Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna larver på broccolin, vad göra?  (läst 24367 gånger)

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
Gröna larver på broccolin, vad göra?
« skrivet: 05 aug-11 kl 17:56 »
Hjälp!!! har gröna larver med små gula sträck på sidorna. Dom rackarna äter på bladen så hur ska jag göra för att få dom att sluta snylta på min broccoli?

Tack för hjälpen

Mvh E

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 18:01 »
Plocka, plocka, plocka... Den här tiden på året får man gå och plocka bort larver dagligen, om man inte skyddat kålväxterna. När du tagit in broccolin kan du lägga den i saltvatten eller ättiksvatten ett tag, så blir du av med dem. Eller rensa jättenoga.

Nästa år: lägg fiberduk över kålodlingen!

Det finns ett biologiskt bekämpningsmedel man kan använda, nåt med bakterier. Eller om det var nematoder? Iaf nåt som tar kål på larverna ( ;D). Har inte provat det själv.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-11 kl 18:02 »
Man skyddar med fiberduk eller kålnät, har man fått kållarver så får man plocka dem för hand, eller bara uppsatta den extra proteinberikningen när man äter broccolin.

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-11 kl 18:16 »
Tack christina du är en klippa  :D

Har plockat bort dom rackarna och dödat dom! Är dom svarta klumparna bajs eller ägg? Var lite sent ute med planteringen så min grönsaker är små och ganska outvecklade men jag har fortfarande hopp om att få ut nånting iaf och det ska inte fallera på några jäkla snyltare ;)
Till nästa säsong har jag förhoppningsvis läst på lite så det går lite bättre.

Nog för att jag gillar protein kurt men då tar jag hellre lite kvarg om jag behöver tillskott  :) men fiberduk skall införskaffas till nästa säsong!!!

Tack än en gång

Mvh E

Daniela B

  • Inlägg: 42
    • Halland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-11 kl 20:54 »
Fångstgröda! Vi brukar sätta lite extra salladskål runt broccolin och grönkålen. Oftast väljer kållarverna och fjärilarna och sniglarna salladskålen före de andra sorterna (det får ju inte ta slut på salladskål innan broccoliskörden är över och frosten dödar djuren...)

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-11 kl 23:52 »
Turex finns det ett biologiskt pulver som heter och som säljs på välsorterade garden centers. Det är en bakterie som man löser i vatten och sprajar på kålen. När larverna äter av bakterien kollapsar deras mage och de där. Funkar jättebra!

Men annars kan man också lyckas med såpvatten om larverna är små - ganska skarpt blandat...

Lycka till!

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 06 aug-11 kl 12:17 »
Tack för tipsen känns som jag är lite bättre rustad till nästa säsong.  :) tack för tipsen. Hoppas ni har fler kommer starta en ny tråd nu :-[

Mvh E

niggle

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 23:19 »
Mekanisk rensning! varje dag. Tag bort rackarna och kläm ihjäl dem.
När man skördar broccolin, kan man lägga den i vatten utspädd med lite ättika. Alla larver som gömt sig kommer att dö och flyta upp till ytan. Så slipper du extra proteiner.

hälsningar,
niggle

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 11:08 »
Hjälp!!! har gröna larver med små gula sträck på sidorna. Dom rackarna äter på bladen så hur ska jag göra för att få dom att sluta snylta på min broccoli?

Tack för hjälpen

Mvh E
jag har alltid haft problem med larver på alla mina kålväxter >:D, så i år gjorde jag så här:
Odlar i pallkragar, så det blev att bygga på med pallkragar i takt med att växterna blev längre.
Ovanpå lade jag två kompostgaller som kläddes med fiberduk! Inga insekter kom igenom  den barriären. Funkade jättebra inte en mask i sikte.
 :-[ Det blev ett litet problem dock... Stammarna blev ju jättelånga så vit-och rödkålen knöt sig inte förrän jag tog bort en pallkrage så ljuset kom till. Men det är inga mask i kålen heller och nu börjar den knyta sig  :P ovanpå en halvmeter stock.
Broccolin blev jättebra, fick underbara knoppar och sidoskotten blev många - det fanns ju gott om stock att växa ur. Hönsen åt med glädje alla stora gröna blad.

Ska förfina tekniken till nästa år :-[

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-11 kl 16:49 »
Tack för tipsen allihopa har varit utan telefon ett par dar men nu är jag tillbaka :)

Nilla Haglöf

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #10 skrivet: 15 aug-11 kl 20:15 »
Vi har ju helt gett upp att odla kål. Första året odlade vi utan fiberduk och blev helt invaderade av kålmask. På broccolin handplockade vi bort den men de andra kålsorterna (kålrot och brysselkål) gick inte att rädda. Nästa år testade vi fiberduk men de smet under ändå de små rackarna. Det är ju synd för det blev stora skördar och broccoli skulle jag gärna sätta igen. Kanske skall testa med pallkragar som Znibban testat.

niggle

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #11 skrivet: 17 aug-11 kl 21:58 »
Prova med kålnät! Finns på fröer.nu.
Det är bättre än fiberduk, som är för tät för kålen som vill ha luft och inte för varmt.
Jag har grönkål  och savoykål under nät och det har funkat bra.
Min snälle storebror hjälpte mig att fixa till bågar av plast-elrör, som jag tycker ner i marken och sedan draperar med nät.
Nätet förankras med rejäla stenar. Garanterat bra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #12 skrivet: 08 nov-13 kl 02:37 »
Extra protein, det finns gröna maskar hos allt grönt.
Jag såg många vita fjärilar under denna tid, fjärilar som nästan försvunnit pga det moderna jordbruket.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #13 skrivet: 08 nov-13 kl 07:01 »
Här hade vi en lite märklig situation i somras.  Min lavendelodling var precis FULL med vita fjärilar dag efter dag,  så jag befarade det värsta för blomkålen och broccolin.  Men konstigt nog hittade jag nästan inga stora larver alls,  bara ett fåtal små av någon annan art.
Det måste ha varit rapsåkern  intill vår trädgård som lockade fjärilarna,  de tankade bara energi hos mig.

Annars tycker jag att det är denna tiden på året som man har mest glädje av broccolin, goda skott och inga larver.
Men förra veckan blåste mina omkull i stormen Simone...suck...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #14 skrivet: 13 jul-23 kl 22:00 »


Om larverna där av ättikablandning, borde det inte. Då gå att spruta vatten ättika blandning på bladen för att få bort larverna i odlingarna?
Plocka, plocka, plocka... Den här tiden på året får man gå och plocka bort larver dagligen, om man inte skyddat kålväxterna. När du tagit in broccolin kan du lägga den i saltvatten eller ättiksvatten ett tag, så blir du av med dem. Eller rensa jättenoga.

Nästa år: lägg fiberduk över kålodlingen!

Det finns ett biologiskt bekämpningsmedel man kan använda, nåt med bakterier. Eller om det var nematoder? Iaf nåt som tar kål på larverna ( ;D). Har inte provat det själv.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #15 skrivet: 14 jul-23 kl 07:33 »
Rekomendationen att använda ätticka för att döda larver fungerar inte! Kålen vissnar. Jag har provat. Det som funggerar för att få bort larver från brocollin när du plockat den är att lägga brocollin i vatten tillsätta diskmedel. Då skjunker larverna till botten. Skölj brocollin ett par gånger i kallt vatten och du blir av med både larver och diskmedel.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Gröna larver på broccolin, vad göra?
« Svar #16 skrivet: 14 jul-23 kl 09:11 »
Det finns säkert någon sorts larver som inte tycker om att man sänker pH med någon syra som t ex ättika. Men utan att veta exakt vad det är för larver i detta fall kan ju ingen säga om det är en användbar metod just här.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser