Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring hundmat...  (läst 39308 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #20 skrivet: 15 maj-11 kl 10:25 »
Ja, hundar som äter färskfoder luktar inget speciellt. Ja, hund då.  ;D Och oftast så fiser dom inte så illa som torrfoderhundar gör heller, och den odören gör ju inget om man slipper.   ::)

Och ge INTE hunden pannkaka... Det enda som är bra i den är äggen, och dom kan man ge råa till vovven istället. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #21 skrivet: 15 maj-11 kl 20:47 »

Och ge INTE hunden pannkaka... Det enda som är bra i den är äggen, och dom kan man ge råa till vovven istället. ;)

/Sara

Mina hundar skickar dig sitt HAT!!!!!! >:D
Första pannkakan i lagen ska alltid gå till hundarna.......;)

Sen går det utmärkt att ge råa äggulaor till hundarna, men äggvitan ska tillagas.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #22 skrivet: 15 maj-11 kl 21:01 »
Mina hundar skickar dig sitt HAT!!!!!! >:D
Första pannkakan i lagen ska alltid gå till hundarna.......;)

Sen går det utmärkt att ge råa äggulaor till hundarna, men äggvitan ska tillagas.

Ha ha! Men en hund som aldrig fått pannkaka kommer heller aldrig att sakna den. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #23 skrivet: 15 maj-11 kl 21:10 »
Magnussons är ett bra foder som det inte är biprodukter i

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #24 skrivet: 15 maj-11 kl 21:17 »
Magnussons är ett bra foder som det inte är biprodukter i
det låter svenskt!!har du egna erfarenheter av det? till vad för sorts hund?
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #25 skrivet: 15 maj-11 kl 21:26 »
Magnussons innehåller massor med spannmål, framförallt vete. Och det ska INTE hundar äta.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #26 skrivet: 15 maj-11 kl 21:27 »
Ha ha! Men en hund som aldrig fått pannkaka kommer heller aldrig att sakna den. ;)

/Sara

Låter som Atte ska komma på semester hos mig...... o:)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #27 skrivet: 15 maj-11 kl 21:46 »
Låter som Atte ska komma på semester hos mig...... o:)

Med tanke på att han är extremt känslig mot spannmål så får du också i så fall ha kvar honom och ta konsekvenserna för pannkaksmatandet. Upp och torka spya fem nätter i veckan tex. Det vill jag aldrig vara med om igen.  :(

Det jag vill ha sagt med detta om att fodra hundar med spannmål är att jag har sett hur jävla illa det kan gå. Jag var såååå nära att ta bort Atte när han var knappt tre år på grund av att han spydde galla KONSTANT! Han fick Magnussons som valp och unghund, och sen gick vi igenom en hel uppsjö med olika dietfoder utan att han blev bättre. Inte förrän jag uteslöt allt som hade med vete och andra försurande spannmål att göra och fodrade enbart med färskfoder och hemlagad mat (med bla bovete i) så blev han långsamt bättre. Han är fortfarande känslig mot att gå utan mat längre stunder. Han är nu drygt nio år gammal och mår över förväntan bra! Hans favoritsnacks är gurka.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #28 skrivet: 15 maj-11 kl 22:22 »
Med tanke på att han är extremt känslig mot spannmål så får du också i så fall ha kvar honom och ta konsekvenserna för pannkaksmatandet. Upp och torka spya fem nätter i veckan tex. Det vill jag aldrig vara med om igen.  :(

Det jag vill ha sagt med detta om att fodra hundar med spannmål är att jag har sett hur jävla illa det kan gå. Jag var såååå nära att ta bort Atte när han var knappt tre år på grund av att han spydde galla KONSTANT! Han fick Magnussons som valp och unghund, och sen gick vi igenom en hel uppsjö med olika dietfoder utan att han blev bättre. Inte förrän jag uteslöt allt som hade med vete och andra försurande spannmål att göra och fodrade enbart med färskfoder och hemlagad mat (med bla bovete i) så blev han långsamt bättre. Han är fortfarande känslig mot att gå utan mat längre stunder. Han är nu drygt nio år gammal och mår över förväntan bra! Hans favoritsnacks är gurka.  ;D

/Sara

Så då får jag väl steka blinier åt honom! ;)

Personligen tror jag att man kan härleda minst 95 % av födoämnesallergier hos hundar till den ökade användningen av torrfoder.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #29 skrivet: 15 maj-11 kl 22:55 »
Personligen tror jag att man kan härleda minst 95 % av födoämnesallergier hos hundar till den ökade användningen av torrfoder.

Amen till det!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Neiklot

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #30 skrivet: 15 maj-11 kl 23:38 »

... och ska man använda foder så kan man välja det man själv tycker bäst om.

Det är ingen större skillnad på dom olika märkena, förutom priset då!

:)

Vi köper Pedigree och tycker att det funkar bra, hunden tycker också om det.
(Medelstor ca 35kg, hunden alltså)

Sen får hon mycket rester också!!

Blanda eget har vi gjort bitvis, men tycker det är lite mackligt eller vad man ska säga.


/Neiklot




trallallaa

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #31 skrivet: 16 maj-11 kl 07:42 »
Citera
Det är ingen större skillnad på dom olika märkena, förutom priset då!
Det är en enorm skillnad på torrfoder.
Vissa innehåller mer spannmål än kött och ska man ha torrfoder, så är något med mycket kött att rekomendera.
På foderbilen.se, kan man välja ut olika märken och jämföra näringsinnehåll.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #32 skrivet: 16 maj-11 kl 12:05 »
Citera
Betvivlar att alla hundägare förr var så insatta i foderlära, utan hunden fick det den fick.
Nej, men de levde nära sina djur och med kunskap om både vilda och tama djur + naturen. En hund tillhör predator gruppen. Huvudfödan är köttbaserad. Sedan har den en viss förmåga att tillgodogöra sig annat också.
Bristsjukdomar är kanske ovanligt, men samma hälsoproblem, som vi välgödda människor som anammar den västerländska matkulturen, drabbas av blir allt vanligare på våra husdjur. Vad skiljer: framförallt maten, men även att vi idag har svårt att låta våra hundar var just hundar. De är våra "gosedjur" och det är "synd" om dem om de får uträtta de sysslor som de är framavlade för. (Fråga gärna mig som har boskapsvaktare - folk ser det gärna som djurplågeri att hunden inte får ligga i soffan med oss) >:D

Existens?

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #33 skrivet: 16 maj-11 kl 13:26 »
Att starta en tråd om hundfoder är att be om 756 olika åsikter, och alla anser att just den egna åsikten är rätt.

Mår hunden bra och tycker om sin mat, då är det en bra mat till den hunden. Punkt. 
Det är försvinnande små skillnader på torrfodren, det är mest hur fancy säcken är och om det är ett känt märke.
Min gamla hund har ätit torrfoder, pizza, hamburgare, pannkakor i hela sitt 10-åriga liv, alltid kärnfrisk och kommer förmosligen att leva i många år till, hon älskar starkt kryddad kebab.
En annan däremot blev dålig i pälsen av spannmålsbaserat foder, så den fick ett annat, medan de andra klarade det fodret utmärkt.

Hundar är individer, precis som vi, en del tål och gillar en sak, en annan tvärtom.

Alla våra hundar får pannkakor, är det nåt de inte har mått dåligt av så är det pannkakan... :-)  Med tanke på allt dom käkar när dom är ute, så är en diskussion om en pannkaka då och då egentligen löjlig. Jag är alltid så förundrad över att det kan finna så mycket smaskigt mitt ute på en åker.
Hundar är ju egentligen ena riktiga äckelpäckel.. :-) Hittar dom ett fint smaskigt gammalt ruttet djurkadaver, så nog ska det smakas på. 
Dom har ju sin patentlösning på om det är nåt som var FÖR vidrigt.. äta upp och sen spy.

Existens?

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #34 skrivet: 16 maj-11 kl 13:29 »
Magnussons innehåller massor med spannmål, framförallt vete. Och det ska INTE hundar äta.

/Sara

Magnussons har två olika sortiment, så det är upp till en själv att välja det utan spannmål.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #35 skrivet: 16 maj-11 kl 13:42 »
Magnussons har två olika sortiment, så det är upp till en själv att välja det utan spannmål.

Magnussons har inget foder utan spannmål. Både Meat&Biscuit och Original innehåller vete.

Man ska också vara uppmärksam på att köttet i M&B deklareras i färskvaruvikt. Dvs att 75-80% av det deklarerade innehållet är vatten.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #36 skrivet: 17 maj-11 kl 03:03 »
Skulle en hel 0,5kgs kanin vara en bra måltid? Rå alltså. Med eller utan tarmpaket? Måsteju vara så naturligt det kan bli iaf...
//Lina

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #37 skrivet: 17 maj-11 kl 06:13 »
Skulle en hel 0,5kgs kanin vara en bra måltid? Rå alltså. Med eller utan tarmpaket? Måsteju vara så naturligt det kan bli iaf...

Med tarmpaket i så fall. Innälvor är viktigare näringsmässigt än muskelkött.

Sen kan jag tala om att efter att ha haft ett flertal hundar medans jag jobbade med kor så är efterbörden bland det godaste som finns... det gör inget om den är halvrutten heller.  :-X

Hundarna nu äter färskfoder blandat med div. torrfoder. Färskfodret är huvuddelen av födan. Sen blir det matrester av alla slag, råa ben, slamsor när jag putsar kött, katt mat, frukt, grönsaker... Yngsta hunden äter mycket bär och frukt ute. Härmar mig.  ;D Matte plockar då gör jag det också. Man skulle ha haft kamera första gången han smakade svarta vinbär... det var bara såååå snuskigt. Idag äter han det med. Taggiga krusbärsbuskar är heller inget problem.

Men åter till allmänna råd om hundmat. Ge hunden det den mår bra av. Alla är som sagt olika. Hade en schäferpojke som inte mådde bra när vi fick honom. Stora bölder, mager, matt päls... kom fram till att han inte tålde fisk och han mådde bäst av Revelj. Många förstå-sig-påare tyckte att det var ett skit foder inte bättre än vetekex. Men det var det han mådde bra på.
Men över lag så är naturligt bäst. Hunden är gjord för att äta kött, inälvor och ben, allt i rå form. Om man sen av någon anledning inte vill ge dem det så får man försöka leta upp ett torrfoder som passar hunden. Den bättre medelvägen är färdigt färskfoder. Finns även Musch som inte är ett riktigt färskfoder, men enligt mig bättre än torrfoder (säljs i korvar och har ungefär samma konsistens som blodpudding).

Något jag aldrig skulle rekomendera är Royal Canin. Har sett många hundar som inte mått bra av det. Jag vet att många uppfödare kör med det, men den enkla anledningen är att det är ett av företagen som ger högst uppfödar rabatt, om inte den högsta.

En sista sak. När det gäller mat till oss själva brukar vi få rådet att innehållsförteckningen ska vara så kort som möjligt och står det saker man knappt kan uttala och man inte har en aning om vad det är så bör man undvika varan. Helt enkelt äta så naturligt som möjligt. Tänk på det när ni kollar torrfoder. Skrämmande läsning på vissa foder.
Sen är frågan: Behöver hundar alla tillsatta ämnen som har medicin verkan? Behöver t.ex. en fullt ung frisk hund extra glukosamin tillsatt? Eller medicinalväxter som finns i vissa foder?

Existens?

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #38 skrivet: 17 maj-11 kl 06:59 »


 
Men åter till allmänna råd om hundmat. Ge hunden det den mår bra av. Alla är som sagt olika.

Något jag aldrig skulle rekomendera är Royal Canin. Har sett många hundar som inte mått bra av det. Jag vet att många uppfödare kör med det, men den enkla anledningen är att det är ett av företagen som ger högst uppfödar rabatt, om inte den högsta.

Som du själv sa... :) Alla är olika.. Vi har 8 hundar, och är det nåt de aldrig blir dåliga av, så är det Royal Canin. Och visst är rabatterna höga, men det hjälper ju inte eftersom utgångspriset är så högt, så det blir ändå ett asdyrt foder.
Däremot är dom rätt så på hugget och delar ut trevliga valppaket, mm. Men det har dom ju säkert råd med.. Så kanske kunde de andra tillverkarna vara lite mer alerta, så finge dom sälja mer.

Så här slinker det bara med nån säck R-C då och då, annars så varierar vi, just nu gillar alla, och mår gott av Carrier.

Har även provat olika sorters färskfoder, men jag tycker det är bångligt med frysta grejer. Alltid glömmer man att ta fram, och så står man där utan mat. Här har vi dessutom fri tillgång på mat, av arbetsbesparingsskäl, och för att hunden ska få äta när den själv tycker det är läge, och inte just när vi anser att den ska vara sugen, och då tycker jag det är lite si och så med att ha färskfoder liggande framme, med tanke på flugor och allt möjligt mög.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #39 skrivet: 17 maj-11 kl 08:37 »
Skulle en hel 0,5kgs kanin vara en bra måltid? Rå alltså. Med eller utan tarmpaket? Måsteju vara så naturligt det kan bli iaf...

SJÄLVKLART!!!  ;D

På en så liten kanin skulle tarmarna förmodligen slinka med av bara farten, men generellt äter hundar inte tarmar. Magsäck med innehåll och alla andra inälvor äter de.

Till mina hundar, som är vana att äta rå mat med ben, skulle jag avbloda och flå kaninen de första gångerna. Sen skulle jag servera kaninen öppnad i buken och med skinnet lite lossat här och där för att till sist kunna ge dem hela.

Om jag hade hundar som inte var vana att äta kött med ben och/eller stora köttstycken skulle jag ha delat kaninen i 4-5 bitar, beroende på hundens storlek först. Vissa hundar blir lite ställda när de första gången serveras en portion mat som är i ett stycke...

Ett hett tips om man ger hundar djur utan att avbloda (en så liten kanin behöver man ju enl. lag inte avbloda, utan slag mot huvudet eller bultpistol räcker) är att utfodra utomhus! Hade jag långhåriga hundar skulle jag nog skippa det helt!  ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare
LimJans, andebratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser