Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till  (läst 50156 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #40 skrivet: 27 jul-10 kl 10:50 »
Jag har själv bara halvautomatiska kläckare ännu så länge. Den ena kan jag montera in en spak på så att jag inte behöver öppna för att vända äggen, den andra är svår/omöjlig att göra en lösning där jag inte måste öppna kläckaren, om jag inte bygger om den ganska kraftigt, och då kan jag lika gärna göra den helautomatisk.

Hur mycket påverkar det kläckresultatet att man måste öppna för att vända? Och hur mycket påverkar det att äggen bara vänds 3, ibland (sällan, men om man är borta hela dagen, så...) bara 2?

Så att jag kan bedöma om det är nödvändigt att bygga om/fixa...

Har haft väldigt olika resultat. Skickade vaktlar, typ 10%, hämtade ankor 97%... Det är väl iofs att jämföra äpplen och päron, men ändå... På kycklingar har jag haft mellan 40 och 70% typ, och det är ju en stor variation.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #41 skrivet: 27 jul-10 kl 10:52 »
Om man säger som så... Hönan går av för att äta och skita så att öppna och vända ägg är inget problem (mer än att det är jobbigt  ;) )

Däremot brukar hönan ligga pall utan att gå av för att äta och dricka under själva kläcket och det är då det är viktigt att inte öppna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kwak

  • Gäst
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #42 skrivet: 05 feb-14 kl 21:59 »
Mängden tillsatt vatten är inte intressant utan fuktigheten i kläckaren. Fuktigheten utan vatten i kläckaren varierar beroende på var i världen du bor och var du placerar kläckaren.

Det som är viktigt är att ägget minskar tillräckligt mycket i vikt. Vad som är lagom fuktigt beror också på hur stora ägg du kläckare då små ägg har större yta i förhållande till vikt än stora ägg. Små ägg torkar därför fortare. Därför finns det ingen kläckar manual som funkar exakt lika bra överallt på alla olika äggstorlekar.


Men hur ska man då tänka med vaktelägg? dom är ju små, så ska dom ha högre fuktighet än höns, eller dränks dom då kanske? :( eller tänker jag fel nu?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #43 skrivet: 16 feb-14 kl 13:45 »
Men hur ska man då tänka med vaktelägg? dom är ju små, så ska dom ha högre fuktighet än höns, eller dränks dom då kanske? :( eller tänker jag fel nu?
Vaktelägg ska precis som hönsägg förlora ca 30% av sin vikt under ruvningen. Vaktelägg har en större yta i förhållande till volymen och torkar därför något fortare men å andra sidan så ruvas det inte i så många dagar som ett hönsägg. Själv har jag kört samma metod på höns och  vaktelägg med bra resultat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #44 skrivet: 08 sep-18 kl 21:41 »
Väldigt intressant och informativ tråd!
Kläcker för första gången nu och har haft 30% luftfuktighet (utan vatten) nu till dygn 10. Har nu hällt i lite vatten och ligger på 45% Först hällde jag i lite för mycket vatten och det steg till 65% men ligger nu stadigt på 45. Lyste äggen och alla 20. Befruktade sparkar runt där inne, trots 12 timmar strömavbrott andra dygnet.
Men jag undrar en sak, många har en kläckprocent på runt 80%. När brukar de foster som inte klarar sig ge upp?
Har en känsla av att jag inte kan förvänta mig 100% kläck bara för att de verkar må bra nu.

För övrigt kläcker jag i en chinatillverkad apparat med automatisk vändning varannan timme med temp och hygrometer. Den kostade 900 kr ink frakt. Är vanligtvis inget fan av produkter som tillverkats under vad som skulle kunna tänkas vara dåliga förhållanden men nu tillät ekonomin inte annat.

Återkommer med hur det går.

Hoppas alla har det gott, verkar inte vara lika aktivt här på alternativ som det har varit innan.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #45 skrivet: 21 sep-18 kl 12:59 »
16 st fluffiga kycklingar av 20 ägg. 80% kläck mao. Av de fyra som inte kläcktes hade en inte absorberat gulan, och tre lyckades inte picka hål på skalet. Kanske för att vi öppnade och tog ut kycklingar vart eftersom de torkade eller för att jag lyste dem vid dag 19 och de då blev insnärjda i hinnan. Eller kanske det beror på något helt annat.
En pickade hål men låg sen inne och pep. Efter 24 Tim utan framsteg hjälpte jag den ut. Den hade torkat fast i hinna och skal. Försökte tvätta bort hinnan med blöt tvättlapp men det slutade med att jag fick bada i 38 gradigt vatten och massera bort hinnan. Torkade sedan sen med hårtork och nu börjar den bli lite fluffig. Hittade info om detta i en tråd här.  Den piper som en galning så jag vet inte riktigt hur den mår. Nu äter de kycklingfoder och dricker vatten med lite honung, äppelcidervinäger och vitlök.

 

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #46 skrivet: 21 sep-18 kl 17:04 »
Grattis till ett bra kläck. När jag plockar ut kycklingarna eftersom de är kläckta så brukar jag spraya lite ljummet vatten in i kläckaren på äggen. Då tycker jag att de resterande har lättare för att ta sig ut. Man skall ju inte öppna kläckaren i onödan men det blir så rörigt med nykläckta kycklingar och en massa äggskal.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #47 skrivet: 22 sep-18 kl 08:29 »
Tack bra idé! Jag tycker oxå att det blir lite rörigt. Sen känns det som att de kläckta kycklingarna försvårar för de okläckta när de springer runt och ramlar omkring på äggen. Det blir ju nästan som att fortsätta vända äggen till dag 21. Men det är ju bara en teori baserat på känsla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser