Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder för tackor med lamm  (läst 3759 gånger)

djurintresse

  • Gäst
Foder för tackor med lamm
« skrivet: 12 mar-06 kl 11:06 »
Vi har för första gången fått lamm. Vi behöver råd om foder per tacka och per lamm, tillskott osv. När kan de börja lite smått att äta själva?
« Senast ändrad: 12 mar-06 kl 20:54 av djurintresse »

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #1 skrivet: 16 mar-06 kl 11:31 »
Hej!
Jag är ingen expert på utfodring och jag hade hoppats att någon annan kunde svarat. Det är ju dock lite svårt att ge någon exakt mängd på foder då storleken på fåret inte ges.
Det förslag jag har att ge är att läsa fårägarens bibel - FÅR av Erik Sjödin. En utmärkt bok som kan ge de flesta svar. Mängden av foder ges i olika viktklasser. Det är dock för de tyngre sorterna, så vi med tex allmogefår måste justera ner mängden lite.
Jag tänkte aldrig på när lammen började äta fast föda. En dag stod de bara där och åt kraftfodret :) De hade tillgång till eget foder i lammkammaren från de var en månad tror jag. Jag har dock tackor som gärna bröt sig in och åt upp deras mat...
Tillskott: mineralsten och saltsten ska de alltid ha tillgång till.
Ett lite taffligt svar...
Lili

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #2 skrivet: 16 mar-06 kl 12:53 »
Tackfor från Granngården är ett komplett o bra kraftfoder.

6 veckor före lamning så börjar man öka  tackornas kraftfodrer från  0,2 per dag...
så att dom vid 2 veckor före lammning äter ungefär 0,5 -1,0 kg per dag.
Sedan styrs givan av hur många lamm tackan fått
en vanlig regel är 0,5 kg per lamm o dag.

+ som Lili säger saltsten o mineraler Och glöm inte att ge lammen E-vitamin/Selen. :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #3 skrivet: 21 mar-06 kl 13:06 »
Hej
Räcker det med att dom får tackfor eller bör dom få betfor eller något annat också?

Vi ger både betfor, tackfor, soja och fårmineraler.
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 13:09 av hejhopp »
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #4 skrivet: 21 mar-06 kl 16:39 »
Tackfor är ett fullfoder gjort för att komplettera hö eller Hö/ens till Tackorna så det räcker utmärkt.Du kan ta bort sojan och betforen.
Överskott på protein gör fåren lösa i magen och kan orsaka fodersmältningsproblem.

Lammen kan du ge Lammfor i ett eget litet "krypin" dit inte Tackorna kan komma  ;)  fri tillgång till lammen (dom plockar i sig det som dom behöver)

Lycka till  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #5 skrivet: 21 mar-06 kl 17:37 »
Har du någon bild hur ett krypin till lammen kan se ut?

Några av tackorna på vår gård har tappat bitar av ullen( dom har kala fläckar på vissa ställen på kroppen )
Jag har inte sett dom klia sig och jag avlussar och avmaskar dom två gånger om året.
Jag har för mig att dom tappade ullen förra året också när det var dax för lammningen.
Jag har gett dom soja för att jag har trott att dom behövde mer proteiner
Har du någon aning varför dom tappar ullen.
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 17:41 av hejhopp »
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder för tackor med lamm
« Svar #6 skrivet: 21 mar-06 kl 20:20 »
Kanske du började ge sojan försent (senare än 2 mån före lammning? Vitaminbrist ? Finullsfår ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 17:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser