Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus utan avlopp.  (läst 11452 gånger)

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
Hus utan avlopp.
« skrivet: 12 jan-14 kl 22:28 »
Hej!
Vi har hittat vad vi vill kalla vårt drömhus.
Till rätt pris, nära till natur, möjlighet att hålla diverse djur. Och odla.
Helt perfekt och med närhet till sjö.

El finns, Vatten finns (grävd brunn) dock kallt.
Avlopp finns ej. Och där av är vårat problem.
Toalett finns i form av mull toalett vet ej modell men beroende på skulle man kanske byta till förbrännings toalett.
Men hur löser man dusch, disk, tvätt, bad vatten?
BDT (gråvatten) finns det någon bra lösning som inte kostar multum.
Saken är ju att för att kunna köpa bostaden måste vi ju veta att vi får godkänt på systemet vi vill installera. Problemet där blir väl att det kan bli svårt att få ett godkännande innan vi köpt bostaden?

Men i alla fall jag kan kollat på lite olika gråvattenfilter och tycker ju konceptet verkar smart men funkar det och blir det godkänt?
Allt här handlar ju om ekonomi, så hur kan man med olika lösningar få detta att funka?
Och vilka priser landar vi på?

Tack.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Broberg

  • Gäst
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 22:37 »
Är vatten indraget alls?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #2 skrivet: 12 jan-14 kl 22:45 »
Vi har fått muntligt ok att samla bdt och sprida på odlingsmark. Just nu diskar vi ute men en diskbänk tycker jag är bra att ha inne. Kanske en möjlighet att duscha och tvätta. Just nu hyr vi de sistnämnda. /J

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #3 skrivet: 12 jan-14 kl 23:08 »
Vatten finns indraget.
Men det är kallvatten, går att på något sätt värma via vedspis men det är nu ur funktion.

Min fundering är ju lite att har man vatten måste det ju ta vägen någonstans?

Men men.
Rubensgården
Håller helt klart med om att det är bra att kunna diska tvätta och duscha inomhus.
Hade det bara handlat om mig själv hade jag kunna leva med att duscha på jobbet eller badhuset, men då jag även måste tänka på frun och barn måste det i alla fall finnas en planerad lösning inom kort, åtminstone innan hösten kommer måste allt vara verkställt.
Frågan är bara hur mycket som kommer krävas för det och vilka belopp det handlar om.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 23:11 »
Det är väldigt beroende på kommun och tjänsteman. Ring och prata med miljökontoret i den aktuella kommunen så du får reda på vad som gäller där.

Problemet med att återanvända BDT-vatten till odlingsmark brukar vara att man använder så mycket att det krävs stor tank för vinterhalvåret. Men det är helt klart det bästa sättet att ta hand om vattnet på det sättet. Räkna på 200 dagar utan växtlighet och se hur stor volym du behöver förvara.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #5 skrivet: 12 jan-14 kl 23:38 »
Måste ni ha en sluten tank? En tvåkammarbrunn och en infiltrationsbädd räckte här iaf. Med rätt entreprenör bör det inte bli allt för dyrt. Det knixiga blir att få in det i huset på ett bra sätt.

Det bär mig emot att säga detta men det är knappast ekonomiskt försvarbart att göra BDTavlopp. Det kräver ett brinnande intresse för miljöfrågor.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #6 skrivet: 12 jan-14 kl 23:50 »
Måste absolute inte ha en sluten tank.
Jag tittar på lösningar.
Och skall jag vara ärlig ser BDTfilter ut att vara en smidig lösning, Köp en produkt koppla in och led sedan vattnet ner i jorden typ.

Men berätta gärna om andra lösningar och vad de kan kosta.
Det enklaste hade ju varit att haft fungerande avlopp wc och dush nu är det ju inte så. Men med några hektar mark borde man ju kunna bli av med BDT åandra sidan.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 00:03 »
Markbädd/infiltration 50-70 000 kr, och en sådan tar allt ditt vatten. Kan givetvis bli dyrare om det krånglar till sig med sprängning/besvärlig grävning. Men hör med kommunen. Hela tiden nya regler och påhitt.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #8 skrivet: 13 jan-14 kl 00:11 »
Det är fortfarande BDT vi pratar om?

Har skickar en mail till komunen får se om man får något svar.
Tror du man skulle kunna landa på 100 000 kr för fungerande badrum (dusch) och BDT avlopp?
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Broberg

  • Gäst
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #9 skrivet: 13 jan-14 kl 00:23 »
Det kan bli extra krux om man drar in vatten och ska ha alla modernitétsgrejer anslutna, även om man inte har vattendass. Rinnande kallvatten i köket, räknas typ inte. Tvättmaskiner och diskmaskiner, med skarpa tvättmedel, så krävs det ofta stora, dyra avloppssystem verkar det som.
Utan strömdrivet rinnande vatten, så verkar det inte räknas att man får något avloppsvatten, trots att man har avlopp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #10 skrivet: 13 jan-14 kl 00:52 »
En markbädd med trekammarbrunn blir godkänd för allt vatten, även wc. Ligger du nära en sjö så vill de helst ha infiltration (då går vattnet nedåt >:D, till grundvattnet efter rening) eller att du kompletterar markbädden (då går vattnet ut till dike efter rening) med ett fosforfilter av något slag. Om du väljer markbädd kan du ta till vara vattnet efter den till odlingarna under växtperioden.

Priserna varierar kraftigt, men materialkostnaden går nog på ca 40 000, så sedan beror det på vad du får tag på för entreprenör och givetvis marken. Det är lite regler kring det och miljökontoret kan ha avgifter och specialkrav, men de har listor med godkända grävare och kommunen skall vara till för kommuninnevånarnas bästa, så fråga på så går det nog bra.

För 100 000 borde du kunna få in ett rör under kåken också.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #11 skrivet: 13 jan-14 kl 05:33 »
Min poäng med sluten tank är ju att man slipper allt krångel. Vattnet rakt ner i tanken. Sen tar man vara på näringen i odlingarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #12 skrivet: 13 jan-14 kl 08:19 »
Myndigheterna kan vara rätt jobbiga om man försöker med bättre lösningar som faller utanför normen, men de har blivit bättre. Här föll det hela på att det blev bråttom (de dömde ut anläggningen som fanns) och att jag inte hade ork att jiddra. Och så förstås volymen, vilket faktiskt blir en del från en familj även om man inte faller in i normen med 1 kubik per familj och dag. Men jag förberedde för återanvändning eller vidare rening i alla fall.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #13 skrivet: 13 jan-14 kl 09:15 »
Hade jag varit du hade jag satsat på ett riktigt 3 kammar system mao för wc. Skillnaden i pris på de olika systemen är inte så stor då det bara är tanken som skiljer egentligen. Du behöver ju inte sätta dit en toalett i nuläget men planera för den nu. Dra in avlopp till köksbänken och börja spara pengar till ett badrum!

Utigårds

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #14 skrivet: 13 jan-14 kl 14:25 »
Jag bor i ett gammalt torp med dass och har inget badrum som det ser ut nu. Vatten har jag indraget dock bara kallt. Jag gjort ett "badrum" i en skrubb där jag har satt in en husvagnstoalett. Jag har en väldigt enkel lösning på duschproblemet, väldigt provisoriskt. Jag har tagit in min duschpåse (finns på Biltema för ca 70 kr) jag hade när jag har duschat ute i somras, hände upp den på en krok och köpte en platsbalja som "badkar" under som jag tömmer sen. :)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #15 skrivet: 13 jan-14 kl 21:28 »
Fick mig att tänka på när jag betalat ganska mycket för att tälta på en camping. I köket och överallt var myntautomat. Det enda som inte krävde pollett var TV:n och den var jag inte intresserad av. Så när jag skulle duscha tog jag en av campingens plastpåsar, fyllde med ljummet vatten i handfatet och stack hål på med campingens gaffel. Där fick de! Eller så har jag ibland varit så tjurig att jag duschat kallt.
/J

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #16 skrivet: 21 jan-14 kl 20:38 »
Pratade med ganska många avloppsbyråkrater när vi tittade efter sommarstuga eftersom hypotetiska frågor dök upp. Kraven på ett BDT-avlopp kan vara väldigt olika beroende på kommun och var i kommunen huset ligger.
Det du ska göra allra först är att prata med handläggare där, sen kan du börja fundera på vad olika lösningar kostar. Ev kan det ju också vara intressant att fråga ev grannar vad som krävdes för att dom skulle bli godkända?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #17 skrivet: 21 jan-14 kl 21:22 »
Är man nöjd med BDT är gråvattenfilter helt rätt. Vilken Smålandskommun pratar vi om.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

JoPeJu

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #18 skrivet: 17 jun-14 kl 23:54 »
Min Moster betalade 28000 for an trekammar burnn (tro det var rinkeby ror) gravningen skottes av en lokal bonde (mot en middag och en flaska wiskey). Installationen forberrades sjalv men overvakades av en rormokare (mot samma middag) sa total kostnaden var hogt raknat 30000 inklusive en trevlig middag.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hus utan avlopp.
« Svar #19 skrivet: 18 jun-14 kl 03:57 »
Ja, men idag räcker inte en trekammarbrunn, det är bara en första grovrening av avloppsvattnet, sedan kräva olika typer av infiltrationsbäddar beroende på vart huset ligger och i vilken kommun det ligger.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser