Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storskalig diy solfångare  (läst 3752 gånger)

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #20 skrivet: 20 maj-21 kl 21:58 »
Det är nog rätt svårt att hitta en stor mängd 16mm rör, det kan jag hålla med om. Tanken med att köpa på skroten är ju att rören skall räcka till hela bygget, och inte att du skall köpa en slatt av udda dimension.

20x10 profiler passar väl inte i dina golvplåtar för 16mm slang? 16x1,5mm aluminiumrör kostar 20 kr/m och 20x1mm kostar 18 kr/m, men jag skulle leta reda på tunnväggigare för att få ned priset. Förstår om du vill hålla dig till 16mm om du kommit över värmefördelningsplåt, för de ligger på 32 kr/m och det går åt 3 st per kvadratmeter.

Samlingsrör behövs, eller inte, till både slang och rör.

Vart hittar du dessa 16 rör för 20kr/m?

Samlingsrör behövs ej till slangsolfångare i själva solfångaren, enbart för att koppla ihop flera solfångare.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Storskalig diy solfångare
« Svar #21 skrivet: 20 maj-21 kl 22:16 »
Bröderna Edstrand https://www.begroup.se/produkter/aluminium/aluminiumror/runda-ror/

Men det finns tunnare rör, bara att jag inte har handlat sådana. Husvagnsradiatorer har under millimetern.


Konstruktionen får man anpassa efter förutsättningarna, så det där med samlingsrör blir ju en fråga som hänger på bygget, och givetvis hur mycket energi vattnet hinner bära.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, mikaelmareld, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser