men jag antar att det är för att dom behöver orken till att föda.
Ensilage är bra foder till getter, men när det gäller ost så kan det vara lite "farligt". Listeria sprids lätt via jordbakterier i ensilaget och kan på så sätt kontaminera ostarna. Hur det är med smaken vet jag faktiskt inte.
Ledsen att det blev så långt.
Lycka till!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Diverse getfrågor
« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 14:47 »

Jag vill absolut inte slå ner dig i skorna men du måste själv ta reda på det mesta och det tar tid och ork. Men, är du som jag, fast besluten att få till det så börja jobba med pappersexercisen.
Ta kontakt med Eldrimner i Östersund. www.eldrimner.se
Där får du råd och hjälp av erfarna människor som både kan mejeri och byggnader. Du kan gå kurser där i ystning och i HACCp (livsmedelshygien, vilket är ett måste)
En bra bok som du kan beställa från LRF eller Hushållningssällskapet är: Guide till småskalig livsmedelsförädling, där du kan läsa lite om vad som krävs enligt EU regler. (det är mer än man tror)


Bra svar tycker jag som inte var frågeställaren iofs :D
Eldrimner.com fungerade bättre, .se var till en advokatfirma i Stockholm. Hittade även boken/guiden som .pdf http://194.22.7.75/data/internal/data/10/30/1184150225523/guide_smaskalig06.pdf

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Diverse getfrågor
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 16:46 »
Tack, det gick lite för fort mot slutet...... ;)
Eldrimner.com så klart.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Diverse getfrågor
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 21:55 »
tackar för svaren :)
Håller på och går ystningskursen på JiLU just nu, jättebra, lär mig massor :)
Eldrimner sitter ju visst i samma byggnad, kanske skulle prata lite med dom  :P

bra pdfguide också moströmskan, tack!
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 22:00 av Tesse »
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Diverse getfrågor
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 22:28 »
Lycka till och hälsa Stefan och Ida.  :)
Skall upp på HACCP kurs i nästa vecka så får jag lära mig hur det skall gå till enligt alla konstens regler!  ;D
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser