Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken pump ska jag välja?  (läst 11295 gånger)

andtol

  • Gäst
Vilken pump ska jag välja?
« skrivet: 01 mar-08 kl 15:13 »
Jag har pumpproblem i vår stuga.

Pumpen, en Grundfos CPE3-80, från 1967, vill inte vara med längre. Den startar men stannar ofta. Vatten kommer fram. Förra sommaren gick pumpen i några dagar och sen stannande den. Vi har misstänkt motorskyddet men en elektriker har varit och tittat på anläggningen och inte hittat något fel.

Vi använder vattnet bara till bevattning eftersom vi dragit in kommunalt VA men det vore bra att kunna fortsätta använda vattnet från den egna brunnen. Utan en för stor kostnad...

Nu till min fråga:

Måste vi köpa en liknande ejektorpump eller kan man köpa en jetpump eller liknande?

Det är en viss prisskillnad...

I övrigt verkar vattenledningar och hydrofor vara i gott skick.

Brunnen är borrad och är 55 m djup. Ejektorn är enligt offerten placerad på 35 m djup.



(Ursäkta den dåliga bildkvalitéen. En mobilbild som först är utskriven och sedan har jag fotat den... :-) )

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vilken pump ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-08 kl 20:11 »
Oavsätt vad du får för svar här så begär av firman du köper av att de säger vilken pump du kan använda. Så att du har chans att reklamera om det inte funkar...

ES

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vilken pump ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-08 kl 23:58 »
Vi hade en liknande pump (samma fabrikat, men djupare brunn) som blev dålig. Den renoverades av en pumpfirma (vars namn jag glömt) vilket var betydligt billigare än en ny. Men det var nog snart 10 år sedan. Hur priserna ser ut idag vet jag inte. Men det kanske kan vara värt att kolla.

Redwhip

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vilken pump ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 19:14 »
Jag skulle låta renovera pumpen om jag var ni.
Tänk på hur länge den har hållit, passa samtigit på att byta lager i motorn. Tänk på att lagren närmast motorn skall kunna smörjas med fett via smörjkopparna, om sådana är monterade.
Sen har ni pump i 30 år till.
Själv köpte jag en helt ny Asien-tillverkad pump i reserv när jag köpte mitt hus 1990. Den fick jag sätta in 2002. Men för säkerhets skull köpte jag en helt ny 3-ringspump och bytte lager i den gamla motorn.
Asien-pumpen är nu på väg att rasa efter ca 600 000 liter.
De här gamla pumparna tillverkas inte mer, så det kan vara lurigt att få tag i delar.
Men rätt underhållna håller dom länge.
Ring runt och kolla med vvs-firmor där ni bor, men dom vill nog hellre sälja en Asien-pump, som rasar efter några år, och sen sälja en till, än att renovera nåt som kommer att hålla länge. :)

trappern

  • Inlägg: 21
    • Jämtland
SV: Vilken pump ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-08 kl 00:12 »
Det bästa alternativet är nog att köpa en ny grundfospump CR 5-9 Kostar 7.160:- inkl moms på Rinkaby Rör
Jetpumpar orkar inte suga upp vattnet och att låta en firma renovera en gammal pump och en gammal motorkostar förmodligenlika mycket om det överhuvudtaget finns delar att få tag på.
Ett alternativ är att sätta ner en djupbrunnspump kostar runt 6000:-Även den en Grundfos (köp ingen asienpump) men då blir det en massa jobb med elkabel till den även om du kan använda en av de befintliga slangarna.
Ett tips är att när du byter pump hala upp ejektorn o kolla så att den är ok.

Gammal röris!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vilken pump ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-08 kl 00:14 »
Hur fungerar en ejektorpump?

Angående pumpar så har jag nu lärt mig att djuphålspumpar är klart mest smärtfritt och så går de ganska tyst också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser