Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  luftvärmepump.  (läst 1231 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
luftvärmepump.
« skrivet: 13 okt-23 kl 08:54 »
har vattenburen ved värme,men tänkte komplettera med en luftvärmepump att köra när det är billig el samt när det inte är så kallt,typ nu, bor i södra sverige, vilken ska man välja?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: luftvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 13 okt-23 kl 09:13 »
Om du vill göra en mindre investerin tror jag luft luft-värmepump  är bra. Har själv en sådan fundering. Om du väljer luft vatten, och vill fortsätta kunna elda för värme i ditt vattensystem.    Ja då behövs en del automatik för att kunna kombinera de två värmeslagen. Annars kanske det ska vara bergvärme. Men det här har du säkert redan tänkt på!
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: luftvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 13 okt-23 kl 10:16 »
Vi har en Toshiba Daisekai 25, tror jag den heter. Tror det var 3 år sedan vi satte in den, och vi valde deras näst största för att den hade bäst världen. Stort är bra, men inte för stort om man har dåligt med el för de här är enfas. Den var den jag föll för när jag gjorde en koll av vad som fanns. Gick på ca 20 000 med installation. Blir det kris i vedhanteringen så klarar vi några minusgrader om vi drar på den för fullt fast vi har ett rätt stort och dåligt isolerat hus. Men vi har begränsat den till max 1000W ineffekt, och då ser den till att en del av huset inte åker jojo i temperaturen, och jag får inget problem med att den snedbelastar nätet.

De andra stora märkena var rätt nära i min utslagslista, men tyckte den här var liite bättre. Vi är nöjda med den, och den veckan på sommaren det blir ovanligt varmt kör vi den som AC. När det går under minus 5 ute så sätter jag den på 17 grader så den bara värmer när det slarvas med veden, för den ger nog inte mer än 2 gånger instoppad el när det blir torrkallt ute. Men den ger otroligt mycket vid 5 plusgrader.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: luftvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 13 okt-23 kl 10:25 »
Numera när gördetsjälvinstallation av luftvärmepumpar inte längre är tillåten, så sitter man ju ändå i knät på en certifierad installatör om man ska få en luftvärmepump monterad.
Mitt förslag är att börja med att bestämma sig om man ska köpa en dyr och fin "märkes" -värmepump eller om man ska hålla sig till undervegetationen av lågprismärken.  Sedan får man bedöma vilket märke som representeras av den mest seriösa och pålitliga återförsäljaren/installatören på ens ort och så handlar man av honom.   Idag är ju värmepumpar i samma prisklass ganska likvärdiga så det är bara om man ställer något mycket speciellt krav (t ex om man har krav på bestämda mått på innedelen eller att värmepumpen ska gå att integrera i befintlig hemautomation) som det finns anledning att stirra sig blind på ett visst enskilt märke, annars är det bättre att inte bry sig om märket och prioritera att man får den monterad av en kompetent installatör, det kan också vara bra om det skulle bli något garantiärende eller reparationsbehov.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: luftvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 13 okt-23 kl 12:07 »
Problemet är väl ofta att man inte har någon koll på vilken montör som är bra eller ej, man handlar ju inte värmepumpar så ofta.

Jag beställde från polarpumpen tror jag de hette, och så kom det en kringresande montör och satte upp den. Han sysslade bara med värmepumpar, vilket ändå kan räknas som ett plus. Hade jag tagit från en lokal firma hade det ju lika gärna blivit den som inte hade något inbokat för stunden som kommit, även om han oftast håller på med industribelysning.

En av mina bröder har kört med Julas pumpar, och det har varit en besvikelse. Pratade med honom om det här för ett par dagar sedan, för pump nummer två har lagt av. När det är i prisklassen 10 000 för något suspekt eller 20 000 för något bra, så vet jag vad jag väljer även om jag inte har en sjö att ösa ur och ibland är dumsnål. Och kostar en bra, liten, pump 13 000, och en bra, stor, pump 16 000, så känns det bra att välja den som kan gå på halvfart och ha marginal. Det kostar ju ca 5000 att få den installerad, oavsett storlek.

Något som svärmor missade när hon valde pump till fritidshuset var att hennes inte går att ställa på låg temperatur, ej heller begränsa i ineffekt som vår. Så ett rum håller 16 grader där på vintern och de andra rummen får spara genom att ha nästan stängda dörrar. Någon jag pratade med hade inte möjlighet att använda den som AC, vilket han beklagade när vi fick värmesomrarna för några år sedan. Så titta efter de funktioner som kan vara intressanta.


skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: luftvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 13 okt-23 kl 16:57 »
Det kan också vara intressant om den går att styra på distans.
Vår nya luftvärmepump kan vi styra via en dosa som kommunicerar med fjärrkontrollen. Och den lilla dosan är knuten till en app (sensibo).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: luftvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 13 okt-23 kl 20:11 »
Ännu en grej som går att hacka ;D Ingen funktion jag vill ha, men kan tänka mig att det kan vara bra i en del fall.


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: luftvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 14 okt-23 kl 14:33 »
svar till tomas med flera,tänker inte snåla med jula pumpar eller liknande, får kosta 25 till 30 ca,har tittat på tester och så,funderar på panasonic.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: luftvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 14 okt-23 kl 18:56 »
svar till tomas med flera,tänker inte snåla med jula pumpar eller liknande, får kosta 25 till 30 ca,har tittat på tester och så,funderar på panasonic.
Jag tror att det är klokt att välja en pump av känt fabrikat, själv skulle jag nog gå på en Mitsubishi.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: luftvärmepump.
« Svar #9 skrivet: 14 okt-23 kl 20:13 »
Ännu ett tips är att undvika värmepumpar med onödiga finesser, speciellt om de där finesserna innebär extra mekanik eller kraftelektronik som kan krångla. T ex automatisk filterrengöring, luftrenare med ozon eller UV-ljus, varvtalsstyrd fläkt i utedelen och liknande saker.

Var noga med att välja lämplig plats för ute- och innedel. Det har avhandlats i tidigare värmepumpstrådar också.
Vanligtvis levereras 4 m rörpaket med, om det behövs längre rör brukar installationskostnaden dra iväg kraftigt.
Tänk på att det kommer att rinna kondensvatten från utedelen, och det kan bilda svallis på vintern. Den bör alltså inte sitta på ett ställe där vatten eller is ställer till med besvär.
För att undvika vibrationer och resonansljud i huset bör man om möjligt ställa utedelen på ett markstativ. Ska man ändå sätta den på vägg  bör väggfästet sättas på ett så styvt ställe som möjligt, inte mitt på en stor plan yta utan hellre vid ett hörn på huset eller mitt för anslutning av ytterväggen till en bärande innervägg. Hus byggda med klen regelkonstruktion brukar ha lättare för att fungera som resonanslåda än t ex lättbetong- eller timmerhus.
Utedelen bör inte sitta på ett ställe där den utsätts för takras - alltså hellre på en gavel än på en långvägg. Den bör inte heller sitta på ett ställe där det brukar bli stora snödrivor.
Det är helt olämpligt att sätta den på ställen med dålig luftväxling, t ex i innerhörn, under en större balkong eller liknande.

När det gäller plats för innedelen bör man komma ihåg att även den ger ifrån sig kondensvatten då man kör värmepumpen som AC. Det vattnet måste ledas bort - antingen utanför huset eller till golvbrunn. Och det måste vara självfall hela vägen på kondensvattenslangen så det inte kan bli vatten stående någonstans.
Det är bra om man kan placera innedelen så att varmluften från den kan utnyttjas för t ex torkning av kläder.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: luftvärmepump.
« Svar #10 skrivet: 19 jan-24 kl 22:13 »
Jag tror att det är klokt att välja en pump av känt fabrikat, själv skulle jag nog gå på en Mitsubishi.

Det kan vara värt att notera att det finns två olika Mitsubishibolag som tillverkar luftvärmepumpar. Mitsubishi Electric respektive Mitsubishi Heavy Industries. Av dessa två tycks Mitsubishi Electric ha betydligt bättre rykte, det andra bolaget får man nog klassa in bland tvivelaktiga lågprismodeller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare
Nörd Otaku, ekont22, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser